DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211TATOZ-RTS0073 Kurgu Uygulamaları I 2 Bahar 1 3 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, Adobe Premiere yazılımını kendi projelerinin kurgusunu gerçekleştirecek seviyede kullanır. Derste aldığı bilgilerle farklı türde (kurmaca, belgesel, klip, haber, deneysel vb.) video içeriklerini yazılım üzerinde düzenler.
Dersin İçeriği: Yazılım Arayüz Tasarımının Tanıtımı, Kurgu Proje Dosyası Oluşturma ve Yeni Sekans Açılımı & Import, In/Out İşlemi ve Timeline Aktarma & Insert, Overwrite, Razor, Delete, Copy, Paste, Cut, Haber Kurgusu & Aksiyon Sahnesi Kurgusu, Dizi Kurgusu / Trim & Roll Edit & Ripple Edit & Split Edit, Görüntü ve Ses Senkronizasyonu & Klip Kurgusu ve Multicam Kullanımı, Geçiş Yöntemleri & Motion Kullanımı-I ve Keyframe, Motion Kullanımı-II ve Grafik, Logo vb. Düzenleme, Ses Kurgusu & Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut & Ses Geçişleri ve Seviye Ayarlama, Ses Kurgusu & Telifsiz Müzik ve Ses Efektleri Kullanımı & Ritmik Kurgu, Keying & Color Correction & Grading, Font Ekleme & Title Menüsü Kullanımı ve Yerleşimi, Film Kurgusu Finalize Etme: Render & Export başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu yazılımında kısayolları tanımlar.
  2) Görüntü ve ses üzerinde senkronizasyonu test eder.
  3) Temel kurgu tekniklerini görüntü üzerinde kullanır.
  4) Hareketli grafik ve yazı ekleme işlemlerini gerçekleştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ses miksajına ait temelleri düzenler.
  2) Farklı türler üzerinde kurgulama hızını geliştirir.
  3) Yazılım üzerinde görüntüyü aktarma ve projeyi sonlandırmayı gerçekleştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu yazılımı üzerinde bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yeteneğini geliştirir.
  2) Tasarlanan kurgu projelerini yazılımın sunduğu olanakları kullanarak tüm yönleriyle düzenler.
  3) Yazılım üzerinde farklı kurgu projeleri tasarlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Adobe Premiere Yazılımı Arayüz Tasarımının Tanıtımı
2) Kurgu Proje Dosyası Oluşturma ve Yeni Sekans Açılımı & Import
3) In/Out İşlemi ve Timeline Aktarma & Insert, Overwrite, Razor, Delete, Copy, Paste, Cut
4) Haber Kurgusu & Aksiyon Sahnesi Kurgusu
5) Dizi Kurgusu / Trim & Roll Edit & Ripple Edit & Split Edit
6) Görüntü ve Ses Senkronizasyonu & Klip Kurgusu ve Multicam Kullanımı
7) Geçiş Yöntemleri & Motion Kullanımı-I ve Keyframe
8) Vize Haftası
9) Motion Kullanımı-II ve Grafik, Logo vb. Düzenleme
10) Ses Kurgusu & Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut & Ses Geçişleri ve Seviye Ayarlama
11) Ses Kurgusu & Telifsiz Müzik ve Ses Efektleri Kullanımı & Ritmik Kurgu
12) Keying & Color Correction & Grading
13) Font Ekleme & Title Menüsü Kullanımı ve Yerleşimi
14) Film Kurgusu Finalize Etme: Render & Export
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Sinemada Kurgu – İlkay Nişancı – Doruk Yayınları
● Adobe Premiere Pro CC ile Video Montaj Teknikleri – Ümit Tunç – Kodlab Yayınları
● Film Kurgusu – Cem Yıldırım – Urzeni Yayınları
● Filmin Dili: Kurgu – Murat Toprak – Kalkedon Yayınları
Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)

● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları
● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları
● Sinemada Yönetmenlik & Oyunculuk & Kurgu – Edward Dmytryk – Doruk Yayınları
● Sinemada Diyalektik Kurgu – Cengis Asiltürk – Kalkedon Yayınları

Web Kaynakları:

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir

● Youtube – Afgan Rasulov
Adobe Premiere – Eğitim ve Destek Videoları

● www.imdb.com
Internet Movie Database

● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/
Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/
Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 446276 – Türk Televizyon Kanallarında Kullanılan Kurgu Yazılımları ve Kullanım Tercihleri – ALİ AŞIR
Tez No: 290825 – Anlam Yaratma Aracı Olarak Kurgu – RAHİME AKİKOL
Tez No: 270117 – Teknolojik Değişimlerin Türk Sinemasında Kurgu Tekniklerine Etkisi – YELDA ÖZKOÇAK

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme 4
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme 4
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme 3
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme 3
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 84
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5