Dersin Amacı: |
Mikroorganizmaların sınıflandırılmaları, yapıları, üreme ortamları ve üretilmeleri genetik ve metabolik özellikleri, mikrobiyoloji çalışma ilkeleri ve belli başlı temel yöntemler hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: |
Mikrobiyolojinin uygulama alanları, bakteriler, mantarlar ve virusların genel özellikleri,metabolizmaları, enzimleri ve üreme özellikleri,patojenite, enfeksiyon oluşturma mekanizmaları, genetik özellikleri, immunolojik defans, mikrobiyal üremenin kontrolü, mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri, Laboratuvar güvenliğinin sağlanması, ekipmanlar ve temel tanı yöntemleri hakkında temel bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
2) Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
3) Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
4) Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler. .
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Mikrobiyolojiye giriş ve tarihçe |
Ders sunumları.
|
|
2) |
Mikrobiyolojinin uygulama alanları |
Ders sunumları
|
|
3) |
Mikroorganizmaların sınıflandırılması Prokaryot ve Ökaryotlar Bakteriler, mantarlar ve virusların genel özellikleri |
Ders sunumları
|
|
4) |
Mikroorganizmaların metabolizmaları, enzimleri ve üreme özellikleri |
Ders sunumları
|
|
5) |
Mikroorganizmalarda ortak yaşam, patojenite, enfeksiyon oluşturma mekanizmaları |
Ders sunumları
|
|
6) |
Mikroorganizma genetiği Bakterilerde genetik materyal yapısı ve aktarımı Transformasyon, konjugasyon, transdüksiyon |
Ders sunumları
|
|
7) |
Virusların üremesi (viral replikasyon) Viruslarda genetik değişmeler (mutasyon) ve rekombinasyonlar Mantar Plasmidleri, Mantar Virusları ve Parazitizm |
Ders sunumları
|
|
8) |
Vize |
Ders sunumları
|
|
9) |
İmmun savunmanın temel özellikleri. |
Ders sunumları
|
|
10) |
Mikrobiyal üremenin kontrolü Antimikrobikler ve etki mekanizmaları Antimikrobiklere karşı gelişen direnç ve direnç tespit metodları |
Ders sunumları
|
|
11) |
Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri, Laboratuvar güvenliğinin sağlanması, ekipmanların bakımı ve kullanımı |
Ders sunumları
|
|
12) |
Laboratuvar güvenliğinin sağlanması, ekipmanların bakımı ve kullanımı |
Ders sunumları
|
|
13) |
Mikroorganizmaların üretilmesi, besiyerleri, bakteri ekim yöntemleri |
Ders sunumları
|
|
14) |
Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi yöntemleri |
Ders sunumları
|
|
15) |
Final sınavı |
Ders sunumları
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. |
4 |
1) |
İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
1) |
Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
1) |
Ameliyathane odasını tanır. |
3 |
1) |
Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
|
1) |
Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır. |
|
2) |
Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
2) |
Cerrahi aseptik teknikleri bilir. |
5 |
2) |
Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
2) |
Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir. |
|
2) |
Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar. |
|
2) |
Cerrahi ekipmanları bilir. |
3 |
3) |
Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
3) |
Hasta güvenliğinin önemini kavrar. |
|
3) |
Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
3) |
Steril bohça açma tekniklerini bilir. |
5 |
3) |
Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır. |
|
3) |
Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. |
1 |
4) |
Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
4) |
Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır. |
2 |
4) |
Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
4) |
Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
5) |
Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. |
2 |
5) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
6) |
Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. |
3 |
6) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
7) |
İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
7) |
Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
8) |
Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
9) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
38 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
12 |
12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
90 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |