ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletme TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70413METOZ-MIS0112 Araştırma Yöntem ve Teknikleri 1 Bahar 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN BALCI VAROL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bir bilimsel araştırmanın temel aşamalarının ve farklı araştırma desenlerinin tanımlandığı bu derste öğrencilere, bilimsel araştırma sorunu formüle etme, kaynak taraması yapma, örneklem, ölçme ve ölçeklendirme biçimlerini öğrenme, veri toplama ve analiz tekniklerini değerlendirme ve bilimsel etik kurallara uygun bir araştırma raporu hazırlama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kapsar. Öğrenciler ilk olarak bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ile tanışacak, ardından araştırma tasarımı sürecini ve farklı araştırma desenlerini öğrenecektir. Bunu, örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme ve veri toplama teknikleri takip eder. Ardından, nitel ve nicel araştırma desenleri ve veri analizine odaklanılacaktır. Betimsel analiz, hipotez testleri, regresyon, içerik analizi ve örnek olay incelemesi veri analiz yöntemleri olarak tanıtılacaktır. Son olarak, bilimsel araştırma etiği ve araştırma raporunun nasıl yazılacağı işlenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler bilimsel araştırmayı diğer bilgi türlerinden ayırt eden yönleri kavrarlar.
  2) Öğrenciler araştırma önerisi yazmadan başlayarak araştırma sürecini veri toplama, veri analizi ve bulguları yorumlama olmak üzere tüm aşamalarıyla birlikte öğrenirler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler bulguları yorumlayıp bilimsel bir araştırma raporu yazabilirler.
  2) Öğrenciler örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme yapabilir, hipotez geliştirebilir, veri toplayabilir ve veri analizi yapabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler bir araştırma projesini baştan sona tek başlarına yürütme becerisini elde ederler.
  2) Öğrenciler kendi yürüttükleri araştırma projesinin sürecini ve sonuçlarını paylaşabilme ve sunma becerisini kazanırlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Ders Tanıtımı
2) Bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
3) Bilimsel araştırma süreci Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
4) Bilimsel araştırma desenleri Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
5) Örneklem tasarımı Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
6) Ölçme ve ölçeklendirme Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
7) Veri toplama teknikleri Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
8) VİZE
9) Nicel araştırma desenleri ve veri analizi-I Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
10) Nicel araştırma desenleri ve veri analizi-II Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
11) Nitel araştırma desenleri ve veri analizi-I Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018. İlgili bölümlerin okunması.
12) Nitel araştırma desenleri ve veri analizi-II Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018. İlgili bölümlerin okunması.
13) Bilimsel araştırma etiği Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
14) Araştırma raporunun hazırlanması Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
15) Genel Tartışma
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sait Gürbüz ve Faruk Şahin, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz (Ankara: Seçkin, 2018)
Ali Yıldırım ve Hasan Şimsek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Ankara: Seçkin, 2018).
İ. Esen Yıldırım, İstatistiksel Araştırma Yöntemleri (Ankara: Seçkin, 2017)
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
2) İşletmecilik alanında karşılaşılan problemleri analitik bir düşünce tarzıyla ele alarak çözümler üretir.
3) Bireysel ve takım çalışmalarıyla problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirir.
4) Dinamik iş dünyasında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir.
5) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
6) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştirir.
7) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 3 20 60
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 102
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 35 35
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 162
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6