Dersin Amacı: |
Bir bilimsel araştırmanın temel aşamalarının ve farklı araştırma desenlerinin tanımlandığı bu derste öğrencilere, bilimsel araştırma sorunu formüle etme, kaynak taraması yapma, örneklem, ölçme ve ölçeklendirme biçimlerini öğrenme, veri toplama ve analiz tekniklerini değerlendirme ve bilimsel etik kurallara uygun bir araştırma raporu hazırlama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kapsar. Öğrenciler ilk olarak bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ile tanışacak, ardından araştırma tasarımı sürecini ve farklı araştırma desenlerini öğrenecektir. Bunu, örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme ve veri toplama teknikleri takip eder. Ardından, nitel ve nicel araştırma desenleri ve veri analizine odaklanılacaktır. Betimsel analiz, hipotez testleri, regresyon, içerik analizi ve örnek olay incelemesi veri analiz yöntemleri olarak tanıtılacaktır. Son olarak, bilimsel araştırma etiği ve araştırma raporunun nasıl yazılacağı işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bilimsel araştırmayı diğer bilgi türlerinden ayırt eden yönleri kavrarlar.
|
2) Öğrenciler araştırma önerisi yazmadan başlayarak araştırma sürecini veri toplama, veri analizi ve bulguları yorumlama olmak üzere tüm aşamalarıyla birlikte öğrenirler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bulguları yorumlayıp bilimsel bir araştırma raporu yazabilirler.
|
2) Öğrenciler örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme yapabilir, hipotez geliştirebilir, veri toplayabilir ve veri analizi yapabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bir araştırma projesini baştan sona tek başlarına yürütme becerisini elde ederler.
|
2) Öğrenciler kendi yürüttükleri araştırma projesinin sürecini ve sonuçlarını paylaşabilme ve sunma becerisini kazanırlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve Ders Tanıtımı |
|
|
2) |
Bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
3) |
Bilimsel araştırma süreci |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017.
İlgili bölümlerin okunması.
|
|
4) |
Bilimsel araştırma desenleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
5) |
Örneklem tasarımı |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
6) |
Ölçme ve ölçeklendirme |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
7) |
Veri toplama teknikleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
8) |
VİZE |
|
|
9) |
Nicel araştırma desenleri ve veri analizi-I |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
10) |
Nicel araştırma desenleri ve veri analizi-II |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
11) |
Nitel araştırma desenleri ve veri analizi-I |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
12) |
Nitel araştırma desenleri ve veri analizi-II |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
13) |
Bilimsel araştırma etiği |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
14) |
Araştırma raporunun hazırlanması |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
15) |
Genel Tartışma |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Göstergebilim ve iletişim alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir. |
|
|
1.1 İletişim alanındaki araştırmalardan elde edilen verileri toplayarak, yorumlayabilir ve analiz edebilir. |
|
|
1.2 İletişim alanındaki kişi ve kurumları bilgilendirebilecek, görüş ve çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
2) |
İlgi duyduğu görsel ve/ya işitsel sanatların üretimini göstergebilimi etkin kullanarak yetkin biçimde gerçekleştirebilir. |
|
|
2.1 İletişim alanındaki kişi ve kurumları bilgilendirebilecek, görüş ve çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
|
2.2 Yazılı ve sözlü olarak kendini doğru, açık ve etkin biçimde ifade edebilir,
alanıyla ilgili bilimsel araştırma yapabilir, bu araştırmanın sonuçlarını yorumlama ve yayma süreçlerinde etik davranabilir. |
|
|
2.3 Bir iletişim tasarım projesi tasarlayıp, konusuyla ilgili araştırmaları yapabilir ve çalışmasını bir rapor haline getirip sunabilir. |
|
|
|
|
3) |
Estetik bilgisine ve duyusuna sahiptir. |
|
|
3.1 Bir sanat eserini estetik açıdan yorumlayabilir. |
|
|
3.2 Bir yapıtı eleştirel bağlamda estetik açıdan yorumlayabilir. |
|
|
3.3 Alınan kuramsal bilgiler ışığında estetik bakış açısını geliştirir. |
|
|
|
|
4) |
Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu yöntembilimsel bilgileri etkin bir biçimde kullanır ve çıktıları çözümsel biçimde raporlar. |
|
|
4.1 Alanıyla ilgili yenilikçi projeler üretme yetisi kazanır. |
|
|
4.2 Kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanarak sorunlara çözüm üretir. |
|
5) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
|
|
5.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
3 |
20 |
60 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
102 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
25 |
25 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
35 |
35 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
162 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |