Dersin Amacı: |
Bir bilimsel araştırmanın temel aşamalarının ve farklı araştırma desenlerinin
tanımlandığı bu derste öğrencilere, bilimsel araştırma sorunu formüle etme,
kaynak taraması yapma, örneklem, ölçme ve ölçeklendirme biçimlerini öğrenme,
veri toplama ve analiz tekniklerini değerlendirme ve bilimsel etik kurallara uygun
bir araştırma raporu hazırlama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kapsar. Öğrenciler ilk olarak
bilimsel araştırmanın kuramsal temelleri ile tanışacak, ardından araştırma tasarımı
sürecini ve farklı araştırma desenlerini öğrenecektir. Bunu, örnekleme, ölçme ve
ölçeklendirme ve veri toplama teknikleri takip eder. Ardından, nitel ve nicel
araştırma desenleri ve veri analizine odaklanılacaktır. Betimsel analiz, hipotez
testleri, regresyon, içerik analizi ve örnek olay incelemesi veri analiz yöntemleri
olarak tanıtılacaktır. Son olarak, bilimsel araştırma etiği ve araştırma raporunun
nasıl yazılacağı işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bilimsel araştırmayı diğer bilgi türlerinden ayırt
eden yönleri kavrarlar.
|
2) Öğrenciler bulguları yorumlayıp bilimsel bir araştırma raporu yazabilirler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler araştırma önerisi yazmadan başlayarak araştırma sürecini veri toplama, veri analizi ve bulguları yorumlama olmak üzere tüm aşamalarıyla birlikte öğrenirler.
|
2) Öğrenciler örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme yapabilir, hipotez geliştirebilir, veri toplayabilir ve veri analizi yapabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bir araştırma projesini baştan sona tek başlarına yürütme becerisini elde ederler.
|
2) Öğrenciler kendi yürüttükleri araştırma projesinin sürecini ve sonuçlarını paylaşabilme ve sunma becerisini kazanırlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve Ders Tanıtımı |
|
|
2) |
Bilimsel
araştırmanın
kuramsal temelleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
3) |
Bilimsel araştırma
süreci |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
4) |
Bilimsel araştırma
desenleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
5) |
Örneklem tasarımı |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
6) |
Ölçme ve
ölçeklendirme |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
7) |
Veri toplama
teknikleri |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
8) |
VİZE |
|
|
9) |
Nicel araştırma
desenleri ve veri
analizi-I |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili
bölümlerin okunması.
|
|
10) |
Nicel araştırma
desenleri ve veri
analizi-II |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım, 2017. İlgili
bölümlerin okunması.
|
|
11) |
Nitel araştırma
desenleri ve veri
analizi-I |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
12) |
Nitel araştırma
desenleri ve veri
analizi-II |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018. İlgili bölümlerin okunması.
|
|
13) |
Bilimsel araştırma
etiği |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
14) |
Araştırma
raporunun
hazırlanması |
Gürbüz ve Şahin, 2018; Yıldırım ve Şimsek,
2018; Yıldırım, 2017. İlgili bölümlerin
okunması.
|
|
15) |
Genel Tartışma |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgilere sahip olabilme. |
3 |
|
1.1 İşletmenin temel fonksiyonlarını hatırlayabilme. |
3 |
|
1.2 İşletme yönetiminde çeşitli süreçleri sistematik bir bakış açısıyla değerlendirebilme. |
4 |
2) |
İşletme yönetimi alanındaki çeşitli konularda, vaka yöntemi de kullanarak, sorunlara yaklaşım vizyonunu geliştirebilme. |
5 |
|
2.1 İşletme yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
5 |
|
2.2 Bireysel ve takım çalışmalarıyla problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirebilme. |
5 |
|
2.3 Değişen koşullarda, paydaşların yararlarını da gözeterek, uygun işletme stratejileri geliştirebilme. |
3 |
|
2.4 Teknolojik ve iş ortamındaki değişimlere uyum sağlayabilmenin önem ve gereğini kavrayabilme. |
3 |
|
2.5 Dinamik iş dünyasında, çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterebilme. |
3 |
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu metodolojik bilgileri etkin bir biçimde kullanabilme ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlayabilme. |
5 |
|
3.1 İşletmecilik alanında karşılaşılan problemleri analitik bir düşünce tarzıyla ele alarak çözümler üretebilme. |
5 |
|
3.2 İşletme yönetiminin değişik alanlarında yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme. |
3 |
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
5 |
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
5 |
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştir. |
5 |
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
3 |
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
3 |
20 |
60 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
102 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
35 |
35 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
55 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
157 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |