Dersin Amacı: |
Öğrencilerin iş yaşamında karşılaşabilecekleri durumlara yönelik eleştirel, yaratıcı ve çok yönlü düşünme becerilerini geliştirmektir. Bu ders, bireylerin problem çözme, empati, duygusal zekâ, öz farkındalık ve analitik düşünme yetkinliklerini güçlendirerek, iş hayatında daha bilinçli ve etkili kararlar almalarını sağlamayı hedefler. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında, yaratıcı düşünme yöntemleri, zihinsel esneklik, hikâyeleştirme, iş hayatında psikoloji ve insan odaklı düşünme yaklaşımları ele alınacaktır. Öğrenciler, tasarım odaklı düşünme, oyunlaştırma, zihin haritaları, dönüşümün dinamiği ve eleştirel değerlendirme gibi teknikleri öğrenerek iş dünyasında problem çözme, stratejik düşünme ve yenilikçi bakış açısı geliştirme konusunda yetkinlik kazanacaktır. Ders, etkileşimli uygulamalar ve sektörel örnekler ile desteklenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İş yaşamında girişimcilik ve problem çözme konularına yaratıcı ve analitik yaklaşım geliştirme
|
2) Yaratıcı düşünce sistemi ile kendi alanlarındaki uygulama arasında neyi nasıl düşüneceklerini öğrenecekler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Zihin haritaları, tasarım odaklı düşünce gibi yaratıcı düşünce yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaklar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Proje geliştirirken problemleri çoklu bakışaçılarından değerlendirmeyi öğrenecekler
|
2) Aktif dinleme, sunulan tekliflere eleştirel yaklaşabilme, kendi yaratıcı çözümünü önerme becerilerini geliştirecek.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İş Yaşamında Düşünce Geliştirme ve Yaratıcılık |
|
|
2) |
Yaratıcı Düşünce ve Duygusal Zekâ Bağlantısı |
|
|
3) |
İş Hayatında Empati, İletişim ve Psikolojik Dinamikler |
|
|
4) |
Zihin Haritaları ve Görselleştirme Teknikleri |
|
|
5) |
Dönüşümün Dinamiğini Anlamak: Değişim ve Adaptasyon |
PPT
|
|
6) |
Takım Çalışması, Grup Dinamikleri ve İş Birliği |
|
|
7) |
Ara Sınav |
|
|
8) |
İş Hayatında Stres Yönetimi ve Psikolojik Dayanıklılık |
PPT
|
|
9) |
İnsan Kaynakları Perspektifi ve İş Yaşamında Motivasyon |
PPT
|
|
10) |
İş Dünyasında Yaratıcılık ve Hikâyeleştirme (Storytelling) |
PPT
|
|
11) |
İş Hayatında Etik, Müzakere ve İkna Teknikleri |
PPT
|
|
12) |
Çatışma Çözme, Kriz Yönetimi ve Karar Verme
|
|
|
13) |
Dijital Çağda İnsan Yönetimi ve Yapay Zekâ |
|
|
14) |
İş Hayatında Algı Yönetimi ve Kişisel İmaj |
PPT
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Erez, Selçuk ve Yeşim Erez. Yaratıcılık: Aklımızın Sınırlarını Aşmak. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2020.
2. Goleman, Daniel. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books, 1995.
3. Moore, Brooke N. ve Richard Parker. Critical Thinking. McGraw-Hill Education, 2012.
4. De Bono, Edward. Serious Creativity: Using the Power of Lateral Thinking to Create New Ideas. HarperBusiness, 1993.
5. Johnson, Steven. Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation. Riverhead Books, 2010.
6. Robinson, Ken. Out of Our Minds: The Power of Being Creative. Capstone Publishing, 2011.
7. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel Psikoloji. Evrim Yayınları, 2007.
8. Aycan, Zeynep. İnsan Kaynakları Yönetimi: Teori ve Uygulamalar. Nobel Yayıncılık, 2019.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. |
|
2) |
Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
3) |
Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. |
|
4) |
Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
6) |
Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
7) |
Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. |
|
8) |
Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. |
|
9) |
Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
2 |
15 |
30 |
Sunum / Seminer |
1 |
2 |
2 |
Proje |
1 |
3 |
3 |
Ödevler |
1 |
3 |
3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
68 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
3 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
71 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |