ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60031YETOS-GIR2414 İş Yaşamı ve Düşünce Geliştirme 2 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÖZGE ARGÜDER SANDER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (Üniversite Seçmeli)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin iş yaşamında karşılaşabilecekleri durumlara yönelik eleştirel, yaratıcı ve çok yönlü düşünme becerilerini geliştirmektir. Bu ders, bireylerin problem çözme, empati, duygusal zekâ, öz farkındalık ve analitik düşünme yetkinliklerini güçlendirerek, iş hayatında daha bilinçli ve etkili kararlar almalarını sağlamayı hedefler.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, yaratıcı düşünme yöntemleri, zihinsel esneklik, hikâyeleştirme, iş hayatında psikoloji ve insan odaklı düşünme yaklaşımları ele alınacaktır. Öğrenciler, tasarım odaklı düşünme, oyunlaştırma, zihin haritaları, dönüşümün dinamiği ve eleştirel değerlendirme gibi teknikleri öğrenerek iş dünyasında problem çözme, stratejik düşünme ve yenilikçi bakış açısı geliştirme konusunda yetkinlik kazanacaktır. Ders, etkileşimli uygulamalar ve sektörel örnekler ile desteklenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İş yaşamında girişimcilik ve problem çözme konularına yaratıcı ve analitik yaklaşım geliştirme
  2) Yaratıcı düşünce sistemi ile kendi alanlarındaki uygulama arasında neyi nasıl düşüneceklerini öğrenecekler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Zihin haritaları, tasarım odaklı düşünce gibi yaratıcı düşünce yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaklar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Proje geliştirirken problemleri çoklu bakışaçılarından değerlendirmeyi öğrenecekler
  2) Aktif dinleme, sunulan tekliflere eleştirel yaklaşabilme, kendi yaratıcı çözümünü önerme becerilerini geliştirecek.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İş Yaşamında Düşünce Geliştirme ve Yaratıcılık
2) Yaratıcı Düşünce ve Duygusal Zekâ Bağlantısı
3) İş Hayatında Empati, İletişim ve Psikolojik Dinamikler
4) Zihin Haritaları ve Görselleştirme Teknikleri
5) Dönüşümün Dinamiğini Anlamak: Değişim ve Adaptasyon PPT
6) Takım Çalışması, Grup Dinamikleri ve İş Birliği
7) Ara Sınav
8) İş Hayatında Stres Yönetimi ve Psikolojik Dayanıklılık PPT
9) İnsan Kaynakları Perspektifi ve İş Yaşamında Motivasyon PPT
10) İş Dünyasında Yaratıcılık ve Hikâyeleştirme (Storytelling) PPT
11) İş Hayatında Etik, Müzakere ve İkna Teknikleri PPT
12) Çatışma Çözme, Kriz Yönetimi ve Karar Verme
13) Dijital Çağda İnsan Yönetimi ve Yapay Zekâ
14) İş Hayatında Algı Yönetimi ve Kişisel İmaj PPT
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erez, Selçuk ve Yeşim Erez. Yaratıcılık: Aklımızın Sınırlarını Aşmak. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2020.
2. Goleman, Daniel. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books, 1995.
3. Moore, Brooke N. ve Richard Parker. Critical Thinking. McGraw-Hill Education, 2012.
 4. De Bono, Edward. Serious Creativity: Using the Power of Lateral Thinking to Create New Ideas. HarperBusiness, 1993.
5. Johnson, Steven. Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation. Riverhead Books, 2010.
 6. Robinson, Ken. Out of Our Minds: The Power of Being Creative. Capstone Publishing, 2011.
7. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel Psikoloji. Evrim Yayınları, 2007.
8. Aycan, Zeynep. İnsan Kaynakları Yönetimi: Teori ve Uygulamalar. Nobel Yayıncılık, 2019.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir.
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir.
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterim
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 5.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 15 30
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 1 3 3
Ödevler 1 3 3
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 68
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 71
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3