Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencinin, Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nün saptadığı program çerçevesinde, desen eğitiminin ikinci yarıyılında fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerini kaynak olarak ele alarak, gözlem, analiz ve sentez sistematiği içinde yorumlayıp resmetmesi amaçlanır. Sanat tarihindeki temel kavramları irdeleyen tartışmalarla çizgi film ve animasyon öğrencisinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır.
|
Dersin İçeriği: |
Öğrenciler bu derste tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konulardaki bilgilerini geliştirerek, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini iç mekan ve dış mekan çizim çalışmaları, insan anatomisi üzerine desen çalışmaları (el, portre, figür vs.), ustalardan portreler ve çok figürlü kompozisyonların kopya çalışmaları ile uygulamaya dökerler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çizgi Film ve Animasyon Programı’nın temelini oluşturan desen çalışmalarının uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
|
2) Tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi terimlerini tanımlar.
|
3) Fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerinin kopyalarını görselleştirmenin yöntemini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan figürünü ve sanat eserlerini görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
|
2) Çağdaş ve geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi kendi çalışmalarına özgün yorumunu katarak uyarlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sanatsal ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
|
2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Canlı modelden çalışmalar. 45’er dakikalık pozlandırma ile üç model çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
2) |
Isınma hareketleri; El, bilek, kol ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. / Hızlı Pozlar: Canlı modelden süreli figür çalışmaları (30 dakikadan 1 dakikaya gerisayımlı) |
Çizim malzemeleri
|
|
3) |
Rakursi canlı model çalışması; tüm gün tek model |
Çizim malzemeleri
|
|
4) |
Ustalardan Kopyalar 1: Portre çizim çalışması; Rönesans Dönemi ustalarından portre çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
5) |
Ustalardan Kopyalar 2: Portre çizim çalışması; Barok Dönemi ustalarından portre çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
6) |
Canlı model karşısında portre desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
7) |
Öğrencinin ayna karşısında kendi portresinin çizim çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
8) |
ARA SINAV (Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi.) |
Tüm çizimler
|
|
9) |
Natürmort Kompozisyon Çalışması: Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
10) |
Natürmort çalışmasının devamı. |
Çizim malzemeleri
|
|
11) |
Lekesel Çizim Çalışmaları: Mekan ve objeler ile kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
12) |
Güncel bir konu hakkında özgün bir deneysel desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
13) |
Dış mekan çizimi; seçilmiş bir tarihi mekanda (örneğin Aya Sofya Müzesi, Sultanahmet Meydanı, İstanbul Arkeoloji Müzesi vs.) desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
14) |
İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Çizgi film ve animasyon alanına ait temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kuramları açıklayabilir. |
|
2) |
Animasyon üretim süreçlerini ve ilgili teknikleri tanımlayabilir. |
|
3) |
Çizgi film ve animasyonun sanat, kültür ve eğlence endüstrisindeki yerini analiz edebilir. |
|
4) |
Animasyon karakterleri ve sahne tasarımları oluşturabilir. |
|
5) |
Temel animasyon tasarımı ilkelerini etkili bir şekilde uygulayabilir. |
|
6) |
Farklı animasyon tekniklerini kullanarak özgün projeler geliştirebilir. |
|
7) |
Bireysel ve ekip çalışmaları içinde animasyon projeleri geliştirebilir ve yönetebilir. |
|
8) |
Kendi animasyon tarzını ve anlatım dilini oluşturabilir. |
|
9) |
Animasyon alanındaki yeni teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve uygulamalarına entegre edebilir. |
|
10) |
Görsel anlatım ve hikâye anlatımı tekniklerini sürekli geliştirebilir. |
|
11) |
Animasyon prodüksiyon süreçlerinde etik kurallar ve fikri mülkiyet haklarına uygun hareket edebilir. |
|
12) |
Çizgi film ve animasyon projelerinde kültürel çeşitlilik ve toplumsal duyarlılığı gözetebilir. |
|
13) |
Animasyon projelerini etkili bir şekilde sunabilir ve profesyonel ağlar geliştirebilir. |
|
14) |
Farklı disiplinlerle iş birliği yaparak animasyon projelerinde yenilikçi çözümler üretebilir. |
|
15) |
Dijital medya ve interaktif platformlar için animasyon içerikleri tasarlayabilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
11 |
31 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
1 |
3 |
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
|
|
Sunum / Seminer |
|
|
Proje |
|
|
Ödevler |
1 |
3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
37 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
45 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |