DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOZ-CFA0343 Anlatı ve Animasyon 2 Güz 2 0 2 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MURAT ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin hikaye anlatısının temel unsurlarını kavramaları, bunun ötesine geçerek kendilerine ait, özgün anlatı dillerini keşfetmeleri ve bir dramatik çatışmayı animasyon türünde çekilebilecek bir anlatıya evriltmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu derste hikaye anlatısının temel unsurları ve hikaye anlatma yöntemleri derinlemesine incelenir. Öyküleme teknikleri aracılığıyla duygu kurma, karakter, çatışma, anlam ve bakış açısı yaratmaya odaklanılır. Uygulamaya yönelik alıştırmaların ve ödevlere paralel olarak çok sayıda üst düzey örnekler izlenir ve okunur. Öğrencilerin hikaye anlatısına yönelik gelişen kavrayışlarını animasyon türünün doğasına adapte etmeleri için gerekenler üzerinde durulur.

Derse Özgü Kurallar

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Animasyon anlatısını ve öykülemeyi, anlatı bileşenlerini ve analizini tanımlar.
  2) Animasyon hikayelerinin etik değerlere uygunluğunu değerlendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı alanlardan, animasyon öyküsü olabilecek tema ve konu araştırarak öykü geliştirir.
  2) Hikaye oluşturma tekniklerini uygulayarak animasyon alanında bir hikaye tasarlar.
  3) Hikayede karakterleri karşıtlıklar ve ayrıntılar içerisinde kurgular.
  4) Dili etkin bir şekilde kullanarak animasyon öyküsünü dramatize eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öykü için hazırladığı taslağı yazılı metin olarak yapılandırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Animasyon tarihinde öykü kullanımı. Hikaye, olay örgüsü ve anlatı arasındaki farklar, örnekler.
2) Animasyon öyküsü için konu oluşturmanın gerektirdikleri. Animasyonda anlatı kullanımı, animasyon filmlerindeki temel anlatı türleri
3) Anlatının temelleri, anlatı analizi ve bileşenleri: Vladimir Propp PPT
4) Aristoteles ve trajedinin altı bileşeni PPT
5) Okunacak bir metin yazmak, imge. Hikayede anlam yaratma: anafikir/tema, konu bulma ve uygulamalar PPT
6) Hikayede anlam yaratma: zaman (anlatımda zaman kipleri). Bakış açısı: birinci tekil bakış açısı ve animasyon üzerinde uygulamalar PPT
7) Bakış açısı: ikinci tekil bakış açısı, üçüncü tekil bakış açısı. Bakış açısı üzerine uygulamalar PPT
8) VİZE
9) Hikayede anlam yaratma: mekan. Hikayede mekan yaratma uygulamaları. Karakter türleri ve karakterin inandırıcılığı, yaşayan karakterler yaratma PPT
10) Kişiliğin boyutları, savunma mekanizmaları, kişilik bileşimi, karakteri tanıtmak, kişilik gelişimi ve uygulamalar. PPT
11) Hikayede kişiliğin işlenişi: karşıtlıklar, ayrıntılar, dramatik karakter kategorileri, karakter isimleri Hikayede anlam yaratma: olay örgüsü, olay örgüsü kalıpları, yan hikayeler. PPT
12) Hikayede anlam yaratma: çatışma, çelişki; çatışma türleri. Hikayede anlam yaratma: düğüm, çözüm, çalışmalar. PPT
13) Hikayede anlam yaratma: arka plan/atmosfer, sahne, kurgu ve yazıda kurgu teknikleri, uygulamalar, üslup PPT
14) Yazılan hikayelerin okunması PPT
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Bir Filmin Serüveni: Zeynep Ünal, Koray Sağlam
- Story: Robert McKee
- Poetika: Aristoteles
- Piyes Yazma Sanatı: Lajos Egri
-Scott, Jeffrey. 2004. How To Write For Animation. New York, United States: Overlook Press.
-Marx, Christy. 2007. Writing for Animation, Comics, and Games. USA: Focal Press.
-Ramsden, Ashley, Hollingsworth, Sue. 2020. Hikaye Anlatma Sanatı. Çev. Ali Bucak. İstanbul: İletişim Yayınları.
Diğer Kaynaklar: -Alkan, Selçuk. 2019. Yazma Sanatı ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Mevsimler Kitap.
-Bradbury, Ray. Yazın Sanatı ve Yaratıcı Yazarlık. Çev. Deniz Kurt. İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yayın.
-Field, Syd. 2006. Senaryo: Senaryo Yazımının Temelleri. Çev. Şerif Erol. İstanbul: Alfa Yayınları
-Vogler, Christopher. 2009. Yazarın Yolculuğu, Senaryo ve Öykü Yazımının Sırları. Çev. Kenan Şahin. İstanbul: Okyanus Yayınları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Çizgi film ve animasyon alanına ait temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kuramları açıklayabilir.
2) Animasyon üretim süreçlerini ve ilgili teknikleri tanımlayabilir.
3) Çizgi film ve animasyonun sanat, kültür ve eğlence endüstrisindeki yerini analiz edebilir.
4) Animasyon karakterleri ve sahne tasarımları oluşturabilir.
5) Temel animasyon tasarımı ilkelerini etkili bir şekilde uygulayabilir.
6) Farklı animasyon tekniklerini kullanarak özgün projeler geliştirebilir.
7) Bireysel ve ekip çalışmaları içinde animasyon projeleri geliştirebilir ve yönetebilir.
8) Kendi animasyon tarzını ve anlatım dilini oluşturabilir.
9) Animasyon alanındaki yeni teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve uygulamalarına entegre edebilir.
10) Görsel anlatım ve hikâye anlatımı tekniklerini sürekli geliştirebilir.
11) Animasyon prodüksiyon süreçlerinde etik kurallar ve fikri mülkiyet haklarına uygun hareket edebilir.
12) Çizgi film ve animasyon projelerinde kültürel çeşitlilik ve toplumsal duyarlılığı gözetebilir.
13) Animasyon projelerini etkili bir şekilde sunabilir ve profesyonel ağlar geliştirebilir.
14) Farklı disiplinlerle iş birliği yaparak animasyon projelerinde yenilikçi çözümler üretebilir.
15) Dijital medya ve interaktif platformlar için animasyon içerikleri tasarlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Projeler 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 8 5 40
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 2 12
Sunum / Seminer 2 4 8
Proje 0 0 0
Ödevler 4 3 12
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 128
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 2 5 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 27
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 155
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6