Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Animasyon anlatısını ve öykülemeyi, anlatı bileşenlerini ve analizini tanımlar.
|
2) Animasyon hikayelerinin etik değerlere uygunluğunu değerlendirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı alanlardan, animasyon öyküsü olabilecek tema ve konu araştırarak öykü geliştirir.
|
2) Hikaye oluşturma tekniklerini uygulayarak animasyon alanında bir hikaye tasarlar.
|
3) Hikayede karakterleri karşıtlıklar ve ayrıntılar içerisinde kurgular.
|
4) Dili etkin bir şekilde kullanarak animasyon öyküsünü dramatize eder.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öykü için hazırladığı taslağı yazılı metin olarak yapılandırır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Animasyon tarihinde öykü kullanımı. Hikaye, olay örgüsü ve anlatı arasındaki farklar, örnekler. |
|
|
2) |
Animasyon öyküsü için konu oluşturmanın gerektirdikleri. Animasyonda anlatı kullanımı, animasyon filmlerindeki temel anlatı türleri |
|
|
3) |
Anlatının temelleri, anlatı analizi ve bileşenleri: Vladimir Propp |
PPT
|
|
4) |
Aristoteles ve trajedinin altı bileşeni |
PPT
|
|
5) |
Okunacak bir metin yazmak, imge. Hikayede anlam yaratma: anafikir/tema, konu bulma ve uygulamalar |
PPT
|
|
6) |
Hikayede anlam yaratma: zaman (anlatımda zaman kipleri). Bakış açısı: birinci tekil bakış açısı ve animasyon üzerinde uygulamalar |
PPT
|
|
7) |
Bakış açısı: ikinci tekil bakış açısı, üçüncü tekil bakış açısı. Bakış açısı üzerine uygulamalar |
PPT
|
|
8) |
VİZE |
|
|
9) |
Hikayede anlam yaratma: mekan. Hikayede mekan yaratma uygulamaları. Karakter türleri ve karakterin inandırıcılığı, yaşayan karakterler yaratma |
PPT
|
|
10) |
Kişiliğin boyutları, savunma mekanizmaları, kişilik bileşimi, karakteri tanıtmak, kişilik gelişimi ve uygulamalar. |
PPT
|
|
11) |
Hikayede kişiliğin işlenişi: karşıtlıklar, ayrıntılar, dramatik karakter kategorileri, karakter isimleri Hikayede anlam yaratma: olay örgüsü, olay örgüsü kalıpları, yan hikayeler. |
PPT
|
|
12) |
Hikayede anlam yaratma: çatışma, çelişki; çatışma türleri. Hikayede anlam yaratma: düğüm, çözüm, çalışmalar. |
PPT
|
|
13) |
Hikayede anlam yaratma: arka plan/atmosfer, sahne, kurgu ve yazıda kurgu teknikleri, uygulamalar, üslup |
PPT
|
|
14) |
Yazılan hikayelerin okunması |
PPT
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
- Bir Filmin Serüveni: Zeynep Ünal, Koray Sağlam
- Story: Robert McKee
- Poetika: Aristoteles
- Piyes Yazma Sanatı: Lajos Egri
-Scott, Jeffrey. 2004. How To Write For Animation. New York, United States: Overlook Press.
-Marx, Christy. 2007. Writing for Animation, Comics, and Games. USA: Focal Press.
-Ramsden, Ashley, Hollingsworth, Sue. 2020. Hikaye Anlatma Sanatı. Çev. Ali Bucak. İstanbul: İletişim Yayınları.
|
Diğer Kaynaklar: |
-Alkan, Selçuk. 2019. Yazma Sanatı ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Mevsimler Kitap.
-Bradbury, Ray. Yazın Sanatı ve Yaratıcı Yazarlık. Çev. Deniz Kurt. İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yayın.
-Field, Syd. 2006. Senaryo: Senaryo Yazımının Temelleri. Çev. Şerif Erol. İstanbul: Alfa Yayınları
-Vogler, Christopher. 2009. Yazarın Yolculuğu, Senaryo ve Öykü Yazımının Sırları. Çev. Kenan Şahin. İstanbul: Okyanus Yayınları
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Çizgi film ve animasyon alanına ait temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kuramları açıklayabilir. |
|
2) |
Animasyon üretim süreçlerini ve ilgili teknikleri tanımlayabilir. |
|
3) |
Çizgi film ve animasyonun sanat, kültür ve eğlence endüstrisindeki yerini analiz edebilir. |
|
4) |
Animasyon karakterleri ve sahne tasarımları oluşturabilir. |
|
5) |
Temel animasyon tasarımı ilkelerini etkili bir şekilde uygulayabilir. |
|
6) |
Farklı animasyon tekniklerini kullanarak özgün projeler geliştirebilir. |
|
7) |
Bireysel ve ekip çalışmaları içinde animasyon projeleri geliştirebilir ve yönetebilir. |
|
8) |
Kendi animasyon tarzını ve anlatım dilini oluşturabilir. |
|
9) |
Animasyon alanındaki yeni teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve uygulamalarına entegre edebilir. |
|
10) |
Görsel anlatım ve hikâye anlatımı tekniklerini sürekli geliştirebilir. |
|
11) |
Animasyon prodüksiyon süreçlerinde etik kurallar ve fikri mülkiyet haklarına uygun hareket edebilir. |
|
12) |
Çizgi film ve animasyon projelerinde kültürel çeşitlilik ve toplumsal duyarlılığı gözetebilir. |
|
13) |
Animasyon projelerini etkili bir şekilde sunabilir ve profesyonel ağlar geliştirebilir. |
|
14) |
Farklı disiplinlerle iş birliği yaparak animasyon projelerinde yenilikçi çözümler üretebilir. |
|
15) |
Dijital medya ve interaktif platformlar için animasyon içerikleri tasarlayabilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
8 |
5 |
40 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
6 |
2 |
12 |
Sunum / Seminer |
2 |
4 |
8 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
4 |
3 |
12 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
128 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
6 |
12 |
Ara Sınavlar |
1 |
5 |
5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
2 |
5 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
27 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
155 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |