DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-ILT0405 Arayüz ve Etkileşim Tasarımı I 3 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. PINAR SEDEN MERAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi ARDA YANIK
Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN AYDIN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin iletişim teknolojileri içerisinde kullanılan dijital araçların çalışma mantığını kavrayarak ve bu kapsamda kullanılan dosya formatlarını yönetmeleri ve etkileşimli tasarımlar yaratabilmelerini amaçlanır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler bu ders süresince arayüz ve etkileşim tasarımının teorik çerçevesini tanır. Bu süreç içerisinde teorik çerçeveyi yorumlayarak kendi özgün arayüz tasarımını yapar. Bu dersi alan öğrenciler Persona, Wireframe, Mindmap, Inputs, Outputs, Cards gibi arayüz bileşenlerini bireysel projelerini geliştirmede etkin kullanmalarına yardımcı olur. Ayrıca, Adobe XD, Figma yazılımları ile etkileşim tasarımını çizim ve ilişkilendirme yöntemiyle uygulayacaklardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Arayüz tasarım ve etkileşim sürecinin ögelerini tanımlar Kullanıcı deneyim tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir İletişim Tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, ders içeriği, işleniş ve değerlendirme kriterleri
2) Dijital iletişimin kısa tarihi, İnternet’in ortaya çıkışı, Web 1.0, web 2.0, web 3.0, Multimedia, Interaction, Etkileşimli sanatlar
3) Flowchart nedir ve neden kullanılır? Flowchart örnekleri, Flowchart oluşturma (sınıfiçi etkinlik)
4) Figma yazılımının arabirimi
5) Proje üretiminde ekip çalışması
6) Figma ile arayüz tasarımı
7) Figma ile Mobil aplikasyon tasarımı
8) Ara sınav
9) Figma ile üretilen projelerin etkileşim tasarımı
10) Adobe XD yazılımının arabirimi
11) Adobe XD ile arayüz tasarımı
12) Adobe XD ile mobil aplikasyon tasarımı
13) Adobe xd ve Figma ile yapılan tasarımların çıktı alınması, Adobe XD ve Figma ile hızlı arayüz (wireframe) tasarımı
14) Var olan bir tasarımı analiz edip yeniden tasarlama
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Media and Society First Edition, Simon Lindgren, 2017
Introduction to Digital Media 1st Edition, Alessandro Delfanti & Adam Arvidsson, 2019
The Spatial Web: How web 3.0 will connect humans, machines and AI to transform the world, Gabriel René & Dan Mapes, 2019

Diğer Kaynaklar: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/
https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:14915:-3:ed-1:v1:en
HTML and CSS: Design and Build Websites, Jon Duckett, 2011
Responsive Web Design with HTML5 and CSS: Develop future-proof responsive websites using the latest HTML5 and CSS techniques, 3rd Edition, Ben Frain, 2020
Programming Interactivity, Joshua Noble, 2009

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İletişim ve Tasarımı’nın temel olgularını, kuramlarını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini tanımlama 5
2) Sanat ve tasarım kuramlarını açıklayarak görsel iletişimdeki yerini kavrama.
3) Grafik tasarım, tipografi, renk teorisi gibi alan bilgilerini tanımlama.
4) Sanat tarihi ve görsel kültür alanındaki temel kavramları sıralama.
5) Tasarım sürecinde kullanılan görsel ögeleri yorumlama.
6) Estetik değerlere sahip özgün tasarımlar yapılandırma.
7) Görsel tasarımları kültürel, toplumsal ve etik bağlamda değerlendirme.
8) Tasarım projelerini bireysel ya da ekip içinde yapılandırma.
9) Görsel iletişim alanındaki yenilikleri kullanma.
10) Belirli bir hedef kitle için uygun görsel dil ve tasarım stratejileri gerçekleştirme.
11) Multidisipliner takımlarla etkin iletişim ve yaratıcı iş birliği organize etme.
12) Tasarım problemlerine yönelik yaratıcı fikirler geliştirme.
13) Görsel iletişim tasarımının estetik, teknik ve fonksiyonel yönlerini değerlendirme.
14) Yeni tasarım yazılımlarını ve dijital teknolojileri kullanma.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 25.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 6 1 6
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 10
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 24
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5