DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0457 Belgesel Film Yapımı 4 Güz 2 2 3 7
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP FERİHA EREN KUNT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin belgeseldeki önemli dönüm noktalarını tanımlamaları; belgeselin araştırma yöntemi, sosyal değişim, aktivizm, kişisel ifade, propaganda gibi farklı kullanım alanlarını değerlendirmeleri amaçlanır. Öğrenciler dersin sonunda, belgesel sürecini görüntü estetiği, teknik ve etiğe bağlı seçimlerle ilişkilendirerek kendi yaklaşımlarını yansıtacakları projeler üretir.
Dersin İçeriği: Bu derste, belgeselde farklı yaklaşımlar örnekler üzerinden ele alınırken, araştırma, etnografik film, kurgu-belgesel (docu-fiction) gibi farklı türlerde arşiv, anlatı, bakış açısı, performans gibi unsurların rolü incelenir. Öğrencilerin dersler için belirlenen filmleri izlemesi, metinleri okuması ve sınıftaki tartışmalara aktif katılımı beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Belgeselde farklı yaklaşımları tanımlar
  2) Belgeselin araştırma yöntemi, sosyal değişim, aktivizm, kişisel ifade, propaganda gibi farklı kullanım alanlarını tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Belgesel sürecindeki estetik, politik ve etik seçimleri analiz eder
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Belgesel projeleri üretir
  2) Belgesel tarihindeki temel tartışmalara ilişkin eleştirel bakış açısı geliştirir
  3) Birlikte düşünme ve projeleri değerlendirme deneyimi kazanır

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Belgeselde farklı yaklaşımlar
2) Belgesel: Tekniği ve Sanatı PPT
3) Siyaset ve Propaganda: Belgeselde Gerçeklik Sorunu
4) Etnografik Film (Proje Önerileri) PPT
5) Deneme Filmi (Film Essay) PPT
6) Yapım süreci
7) Vize Haftası
8) Doğrudan Sinema Yaklaşımı (Direct Cinema) PPT
9) Sinema Gerçek Yaklaşımı (Cinema Verite)
10) Final projeleri - Değerlendirme
11) Kurgu-belgesel yaklaşımı
12) Sosyal Değişim için Belgesel
13) Film Gösterimi ve Tartışma
14) Projelerin Gösterimi ve Tartışma
15) Projelerin Gösterimi ve Tartışma
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Belgesel Sinemaya Giriş - Bill Nichols


Diğer Kaynaklar: Belgesel Film Estetiği - Musa Ak
Belgesel Filmin Yapısal Gelişimi - Türkiye'ye Yansıması - Simten Gündeş
Documentary – A History of the Non-fiction Film- Erik Barnouw
Directing the Documentary - Michael Rabiger
Documentary Film – A Very Short Introduction - Patricia Aufderheide
Visual Methodologies – Gillian Rose
What They Don't Teach You at Film School- Camille Landau

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme 5
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme 5
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme 5
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme 4
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme 5
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme 4
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme 4
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 20 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 0 0 0
Ödevler 1 3 3
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 130
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 3 3
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 63
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 193
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 7