Dersin Amacı: |
Gutenberg'in kelimeleri basılı olarak çoğaltılmasını geliştirmesinden bu yana, yazı, kitle iletişim araçları ile yüksek sanat arasında benzersiz bir yer işgal etti, ancak her yerde bulunabilmesi nedeniyle tipografi genellikle dikkatimizden kaçıyor. İronik olarak, yaygınlığı çağdaş tasarımcılar, tipograflar ve görsel sanatçılar için belki de en kazançlı yönlerinden biridir.
Bu ders, deneysel tipografi ve yazı sanatının nispeten yeni ve sıklıkla gözden kaçan alanının hem teorik hem de pratik yönlerine odaklanacaktır. Bu ders, kompozisyon ve tipografi hakkında derinlemesine bilgi sağlayacak ve öğrenci, tipografi ve kompozisyonun rolü hakkındaki görüşlerini bağımsız olarak keşfedip ve sorgulayacaktır. Dersin yarısında, çağdaş tipografik teknikler üzerine atölye çalışmaları veya eğitimler olacak ve diğer yarısında tipografi dünyasındaki çeşitli konu ve meseleler üzerine tartışmalar olacak.
|
Dersin İçeriği: |
Öğrenciler, bazı geleneksel veya tarihi uygulamaların yanı sıra çağdaş, bilgisayar dizgisi ve yazı tipi tasarımı da dahil olmak üzere tipografik uygulamalar ve teknikler hakkında temel bilgi ve anlayış geliştirir.
Ödevler, öğrencileri geleneksel olmayan tipografinin çeşitli yönlerini keşfetmeye teşvik etmek için tasarlanmıştır. Ödevlerin eğitmen değerlendirmesi, öğrencilerin dikkat çekici bir nihai ürün üretmek için gerekli becerilerin geliştirilmesine odaklanır.
Okumalar ve sınıf tartışmaları yoluyla öğrenciler, deneysel tipografi ve yazı sanatını çevreleyen teori ve eleştiri bilgilerini de geliştireceklerdir.
Son olarak, öğrencilerden bir “tipografi” tanımı geliştirmeleri ve bunu bu sınıfta yarattıkları yaratıcı parçalara uygular.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarım yoluyla kompozisyon ve tipografinin farklı yönlerini keşfetmen ve çözüm aracı olarak kullanır.
|
2) Tasarım becerilerini, ulusal ve uluslararası çalışmaları araştırarak ve üretilen tasarım ürünlerini sürekli inceleyerek analiz yapar
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Projelerini ve tasarım süreçlerini yazılı olarak rasyonelleştirebilen ve eleştirel olarak gözden geçirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tipografi alanında problem çözer analitik ve bütünsel bir bakış açısına sahip olur.
|
2) Bağımsız ve pratik olarak son derece karmaşık kompozisyon ve tipografik tasarım yapar.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir. |
|
2) |
Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir. |
|
3) |
Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir. |
|
4) |
Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir. |
|
5) |
Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir. |
|
6) |
Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir. |
|
7) |
Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir. |
|
8) |
Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir. |
|
9) |
Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir. |
|
10) |
Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir. |
|
11) |
Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir. |
|
12) |
Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
4 |
14 |
56 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
15 |
15 |
Ödevler |
1 |
15 |
15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
86 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
40 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
126 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |