DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60721METOZ-GAS0566 Ekmek Yapımı 3 Bahar 1 3 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60721METOZ-GAS0433 - Unlu Mamüllere Giriş
60721METOZ-GAS0403 - Temel Pişim Teknikleri
60721METOZ-GAS0662 - Stocklar, Soslar ve Çorbalar
60721METOZ-GAS0041 - Profesyonel Bıçak Kullanımı ve Kesim Teknikleri
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ÇİSE GÖKCE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders temel ekmek yapım tekniklerinin ve mayalama işlemlerinin açıklanıp uygulanmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği hamur hazırlama prosedürü, maya üretimi, fermantasyon bilgisi, pişirme, kesme ve sunum tekniklerinden oluşmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Ders Gereklilikleri olarak öğrencilerin derslere katılımları, sınıf içindeki tartışma ve değerlendirmelere aktif bir şekilde katılım sağlamaları, uygulamaları verilen sürede tamamlamaları ve OİS üzerinden e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekmek üretiminde kullanılan kabarma ajanlarını tanımlar.
  2) Farklı un ve maya çeşitlerini açıklar.
  3) Hamur hazırlama prosedürlerini listeler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hızlı mayalama yöntemlerini uygulayabilir ve ekmek üretebilir.
  2) Endüstriyel fırınları kullanabilir.
  3) Sade hamur ya da mayalı hamur kullanarak mayalı ekmek hamuru yapabilir.
  4) Maya üretimi, ekmek porsiyonlama ve şekillendirme tekniklerini uygulayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel ekmek hamurunun hazırlanma prosedürü, temel hamurdan ekmek üretimi – Somun ekmek. OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
2) Un ve maya çeşitlerinin bir araya getirilmesi – Tam buğday ekmeği, durum buğday ekmeği OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
3) Temel Ekmek hamurundan ekmek uygulamaları – Pain de mie, Pullman OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
4) Porsiyonlama, tartma, şekillendirme prosedürleri – Simit, Sandviç ekmeği OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
5) Baharat ve taze otların ekmeklerin çeşnilendirilmesinde kullanımı – Kimyonlu çavdar ekmeği, Focaccio OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
6) Örerek şekillendirilen ekmek uygulamaları – Grissini, Challah, Brioche OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
7) Yuvarlanarak şekillendirilen ekmek uygulamaları – Hamburger ekmeği, roll ekmek OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
8) Ara Sınav
9) Yassı şekillendirilmiş ekmek uygulamaları - Naan, Lavash, Pita, Pizza Hamuru, Ekşi maya hazırlanması OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
10) Zengin ve katlı ekmekler – Baguette OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
11) Zengin ve katlı ekmekler – Ciabatta, Patatesli ekmek OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
12) Ekşi mayalı ekmek uygulamaları – Tam tahıllı ekşi mayalı ekmek, Ekşi mayalı tava ekmeği OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
13) Hızlı Ekmek Uygulamaları – Banana Bread, Mısır Ekmeği OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
14) Çeşitli Ekmek Uygulamaları – Bialys, Pretzels, Stollen OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders mutfakta uygulamalı olarak yapılır ve yapılacak olan uygulamalar teorik olarak verilir.
The course is applied in the kitchen and the applications that will be made are given theoretically.
Diğer Kaynaklar: • Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel / On Cooking
• The Professional Chef / the Culinary Institute of America - 8th Edition
• Baking and Pastry: Mastering the Art and Craft / the Culinary Institute of America – 2nd Edition

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme
2) Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme 2
3) Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme 2
4) İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme.
5) Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime 5
6) Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme 4
7) Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme. 4
8) Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme. 4
9) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme
10) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme
11) Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme.
12) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 3 42
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 76
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 126
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5