DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211TATOZ-ILT0323 | Fotoğraf Atölyesi | 2 | Güz | 1 | 2 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH |
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, fotoğraf aracını sanatsal bir ifade biçimi olarak yorumlayabilirler; yeni bir bakış açısı ve görme biçimi belirleyip fotoğrafın anlatı gücüyle tasarlayarak, belirlenen konu/konular ekseninde kurmaca ve deneysel uygulamalar yaparak tasarımlar geliştirebileceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Fotoğrafın çağdaş bir sanat olarak tanımı, görsel algılama ve görme biçimleri, kadrajlama ve kompozisyon, gerçeklik ve biçimsellik, alan derinliğine bağlı fotoğrafın okunması, ışığın temel formlarının kullanımı, deneysel ve kurmaca fotoğrafın felsefesi, göstergebilim ve fotoğraf okuması, postmodernizm ve fotoğraf ilişkisi, teknoloji ve dijitalleşmenin fotoğraf üzerine etkileri öğrencinin verilen / seçilen konu ekseninde bir proje / projeler üretmesi ve sunması dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çağdaş sanat ve fotoğraf akımlarını tanımlar. |
||
2) Fotoğrafta anlam ve anlatı kurmayı açıklar. |
||
3) Görme biçimleri ve görsel algılamayı tanımlar. |
||
4) Fotoğrafta gerçekçi ve biçimsel unsurları tanımlar. |
||
5) Deneysel ve kurmaca fotoğrafı örnekler. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenci fotoğrafı sanatsal olarak değerlendirir. |
||
2) Bir konu ekseninde fotoğraf projeleri tasarlar. |
||
3) Farklı çekim tekniklerini kendi geliştirdiği anlatısıyla yorumlar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular. |
||
2) Kişisel anlatı stilini oluşturup, kendi bağımsız projelerini tasarlar. |
||
3) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Fotoğraf Tarihine Giriş | ||
2) | Çağdaş Sanat ve Fotoğrafta Akımlar | ||
3) | Fotoğraf, Anlam ve Anlatı | ||
4) | Görme Biçimleri ve Görsel Algılama | ||
5) | Fotoğrafta Kompozisyon ve Kadrajlama | ||
6) | Fotoğrafta Gerçeklik ve Biçimsel Unsurlar | ||
7) | Alan Derinliği ve Fotoğraf Tekniği Okumaları | ||
8) | Ara Sınav Haftası | ||
9) | Mobil Fotoğraf Uygulamaları | ||
10) | Deneysel ve Kurmaca Fotoğraf | ||
11) | Göstergebilim ve Fotoğraf Okuması (Saussure & Barthes) | ||
12) | Postmodernizm ve Fotoğraf | ||
13) | Teknoloji, Dijitalleşme ve Fotoğraf Sanatı | ||
14) | Proje Sunumları ve Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Bağlam ve Anlatı – Maria Short – Literatür Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | ● Camera Lucida – Roland Barthes – 6,45 Yayınları ● Fotoğraf Üzerine – Susan Sontag – Agora Yayınları ● A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları ● Fotoğrafçılar İçin Eleştirel Kuram – Ashley La Grange – Plato MYO Yayınları ● Fotoğrafta Pratik Kompozisyon – Faruk Akbaş – Say Yayınları ● Fotoğrafta Kompozisyon – David Prakel – Homer Kitabevi ● Fotoğrafta Işık – David Prakel – Homer Kitabevi ● Fotoğrafın Büyüsü: Işık – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları ● Görme Biçimleri – John Berger – Metis Yayınları ● Fotoğrafta Anlam ve Anlamlandırma – Çerkes Karadağ – Öteki Yayınları ● Bir Fotoğrafı Anlamak – John Berger – Metis Yayınları ● Fotoğraf Tarihine Giriş – Alberto Modiano – Art Studio Yayıncılık ● 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar – Ahu Antmen – Sel Yayıncılık ● Fotoğraf Dergisi https://www.fotografdergisi.com/ ● İFSAK http://www.ifsak.org.tr/ ● fotografium.com (Ekipman Alım ve Bilgi Sitesi) Youtube Kanalı: https://www.youtube.com/user/fotografium ● Google Scholar Fotoğraf ve Çağdaş Sanat, Anlatı gibi arama terimleriyle makale ve yazılara erişim sağlanabilir. ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 345757 – Çağdaş Fotoğraf Sanatında Anlatımcı Yaklaşım – TUNA UYSAL Tez No: 425531 – XXI. Yüzyıl Çağdaş Fotoğrafta Yaratım Sürecine Bakış – MURAT HAN ER Tez No: 293297 – Postmodernizm ve Fotoğraf İlişkisi – NÜKHET KINLI Tez No: 577751 – Çağdaş Sanatta Metaforik Nesneler – HATİCE VERMEZ Tez No: 190627 – Fotoğraf Okuma ve Eleştiri – MEHTAP US TERZİ Tez No: 624714 – Fotoğraf Sanatında Soyutlamalar – İMRAN UZUN Tez No: 574906 – Avangard Fotoğraf Teknikleri ve Çağdaş Sanata Etkileri – ARZU ÇETİN Tez No: 582151 – Çağdaş Fotoğraf Sanatında Metafor Olarak Beden – YASEMİN ÇINAR Tez No: 607515 – Fotoğraf Sanatında Perspektifin Görsel Algıya Etkileri Üzerine Bir İnceleme – VOLKAN ATAR Tez No: 51392 – Resimde Görsel Algılama – HATİCE NEVİN GÜVEN Tez No: 563070 – Görsel Algının Sanatsal Yaratıcılık ve Tasarım Duyarlılığı İle İlişkisinin İncelenmesi – BÜRDE YEĞNİDEMİR |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ11 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | ||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | DÖÇ11 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | ||||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | ||||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | ||||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | |||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | |||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | |||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | |||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | |||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | |||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 58 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 12 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 70 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |