DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211TATOZ-GRT0301 Grafik Tasarım ve Fotoğraf I 1 Güz 1 2 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Fotoğraf tarihi konusunda bilgi edinebilecek ve fotoğraf çekiminde kullanılan malzemeleri tanıyabilecektir. Fotoğraf makinesi türlerini öğrenerek makineleri sınıflandırır. Fotoğraf eseri üretiminde önemli olan perspektif, ışık bilgisi ve renk kompozisyonu gibi temel kavramları kavrayacak gerekli bilgi ve beceri geliştirir. Temel kompozisyon öğelerini fotoğraf uygulamaları ile bir araya getirerek nitelikli eserler üretir.
Dersin İçeriği: Bu derste konu anlatımları ile fotoğraflar üzerinden örneklendirme yaparak fotoğraf makineleri, objektifler türleri, enstantene ve ISO, temel kompozisyon, perspektif, ışık, fotoğraf çekme teknikleri üzerinde uygular.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Etkin kompozisyon oluşturur. ● Kompozisyonun temel kurallarını uygular. ● Bir fotoğrafı yorumlayarak sınıflandırır. ● Fotoğraf makinesinde sunulan teknolojik olanakları karşıladıkları gereksinim bağlamında açıklayarak, bu olanakların kullanımını betimler. ● Sayısal fotoğraf teknolojisinin kaydetme sürecini ve kullanım prensiplerini film teknolojisiyle karşılaştırarak açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Net alan derinliğini etkileyen faktörleri tanımlar. ● Hareketin kaydedilmesini etkileyen faktörleri belirler. ● Fotoğrafı belirleyen faktörleri çekim aşamasını yönetir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Kompozisyon yaratıcılığı ile görüntüyü birleştirir. ● Işık ölçme tekniklerini düzenler. ● Kamera parçalarını eksiksiz birleştirir. ● Fotoğraf çekimini elde ve tripod üzerinde kullanır. ● Objektif türlerini listeleyebilecek ve farklı gereksinimler için ne tür objektif kullanılacağını bilir. ● Doğru ve yanlış pozlanmış fotoğrafları saptar. ● Doğru poz değerinden alternatif poz değerini hesaplar.
  2) • Karanlık oda film banyo ve fotoğraf baskı sürecini aşamalarıyla açıklar. • Doğru pozlama kavramını kendi cümleleriyle ifade eder. • Doğru ve yanlış pozlanmış fotoğrafları saptar. • Uygun odak uzunluğunu saptar ve uygular.
  3) • Etkin pozlama yapar. • Diyafram-perde hızı ilişkisini uyarlar. • Doğru poz değerinden alternatif poz değerini hesaplar. • Diyafram, örtücü ve netlik sistemi ayarlarını uygular. • Fotoğraf çekimini elde ve tripod üzerinde gerçekleştirir. • Fotoğraf makinesini kullanır.
  4) • Genel görüntü düzenleme kurallarını tanımlar. • Genel görüntü düzenleme kurallarını örnek fotoğraflar üzerinden tanır. • Koşullara ve amaca bağlı olarak doğru pozlama modunu saptar. • Farklı fotografik gereksinimler için ne tür makine kullanılması gerektiğini bilir. • Fotoğraf makinesinde sunulan teknolojik olanakları, karanlık oda film banyo ve baskı sürecini, sayısal fotoğraf teknolojisini temel düzeyde açıklar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Fotoğrafa giriş ve kullanılacak malzeme ile ilgili bilgilendirme
2) Fotoğraf nedir ve fotoğrafın tarihi
3) Fotoğraf makineleri türleri ve özellikleri.
4) Diyafram ayarları, türleri ve objektif çeşitleri.
5) Enstantane, ISO ayarı ve özellikleri.
6) Alan derinliği ve fotoğrafta altın oran kullanımı.
7) Temel perspektif ve ışık bilgisi.
8) Ara Sınav
9) Temel kompozisyon ögeleri : Perspektif, çizgi kontrast ve ışık
10) Temel kompozisyon ögeleri : Renk ve doku.
11) Temel kompozisyon ögeleri : Ritm, uyum, sadelik ve belirginlik.
12) Temel kompozisyon ögeleri : Bütünlük ve keskinlik.
13) Temel kompozisyon ögeleri : Denge ve orantı.
14) Temel kompozisyon ögeleri : Hareket ve hız.
15) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır. Her öğrencinin bireysel proje gereksinimlerine göre kaynak önerilecektir)


● Fotoğrafın Kısa Tarihçesi – Walter Benjamin, YGS Yayınları

● Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon – Sabit
Kalfagil, Fotoğrafevi Yayınları

● A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu, Say Yayınları

● Fotoğraf Teknik Okumaları – Faruk Akbaş, Emre İkizler, OM Yayınevi

● Fotoğrafta Rengin Sırları – Jim Zuckermann, Homer Kitabevi Yayınları

● Mimari Fotoğraf- Doç.Dr. Özer Kanburoğlu İnkilap Yayınları


Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir.
2) Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir.
3) Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir.
4) Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir.
5) Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir.
6) Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir.
7) Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir.
8) Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir.
9) Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir.
10) Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir.
11) Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir.
12) Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 3 6 18
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 3 6 18
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 104
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5