Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenciler, doğal ve yapay aydınlatma tekniklerini açıklayabilir,tanımlayabilir ve projelerinde kullanabilir. Görme ve algı olaylarını açıklayabilir, doğal ve yapay aydınlatma kaynaklarını tanımlayabilir. Aydınlatma ölçümlerini yapabilir, iç mekanda ışığı, mekanda fonksiyonel şekilde uygulayabilir,tasarım ve aydınlatma seviyelerini etkileyen görme faktörleri ve aydınlatma koşullarını analiz ederek projelerine uygulayabilir, gün ışığını tasarımlarında görsel konforu gözeterek farklılık yaratmayı gerçekleştirebilir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, ışık,renk ve doku farklılıklarının önemi,görsel ergonomi ve estetik, mekânsal ilişkiler ve organizasyonlar, aydınlatma düzenleme yöntemleri, düzenleme ilkeleri, iç mekan ve çağdaş aydınlatma tasarımı konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görme ve algı kavramlarını kuramlar ile destekleyerek detaylı olarak tanımlar.
|
2) Farklı ışık kaynaklarını bilimsel yönleri ile detaylı olarak hatırlar ve tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gün ışığını, yapı ve iç mekan tasarımlarında uygular.
|
2) Yapay aydınlatma elemanlarını doğru aydınlatma tekniği ile sentezler.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Aydınlatma tasarımı ve form kavramlarının, iç mekanda sistematik uygulama biçimlerini sınıflandırır.
|
2) Işık ölçme değerlerini projelerinde ve tasarımlarında kullanır.
|
3) Tasarım aydınlatma seviyelerini etkileyen görme faktörleri ve aydınlatma koşullarını tanımlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Renk Spekturumu, Munsell Renk Sistemi, Renk Algısı ve renk modelleri, Işık, görme ve renk, insan gözü ve şeması, görme olayı
|
|
|
2) |
Aydınlatmanın ve aydınlatma tekniğinin tanımı, ışığın tanımı, Aydınlatma Tekniğindeki Temel Kavramlar
|
|
|
3) |
Kaynağı bakımından, aydınlatılan yer bakımından ve amacı bakımından aydınlatma türleri, Doğal Aydınlatma
|
|
|
4) |
Yapay Aydınlatma, Yapay Işık Kaynakları
|
|
|
5) |
Yapay Işık Kaynakları, Aydınlatma Kontrol Sistemleri, Işığın İnsan Sağlığına Etkileri
|
|
|
6) |
Aydınlatma Teknikleri
|
|
|
7) |
Aydınlatma Hesabı, Ergonomik Aydınlatma Kavramı ve ELI hesaplama yöntemi
|
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Dialux Programına Giriş
|
|
|
10) |
Dialux Programının Temel Komutları |
|
|
11) |
Dialux Programında Aydınlatma Projesi Çizimi |
|
|
12) |
Dialux ile çizilen projenin aydınlatma hesaplarının yapılması |
|
|
13) |
İç Mimarlık Proje III dersinde verilen projenin Aydınlatma Proje Çizimleri
|
|
|
14) |
İç Mimarlık Proje III dersinde verilen projenin Aydınlatma Proje Çizimleri |
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Tap theSun. CMHC, Canada (2005).
Ching F.D.K. (2011). İç Mekan Tasarımı. çev. Elçioğlu B. İstanbul: YEM Kitabevi
Winchip Susan (2011). Fundemantals of Lighting 2nd Edition, NastPub.,Canada
Kremenrs, F andSteffy S. ( 1992). ArchitecturalInteriorSystemsLighting, Acustics, AirConditioning, Van NostardReinhold, NY., USA.
Özkaya M., Tüfekçi T.,2011, Aydınlatma tekniği, Birsen Yayınevi
|
Diğer Kaynaklar: |
Architectural Lighting, Egan, M.D. and Olgyay, V., 2002/2, McGraw-Hill
Human Factors in Lighting, Peter Boyce
The Design of Lighting, Peter Tregenza & David Loe
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
5 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
5 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
4 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
4 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
4 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
4 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
4 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
4 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
5 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
5 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
5 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
4 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|