DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213METOZ-ILT0353 Kavram Geliştirme 2 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. PINAR SEDEN MERAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: öğrencinin farklı yaratıcı düşünme metodlarını öğrenerek, tasarım projelerini daha tutarlı bir şekilde geliştirmelerini ve yenilikçi fikirlerin ortaya çıkmasını sağlamaktır
Dersin İçeriği: Dersin temel konuları yeni bir fikre ulaşmak için ilişkilendirme, kavramsallaştırma, "design thinking", analoji yaratma, öyküleştirme, beyin fırtınası yapmak, yaratıcı problem çözümü ve görsel araştırma gibi konuları içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Tasarım problemlerine farklı yaklaşımları açıklar
  2) ● Problemin düzgün tespiti ve anlaşılmasını öğretir
  3) ● Yaratıcı fikir bulma metodolojileri ile ilgilenir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Analitik düşünme yeteneğinin geliştirmesi
  2) ● Yaratıcı fikirleri farklı düşünme stratejileri ile bulması
  3) ● Problem çözümlerine daha korkusuz yaklaşması
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Tasarım ve iletişim problemlerini tarifleme ve anlama.
  2) ● Tasarım için ön stratejiler planlama

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Ders oryantasyonu
2) Görselleştirme a. Fotoğraf i. Reklamcılıkta ürün fotoğrafı kullanımı ii. Stok fotoğraf iii. Online fotoğraf kaynakları b. İllustrasyon i. Reklamda illüstrasyon ve foto rötüş ii. Editoriyal illustrasyon
3) Moodboard Yaratımı Tasarım öncesi doğru görsel yaklaşımı bulmak için ön hazırlıklar. Branding örneği ile sınıf çalışması
4) Zihin Haritalama
5) Problem tanımının açımlanması, problem alt kırılmaları yaratma, bütünsel düşünme. Branding örneği ile sınıf çalışması
5) Problem tanımının açımlanması, problem alt kırılmaları yaratma, bütünsel düşünme. Branding örneği ile sınıf çalışması
6) Tasarım ve Brief Doğru brief yazma teknikleri Branding ile sınıf çalışması
7) SWOT Analizi SWOT analizi tanımı ve tekniği kullanarak tasarım problemi çözümü
8) Design Thinking / Tasarımsal Düşünme DT yöntemi tanıtımı ve tekniği kullanarak tasarım problemi çözümü DT şeması
9) Storyboard Öykü anlatma tekniği olarak görselleştirme
10) Çağrışımları kullanarak problem çözümü Problemin anahtar kelimelerini kullanma ve görselleştirme
11) Sunumlar
12) Kısıtlama ve çerçeveleme Yaratıcı süreci yeniden tanımlama biçimleri ve çözüme ulaşma
13) Öyküleme ve Anlatı İki kavramın kullanımı, farklı medya araçlarında örnekleme
14) Sunumlar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● David Cox, Yaratıcı Düşünme, Çev: Esra Ün, Nobel Yaşam


Diğer Kaynaklar: ● John Hagerty, Yaratıcılık, MediaCat
● Jack Foster, Fikir nasıl Bulunur, MediaCat
The product development challenge / edited with an introduction by Kim B. Clark and Steven C. Wheelwright.
Bean, Roger, Radford, Russell W. (2000), Powerful Products: Strategic Management of Successful New Product Development, eBook Academic Collection (EBSCOhost) - Worldwide.
İletişim ve Grafik Tasarım (Emre Becer)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) iletişim bilimleri, İletişim tasarımı ve iletişim tasarımının ilintili olduğu diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte ve eşgüdümlü olarak kullanabilir.
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Araştırma süreçleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur, araştırma sürecinin uygulamalarını gerçekleştirebilir. 4
1) Ekip çalışması içinde lider veya ekip üyesi olarak değişik görevler alır görevlerini yerine getirir. 4
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 4
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. 3
2) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilir, geliştirebilir ve yönetebilir.
2) İletişim Tasarımı ve yeni medyanın temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak, bireylerin veya grupların mesleki gelişiminin yönetiminde sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. 4
2) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterir. 4
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. 4
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. 4
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 4
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. 3
3) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü kendi başına tamamlar, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri iletişim sorun ve gereksinimleri yaratıcı yöntemler bularak çözümlemekte kullanabilir 5
3) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygular.
3) İletişim tasarımı, yeni medya, iletişim yönetimi ve teknolojileri temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak öngörülemeyen çalışma veya öğrenim bağlamlarında karar vermek için sorumluluk alır. 4
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir 4
4) İletişim Tasarımı alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. 4
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. 4
4) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. 4
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
4) İletişim Tasarımı ve yeni medyanın alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, analiz ve değerlendirmeler yapar. 5
5) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir. 4
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır
5) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. 4
5) İletişim Tasarımı ve yeni medya ile ilintili diğer Sosyal Bilimlerin temel kavramlarını açıklar ve temel iletişim kuramları ile ilişkilendirir. 5
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. 4
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. 5
6) Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir 5
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. 4
7) Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. 5
7) İletişim Tasarımı alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır 4
8) İletişim Tasarımı alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. 4
8) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. 4
9) Yaşamboyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. 4
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. 3
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 5
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. 4
10) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. 5
10) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. 4
11) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. 4
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. 4
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 5
12) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde)
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. 4
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 3 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 3 20 60
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 102
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 162
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6