ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-IMC0351 Mimari Proje Çizim Teknikleri I 1 Güz 1 3 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi BURCU TÖZÜN ORGAN
Profesör Dr. AYŞE NİLAY EVCİL
Öğretim Görevlisi GÖZDE EZGİ GÖL
Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci, aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. Teknik Çizim yapabilmek için gereken tüm araçları kullanır. Teknik Çizim Kuralları çerçevesinde çevre, yapı, iç mekan, mobilya ya da bir ürünün projesini hazırlar.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, çizim araç ve gereçleri, antet hazırlama, pafta düzeni, çizgi türleri, geometrik şekil ve formlar, plan ve kesit, izdüşüm kuralları, ölçek kavramı ve ölçek türleri, ölçülendirme ve yazı tekniği, kot verilmesi, iç mekan projelerinde tarama, hazırlama konuları yer almaktadır.

Derse Özgü Kurallar

-Teslim için dosya hazırlama,
-T cetveli, gönye, pergel, kağıt, milli kalem, şablonlar... gibi tüm çizim araç ve gereçleri ile derse katılmaları zorunludur.
-Bu ders kapsamında bilgisayar kullanılamaz.
-Ders Kapsamında verilen tüm ödevler 35x50 kağıt boyutlarında dosya içerinde tarihine göre sıralanıp teslim edilmesi zorunludur. (çizim uygulamalarında konuya göre kağıt boyutu değişebilir.)
-Tüm öğrenciler derslerde yapmış oldukları çalışmaların fotoğraf ve videolarını alarak kendi arşivlerini -tarihine- göre hazırlamakla sorumludur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel teknik resim bilgilerini tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Evrensel düzeyde kabul gören teknik çizim kurallarını kullanır.
  2) Her ölçeğin gerektirdiği detayları çizerek ifade eder.
  3) Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma; Dersin Önemi, Amaç ve İçeriği; Derste Kullanılan Araç ve Gereçlerin Listesi ve Tanıtımı. Teknik Çizim nedir? Tarihsel Gelişim süreci içerisinde Teknik çizim. Çizgi ve türleri, düz, eğri ve kırık çizgilere türlerine göre çizim alıştırmaları ve koyu, açık ve orta ton değerinde tonlama çalışmaları ile ön hazırlık çalışmaları. Yazı çalışması.
2) Teknik çizimde kullanılan araç ve gereçlerin kullanımı; Kağıt bağlama, Çerçeve ve Antet hazırlama. Projelerde Pafta düzeni, kağıt yada çizim yüzey alanının kullanımı ile ilgili genel bilgiler; Kalem kullanımı; T cetveli ve gönyelerin kullanımı ile yatay ve dikey çizgi alıştırmaları. Eksen Kavramı ve çizimlerde (x,y ve z koordinat sistemi); çizimde grid-ızgara- oluşturma. Yazı çalışması.
3) 2D ve 3D boyutlu Geometrik şekiller ve çizim kuralları. Gridler üzerinden 2D ve 3D Geometrik şekillerin oluşumu. Çizgilerin birleşim, kesişim ve orta noktaları; 1- Doğru ve doğrunun 2'ye bölünmesi; Bir Doğrunun eşit aralıklarda bölünmesi; doğruların taşınması; 2- Açı, Açı türleri ve açıortayların çizilmesi; Yazı çalışması.
4) Epür düzlemi ve uygulama üzerinden geometrik şekillerin ortografik düzlemde çizimleri, üst, ön, yan görünüşler; projelerde uygulama sıralaması; Dikey ve yatay kesit kavramlarına giriş.
5) Ortografik düzlemde mimari yapıların görünüş çizim uygulamaları; Eğrisel doğru ve şekillerin çizimleri; çizgilerin bağlanması;
6) Tasarı geometri nedir? Tasarı geometri ve türleri. İzdüşüm nedir? İzdüşüm yöntemi;Tasarı geometriye göre izdüşüm yöntemleri. doğruların izdüşüm düzlemine göre çizimi; düz, eğik izdüşüm yöntemleri.
7) Tasarı geometri 2; Eğik doğruların çizimi; 1- Mimari çizimlerde kesit düzlemi nedir? Kesit düzelmine göre Yatay ve dikey çizimlerin yapılması. 2- Mimari planların genel özellikleri.
8) ara sınav
9) Ölçek kavramı; Ölçek nedir? Ölçek türleri ve kullanım alanları; Mimari ve iç mekan projelerinde ölçeklerin kullanım alanları: ölçekli çizim uygulamaları.
10) Ölçek kavramı; Ölçek türleri ve kullanım alanları: Mimari Projelerde iç mimarlık projelerinde kullanılan çalışma ölçekleri; Ölçek hesaplama yöntemleri; ölçekli çizim uygulamaları.
11) Taramalar; Projelerde tarama değerleri;
12) Bir iç mekan yerleşim projesinin plan ve kesit olarak çizimi ve sunum bilgisi;pafta düzeni ve içerik hazırlama.
12) Taramalar ve diğer figürler. Tarama türleri nelerdir ve kullanım alanları. Ölçeklere göre tarama değerleri .
16) FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Dersi veren öğretim elemanın hazırlamış olduğu sunum ve çizim örnekleri;
. Mimarlıkta Teknik Resim Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Yapı-Endüstri Merkezi, Yapı Yayın-91, İstanbul, 2009
Diğer Kaynaklar: Yardımcı Kaynaklar:
• The Principles of Architectural Drafting, Hugh C.Browning,Whithney Library od design,New York, 1996
• Teknik Resim, Ali Pancarcı,Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000
• Mimari Çizim Tekniği, Akgün, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1979
• Architectural Drawing , a visual compendium of types and methods ,Rendow Yee,John and Wiley Sons,2003
• Design Drawing Techniques ,S.Goodman , Jordan Hill, Oxford, 2005

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. 3
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. 2
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 86
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 9
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 95
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4