Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci, aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. Teknik Çizim yapabilmek için gereken tüm araçları kullanır. Teknik Çizim Kuralları çerçevesinde çevre, yapı, iç mekan, mobilya ya da bir ürünün projesini hazırlar. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, çizim araç ve gereçleri, antet hazırlama, pafta düzeni, çizgi türleri, geometrik şekil ve formlar, plan ve kesit, izdüşüm kuralları, ölçek kavramı ve ölçek türleri, ölçülendirme ve yazı tekniği, kot verilmesi, iç mekan projelerinde tarama, hazırlama konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel teknik resim bilgilerini tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Evrensel düzeyde kabul gören teknik çizim kurallarını kullanır.
|
2) Her ölçeğin gerektirdiği detayları çizerek ifade eder.
|
3) Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma; Dersin Önemi, Amaç ve İçeriği; Derste Kullanılan Araç ve Gereçlerin Listesi ve Tanıtımı. Teknik Çizim nedir? Tarihsel Gelişim süreci içerisinde Teknik çizim. Çizgi ve türleri, düz, eğri ve kırık çizgilere türlerine göre çizim alıştırmaları ve koyu, açık ve orta ton değerinde tonlama çalışmaları ile ön hazırlık çalışmaları. Yazı çalışması. |
|
|
2) |
Teknik çizimde kullanılan araç ve gereçlerin kullanımı; Kağıt bağlama, Çerçeve ve Antet hazırlama. Projelerde Pafta düzeni, kağıt yada çizim yüzey alanının kullanımı ile ilgili genel bilgiler; Kalem kullanımı; T cetveli ve gönyelerin kullanımı ile yatay ve dikey çizgi alıştırmaları. Eksen Kavramı ve çizimlerde (x,y ve z koordinat sistemi); çizimde grid-ızgara- oluşturma. Yazı çalışması. |
|
|
3) |
2D ve 3D boyutlu Geometrik şekiller ve çizim kuralları. Gridler üzerinden 2D ve 3D Geometrik şekillerin oluşumu. Çizgilerin birleşim, kesişim ve orta noktaları; 1- Doğru ve doğrunun 2'ye bölünmesi; Bir Doğrunun eşit aralıklarda bölünmesi; doğruların taşınması;
2- Açı, Açı türleri ve açıortayların çizilmesi;
Yazı çalışması. |
|
|
4) |
Epür düzlemi ve uygulama üzerinden geometrik şekillerin ortografik düzlemde çizimleri, üst, ön, yan görünüşler; projelerde uygulama sıralaması; Dikey ve yatay kesit kavramlarına giriş. |
|
|
5) |
Ortografik düzlemde mimari yapıların görünüş çizim uygulamaları; Eğrisel doğru ve şekillerin çizimleri; çizgilerin bağlanması; |
|
|
6) |
Tasarı geometri nedir? Tasarı geometri ve türleri. İzdüşüm nedir? İzdüşüm yöntemi;Tasarı geometriye göre izdüşüm yöntemleri. doğruların izdüşüm düzlemine göre çizimi; düz, eğik izdüşüm yöntemleri. |
|
|
7) |
Tasarı geometri 2; Eğik doğruların çizimi;
1- Mimari çizimlerde kesit düzlemi nedir? Kesit düzelmine göre Yatay ve dikey çizimlerin yapılması.
2- Mimari planların genel özellikleri. |
|
|
8) |
ara sınav |
|
|
9) |
Ölçek kavramı; Ölçek nedir? Ölçek türleri ve kullanım alanları; Mimari ve iç mekan projelerinde ölçeklerin kullanım alanları: ölçekli çizim uygulamaları. |
|
|
10) |
Ölçek kavramı; Ölçek türleri ve kullanım alanları: Mimari Projelerde iç mimarlık projelerinde kullanılan çalışma ölçekleri; Ölçek hesaplama yöntemleri; ölçekli çizim uygulamaları. |
|
|
11) |
Taramalar; Projelerde tarama değerleri; |
|
|
12) |
Bir iç mekan yerleşim projesinin plan ve kesit olarak çizimi ve sunum bilgisi;pafta düzeni ve içerik hazırlama.
|
|
|
12) |
Taramalar ve diğer figürler. Tarama türleri nelerdir ve kullanım alanları. Ölçeklere göre tarama değerleri . |
|
|
16) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• Dersi veren öğretim elemanın hazırlamış olduğu sunum ve çizim örnekleri;
. Mimarlıkta Teknik Resim Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Yapı-Endüstri Merkezi, Yapı Yayın-91, İstanbul, 2009
|
Diğer Kaynaklar: |
Yardımcı Kaynaklar:
• The Principles of Architectural Drafting, Hugh C.Browning,Whithney Library od design,New York, 1996
• Teknik Resim, Ali Pancarcı,Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000
• Mimari Çizim Tekniği, Akgün, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1979
• Architectural Drawing , a visual compendium of types and methods ,Rendow Yee,John and Wiley Sons,2003
• Design Drawing Techniques ,S.Goodman , Jordan Hill, Oxford, 2005
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
3 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
3 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
3 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
3 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
5 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
5 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
5 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
2 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
2 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
2 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
|
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|