Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci, aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. Teknik Çizim yapabilmek için gereken tüm araçları kullanır. Teknik Çizim Kuralları çerçevesinde çevre, yapı, iç mekan, mobilya ya da bir ürünün projesini hazırlar. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, çizim araç ve gereçleri, antet hazırlama, pafta düzeni, çizgi türleri, geometrik şekil ve formlar, plan ve kesit, izdüşüm kuralları, ölçek kavramı ve ölçek türleri, ölçülendirme ve yazı tekniği, kot verilmesi, iç mekan projelerinde tarama, hazırlama konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel teknik resim bilgilerini tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Evrensel düzeyde kabul gören teknik çizim kurallarını kullanır.
|
2) Her ölçeğin gerektirdiği detayları çizerek ifade eder.
|
3) Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma; Dersin Önemi, Amaç ve İçeriği; Derste Kullanılan Araç ve Gereçlerin Listesi ve Tanıtımı. Teknik Çizim nedir? Tarihsel Gelişim süreci içerisinde Teknik çizim. Çizgi ve türleri, düz, eğri ve kırık çizgilere türlerine göre çizim alıştırmaları ve koyu, açık ve orta ton değerinde tonlama çalışmaları ile ön hazırlık çalışmaları. Yazı çalışması. |
|
|
2) |
Teknik çizimde kullanılan araç ve gereçlerin kullanımı; Kağıt bağlama, Çerçeve ve Antet hazırlama. Projelerde Pafta düzeni, kağıt yada çizim yüzey alanının kullanımı ile ilgili genel bilgiler; Kalem kullanımı; T cetveli ve gönyelerin kullanımı ile yatay ve dikey çizgi alıştırmaları. Eksen Kavramı ve çizimlerde (x,y ve z koordinat sistemi); çizimde grid-ızgara- oluşturma. Yazı çalışması. |
|
|
3) |
2D ve 3D boyutlu Geometrik şekiller ve çizim kuralları. Gridler üzerinden 2D ve 3D Geometrik şekillerin oluşumu. Çizgilerin birleşim, kesişim ve orta noktaları; 1- Doğru ve doğrunun 2'ye bölünmesi; Bir Doğrunun eşit aralıklarda bölünmesi; doğruların taşınması;
2- Açı, Açı türleri ve açıortayların çizilmesi;
Yazı çalışması. |
|
|
4) |
Epür düzlemi ve uygulama üzerinden geometrik şekillerin ortografik düzlemde çizimleri, üst, ön, yan görünüşler; projelerde uygulama sıralaması; Dikey ve yatay kesit kavramlarına giriş. |
|
|
5) |
Ortografik düzlemde mimari yapıların görünüş çizim uygulamaları; Eğrisel doğru ve şekillerin çizimleri; çizgilerin bağlanması; |
|
|
6) |
Tasarı geometri nedir? Tasarı geometri ve türleri. İzdüşüm nedir? İzdüşüm yöntemi;Tasarı geometriye göre izdüşüm yöntemleri. doğruların izdüşüm düzlemine göre çizimi; düz, eğik izdüşüm yöntemleri. |
|
|
7) |
Tasarı geometri 2; Eğik doğruların çizimi;
1- Mimari çizimlerde kesit düzlemi nedir? Kesit düzelmine göre Yatay ve dikey çizimlerin yapılması.
2- Mimari planların genel özellikleri. |
|
|
8) |
ara sınav |
|
|
9) |
Ölçek kavramı; Ölçek nedir? Ölçek türleri ve kullanım alanları; Mimari ve iç mekan projelerinde ölçeklerin kullanım alanları: ölçekli çizim uygulamaları. |
|
|
10) |
Ölçek kavramı; Ölçek türleri ve kullanım alanları: Mimari Projelerde iç mimarlık projelerinde kullanılan çalışma ölçekleri; Ölçek hesaplama yöntemleri; ölçekli çizim uygulamaları. |
|
|
11) |
Taramalar; Projelerde tarama değerleri; |
|
|
12) |
Bir iç mekan yerleşim projesinin plan ve kesit olarak çizimi ve sunum bilgisi;pafta düzeni ve içerik hazırlama.
|
|
|
12) |
Taramalar ve diğer figürler. Tarama türleri nelerdir ve kullanım alanları. Ölçeklere göre tarama değerleri . |
|
|
16) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• Dersi veren öğretim elemanın hazırlamış olduğu sunum ve çizim örnekleri;
. Mimarlıkta Teknik Resim Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Yapı-Endüstri Merkezi, Yapı Yayın-91, İstanbul, 2009
|
Diğer Kaynaklar: |
Yardımcı Kaynaklar:
• The Principles of Architectural Drafting, Hugh C.Browning,Whithney Library od design,New York, 1996
• Teknik Resim, Ali Pancarcı,Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000
• Mimari Çizim Tekniği, Akgün, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1979
• Architectural Drawing , a visual compendium of types and methods ,Rendow Yee,John and Wiley Sons,2003
• Design Drawing Techniques ,S.Goodman , Jordan Hill, Oxford, 2005
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
3 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
3 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
5 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
2 |
2 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
86 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
9 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
95 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |