DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60222TATOZ-IMC0341 Mimarlık Tarihi I 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. ÇİĞDEM BİLGEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık Tarihi I dersinin amacı, öğrencilerin mimarlığın tarihsel gelişim sürecinde geçirdiği değişimleri, mimarlığın barınma dışında kazandığı işlev ve anlamları tanımlamaları ve yorumlamalarıdır.
Dersin İçeriği: Mimarlığın tarih öncesi çağlarda inşa edilmemiş barınaklardan doğuşu, yerleşik topluma geçiş ve mimari edimin başlaması, hidrolik toplumlarda mimarlık, antik dünyada mimarlık, Orta çağ mimarlığı, Rönesans mimarlığı, Barok mimarlık, neo-klasik mimarlık, sanayileşme ve mimarlık ve sanayileşme karşıtı mimarlık bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimarlığın tarihsel gelişimi içerisinde tanımlar.
  2) Mimarlığı kültür tarihi çerçevesinde ifade eder.
  3) Mimarlığın yoğun simgesel anlamlarını açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimarlık tarihini içinde bulunduğu çevreyi değerlendirmede kullanabilir.
  2) Mimarlık tarihi ile kentin yapısını çözümleyebilir.
  3) Kent içindeki mimarlık örneklerini tartışabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimari tasarımlarını mimarlık tarihini göz önünde bulundurarak yapılandırabilir.
  2) Kent içerisinde işlevini yitirmiş yapılara yeni işlevler önerebilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş, ders içeriği üzerinde tartışma ve dersin gereklilikleri hakkında konuşma.
2) Kültür, sanat ve mimarlık tarihine giriş. Tarih öncesi insanlar neden ve nerede sanat yapar? Sanat yaparken ne tür malzemeler kullanır?
3) Antik Mısır sanat ve mimarlığı. Kent ve su kültürü. Barajlar ve bayındırlık. Ücretli emeğin ortaya çıkışı. Sanat ve mimarlıkta atölye kültürü. İktidar sanat ve mimarlık arasındaki ilişkiler.
4) Antik Yunan sanat ve mimarlığı. Tanrılara adanan mükemmelliyetçi sanat. Antik yunan vazoları ve çağdaş insana anlattıkları.
5) Antik Roma sanat ve mimarlığı. Yunan sanatının etkileri. Natüralist sanat. Sanat, mimarlık ve propaganda.
6) Bizans sanat mimarlığı. İkona, ikona kırıcılık, imgenin gücü ve anlamı üzerindeki tartışmalar. Bazilikal yapı tipi.
7) Romanesk mimarlık ve hac çağında mimarlık. Manastırların toplumsal, kültürel ve ekonomik önemi.
8) Ara Sınav
8)
9) Gotik sanat ve mimarlık. Gotik dönemdeki önemli siyasal, toplumsal ve kültürel gelişmeler ve bu gelişmelerle Gotik mimarlık arasındaki bağlar. Katedrallerin ortaya çıkışı ve adı bilinen ilk Gotik dönem mimarı. Uluslararası Gotik ve Saatler Kitabı olarak adlandırılan dua kitapları aracılığıyla yayılan stil.
10) Rönesans ve yeni bir çağın ortaya çıkışı. Erken Rönesans sanat ve mimarlığı. Perspektifin matematiksel bir disiplin olarak sanatta uygulanmasıyla ortaya çıkan devrimci gelişim.
11) Yüksek Rönesans ve dahî sanatçılar dönemi.
12) Rönesans mimarlığı. Floransa Katedralinin devrim yaratan kubbesi ve Filippo Brunelleschi. Brunelleschi'nin Floransa'daki prestij yapıları.
13) Rönesans mimarlığı II. Leon Battista Alberti ve Donato Bramante. Bramante ve Yüksek Rönesans'ın Floransa'dan çıkıp Roma'ya girmesi.
14) Barok sanat ve Katolik Kilisesi'nin prestijini yeniden elde etme çabası.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Gombrich, E.H. (2019). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
● Ders Notları: Mimarlık Tarihi ders sunumları ve makaleler. (Dersin Öğretim Üyesi tarafından sağlanacaktır.)
Diğer Kaynaklar: ● Arnold, Dana (2004). Reading Architectural History. Routledge.
● Ching, D.K. (2017) A Global History of Architecture. Wiley.
● Kostof, Spiro (1995). A History of Architecture. Oxford University.
● Moffett, Mariam (2014) A World History of Architecture. McGraw Hill.
● Pevsner, Nikolaus (2009). An Outline of European Architecture. Gibbs Smith.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 1
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. 3
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 1
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 66
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3