Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci mobilya tasarım ilkelerini kavram, strüktür, kurgu, biçim, işlevsellik, malzeme, ergonomi ve detay bakımından açıklar , tasarım, projelendirme, detaylandırma ve uygulama aşamaları sonucunda optimum tasarımlar yaratabilir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, mobilya tasarımına giriş, mobilya tasarımını oluşturan temel öğelerden; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet konuları yer almaktadır. Bunun yanında, mobilya tasarımında kullanılabilecek malzemelerin (ahşap, plastik, cam, metal, kumaş, taş) tanıtılması, mevcut örneklerin analizi, öğrenci projelerinden; ürün sentezi ve problem analizi, proje sunum tekniklerinin incelenmesi, maket çalışması, detay geliştirme, farklı alternatiflerin geliştirilmesi ve ürün tesliminin gerçekleştirilmesi konuları da dersin içerikleri arasındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mobilya tasarım sürecinin ögelerini tanımlar.
|
2) Mobilya tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular.
|
2) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir.
|
3) Mobilya Tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
|
2) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Mobilya tasarımına giriş. |
|
|
2) |
Mobilya tasarımını oluşturan temel öğeler; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet. |
|
|
3) |
Mobilya tasarımında kullanılabilecek malzemelerin tanıtılması; ahşap, plastik, cam, metal, kumaş, taş. |
|
|
4) |
Mobilya tasarımı ile ilgili yapılan örneklerin incelenmesi, yapılacak projelerin belirlenmesi. |
|
|
5) |
Ürün sentezi ve problem analizi. Yapılacak projelerin belirlenmesi, ölçekli proje çizimleri. |
|
|
6) |
Proje sunum teknikleri hakkında bilgilendirme. Tasarım ve teknik çizimlere devam edilmesi. |
|
|
7) |
Maket çalışmalarına başlanması. Maket teknikleri üzerinde karar verilmesi. |
|
|
8) |
Proje I. sunumların yapılması ve proje tashihlerinin yapılması. |
|
|
9) |
Detay geliştirme teknikleri ve örnek uygulamalar. |
|
|
10) |
Mobilya projelerinin çizimlerinin incelenmesi ve proje kritiği. |
|
|
11) |
Mobilya örneklerinin incelenmesi. |
|
|
12) |
Proje detaylarının değerlendirilmesi ve farklı alternatifler geliştirme. |
|
|
13) |
Geliştirilen dönem projesi için kısa öğrenci sunumları, sınıf içi tartışma. |
|
|
14) |
Teslim projelerinin, ölçekli çizimlerinin ve maketlerin incelenmesi, son düzeltmelerin yapılması. |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
5 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
5 |
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
5 |
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
5 |
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
4 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
4 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
4 |
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
4 |
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
5 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
5 |
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
5 |
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
5 |
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
3 |
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
3 |
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
3 |
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
3 |
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
4 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|