Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci mobilya tasarım ilkelerini kavram, strüktür, kurgu, biçim, işlevsellik, malzeme, ergonomi ve detay bakımından açıklar , tasarım, projelendirme, detaylandırma ve uygulama aşamaları sonucunda optimum tasarımlar yaratabilir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, mobilya tasarımına giriş, mobilya tasarımını oluşturan temel öğelerden; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet konuları yer almaktadır. Bunun yanında, mobilya tasarımında kullanılabilecek malzemelerin (ahşap, plastik, cam, metal, kumaş, taş) tanıtılması, mevcut örneklerin analizi, öğrenci projelerinden; ürün sentezi ve problem analizi, proje sunum tekniklerinin incelenmesi, maket çalışması, detay geliştirme, farklı alternatiflerin geliştirilmesi ve ürün tesliminin gerçekleştirilmesi konuları da dersin içerikleri arasındadır.
%70 devam zorunlu olup; yalnızca derse katılmış olmak yeterli değildir. Her öğrencinin devamlı sayılabilmesi için her derste mutlaka proje tashihi alması gerekmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mobilya tasarım sürecinin ögelerini tanımlar.
|
2) Mobilya tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular.
|
2) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir.
|
3) Mobilya Tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
|
2) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Çalışma konusu verilerek genel bilgilendirme yapılması.
Dönem içi çalışma düzeni ve program akışı hakkında bilgilendirme yapılması.
Ödev:
Konu 1: Yemek Masası
Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
|
|
|
2) |
Uygulama:
Yemek masası ile ilgili sunumlarının yapılması, kritik alınması, çizimlerin oluşturulması, eskiz çalışmaları
Ödev:
• 1/10 Ölçek yemek masası ile ilgili teknik çizimlerin hazırlanması
( plan, plan kesit, 4 görünüş,2 kesit)
• 3D görsellerin hazırlanması
• Malzemelerin belirlenmesi
|
|
|
3) |
Uygulama:
Yemek masası ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsel ve malzemelerin sunumu
Ödev:
• 1/2 strüktür malzeme birleşim detaylarının hazırlanması
• 1/5 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı
• 1/1 detay maketi yapımı
|
|
|
4) |
Uygulama:
Masa ilgili tüm çizimlerin, maketlerin ve 3D görsellerin sunumu
Ödev:
Konu 2: Sandalye
Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
|
|
|
5) |
Uygulama:
Sandalye ile ilgili sunumlarının yapılması, kritik alınması, çizimlerin oluşturulması, eskiz çalışmaları
Ödev:
• 1/10 Ölçek yemek masası ile ilgili teknik çizimlerin hazırlanması
( plan kesit, 4 görünüş,2 kesit)
• 3D görsellerin hazırlanması
• Malzemelerin belirlenmesi
|
|
|
6) |
Uygulama:
Sandalye ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsel ve malzemelerin sunumu
Ödev:
• 1/2 strüktür malzeme birleşim detaylarının hazırlanması
• 1/5 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı
• 1/1 detay maketi yapımı
|
|
|
7) |
Uygulama:
Sandalye ilgili tüm çizimlerin, maketlerin ve 3D görsellerin sunumu
Ödev:
Ara sınav teslimlerinin hazırlanması.
|
|
|
8) |
Ara Sınav Haftası |
|
|
9) |
Uygulama:
Ara sınav değerlendirmesi
Ödev:
Konu 3: Mutfak
Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
|
|
|
10) |
Uygulama:
Mutfakla ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması
(plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit)
Ödev:
• 1/2 ölçekte mutfak, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması
• Mutfakla ilgili 3D görsellerin oluşturulması
|
|
|
11) |
Uygulama:
Mutfakla ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması
(plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit)
Ödev:
• 1/2 ölçekte mutfak, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması
• Mutfakla ilgili 3D görsellerin oluşturulması |
|
|
12) |
Uygulama:
1/20 ölçekte mutfak çizimlerinin sunumu
1/ 2 ölçekte mutfak birleşim detaylarının sunumu
Mutfakla ilgili tüm çizimlerin ve 3D görsellerin sunumu
Ödev:
Konu 4: TV Duvar Ünitesi
• Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
|
|
|
13) |
Uygulama:
TV duvar ünitesi ile ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması
(plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit)
Ödev:
• 1/2 ölçekte TV ünitesi, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması
• TV ünitesi ile ilgili 3D görsellerin oluşturulması
• 1/10 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı
• 1/1 detay maketinin yapımı |
|
|
14) |
Resmi Tatil |
|
|
15) |
Uygulama:
TV Ünitesi ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsellerin ve maketlerin sunumu
Ödev:
• Final tesliminin hazırlanması |
|
|
16) |
Final Haftası |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
4 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
5 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
4 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
20 |
20 |
Ödevler |
1 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
76 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
106 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |