DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOZ-IMC0465 Mobilya Tasarımı 3 Güz 1 3 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KARYAĞDI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KARYAĞDI
Dr. Öğr. Üyesi ASLI PINAR BİKET
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci mobilya tasarım ilkelerini kavram, strüktür, kurgu, biçim, işlevsellik, malzeme, ergonomi ve detay bakımından açıklar , tasarım, projelendirme, detaylandırma ve uygulama aşamaları sonucunda optimum tasarımlar yaratabilir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, mobilya tasarımına giriş, mobilya tasarımını oluşturan temel öğelerden; biçim, fonksiyonellik, strüktür, ergonomi, malzeme, maliyet konuları yer almaktadır. Bunun yanında, mobilya tasarımında kullanılabilecek malzemelerin (ahşap, plastik, cam, metal, kumaş, taş) tanıtılması, mevcut örneklerin analizi, öğrenci projelerinden; ürün sentezi ve problem analizi, proje sunum tekniklerinin incelenmesi, maket çalışması, detay geliştirme, farklı alternatiflerin geliştirilmesi ve ürün tesliminin gerçekleştirilmesi konuları da dersin içerikleri arasındadır.

%70 devam zorunlu olup; yalnızca derse katılmış olmak yeterli değildir. Her öğrencinin devamlı sayılabilmesi için her derste mutlaka proje tashihi alması gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mobilya tasarım sürecinin ögelerini tanımlar.
  2) Mobilya tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular.
  2) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir.
  3) Mobilya Tasarımı alanındaki mevcut yaklaşımlarla kendi özgün yaklaşımlarını sentezler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
  2) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Çalışma konusu verilerek genel bilgilendirme yapılması. Dönem içi çalışma düzeni ve program akışı hakkında bilgilendirme yapılması. Ödev: Konu 1: Yemek Masası Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
2) Uygulama: Yemek masası ile ilgili sunumlarının yapılması, kritik alınması, çizimlerin oluşturulması, eskiz çalışmaları Ödev: • 1/10 Ölçek yemek masası ile ilgili teknik çizimlerin hazırlanması ( plan, plan kesit, 4 görünüş,2 kesit) • 3D görsellerin hazırlanması • Malzemelerin belirlenmesi
3) Uygulama: Yemek masası ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsel ve malzemelerin sunumu Ödev: • 1/2 strüktür malzeme birleşim detaylarının hazırlanması • 1/5 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı • 1/1 detay maketi yapımı
4) Uygulama: Masa ilgili tüm çizimlerin, maketlerin ve 3D görsellerin sunumu Ödev: Konu 2: Sandalye Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
5) Uygulama: Sandalye ile ilgili sunumlarının yapılması, kritik alınması, çizimlerin oluşturulması, eskiz çalışmaları Ödev: • 1/10 Ölçek yemek masası ile ilgili teknik çizimlerin hazırlanması ( plan kesit, 4 görünüş,2 kesit) • 3D görsellerin hazırlanması • Malzemelerin belirlenmesi
6) Uygulama: Sandalye ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsel ve malzemelerin sunumu Ödev: • 1/2 strüktür malzeme birleşim detaylarının hazırlanması • 1/5 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı • 1/1 detay maketi yapımı
7) Uygulama: Sandalye ilgili tüm çizimlerin, maketlerin ve 3D görsellerin sunumu Ödev: Ara sınav teslimlerinin hazırlanması.
8) Ara Sınav Haftası
9) Uygulama: Ara sınav değerlendirmesi Ödev: Konu 3: Mutfak Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
10) Uygulama: Mutfakla ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması (plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit) Ödev: • 1/2 ölçekte mutfak, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması • Mutfakla ilgili 3D görsellerin oluşturulması
11) Uygulama: Mutfakla ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması (plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit) Ödev: • 1/2 ölçekte mutfak, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması • Mutfakla ilgili 3D görsellerin oluşturulması
12) Uygulama: 1/20 ölçekte mutfak çizimlerinin sunumu 1/ 2 ölçekte mutfak birleşim detaylarının sunumu Mutfakla ilgili tüm çizimlerin ve 3D görsellerin sunumu Ödev: Konu 4: TV Duvar Ünitesi • Boyut, malzeme, üretim teknikleri vb. araştırılmaların yapılarak sunum haline getirilmesi
13) Uygulama: TV duvar ünitesi ile ilgili 1/20 ölçekte teknik çizimlerin tamamlanması (plan, plan kesit, bütün görünüşler, 2 kesit) Ödev: • 1/2 ölçekte TV ünitesi, strüktür, malzeme birleşim detaylarının tamamlanması • TV ünitesi ile ilgili 3D görsellerin oluşturulması • 1/10 ölçekte gerçek malzemelerle maket yapımı • 1/1 detay maketinin yapımı
14) Resmi Tatil
15) Uygulama: TV Ünitesi ile ilgili tüm çizimlerin, 3D görsellerin ve maketlerin sunumu Ödev: • Final tesliminin hazırlanması
16) Final Haftası
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Terstiege, G. 2012. The Making of Design: From the First Model to the Final Product (Paperback), Birkhauser.
Diğer Kaynaklar: - Greenhalgh, P. 1993. Quatations and Sources on Design and Decorative Arts. Manchester: Manchester University Press.
- Sparke, P. 1998. A Century of Design. New York: Barron’s.
-Woodham, J. M. 1997. TwentiethCentury Design. Oxford: Oxford University Press.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 4
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. 5
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 4
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 20 20
Ödevler 1 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 76
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 106
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4