Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
a. Örgüt ve İşletme Kavramları (Amaç – süreç – çıktı bağlamı)
b. İlk örgütlerin ortaya çıkışı – Sanayi devrimlerinin getirdikleri (fabrikalaşma sürecinden bilginin yönetilmesine)
c. Tarihsel süreçte üretim, ekonomi, hukuk ve örgütlenme gerekliliği ilişkisi
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
2) |
Klasik Yönetim Düşüncesi ve Örgütlenme Pratikleri
a. F. TAYLOR: (Bilimsel Yönetim İlkeleri) Zaman ve hareket etütleri ile (mekanik) işçi merkezli örgütlenme
b. H. FAYOL: (Yönetsel Kuram) Yönetim Fonksiyonları ile yönetici merkezli örgütlenme
c. M. WEBER: (Bürokrasi Kuramı) Biçimsel kurallara dayalı bürokratik örgütlenme
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
3) |
Neo-Klasik Yönetim Düşüncesi (İnsan İlişkileri Dönemi) ve Örgütlenme Pratikleri
a. E. MAYO ve Hawthorne Deneyleri – Psikoloji temelli yaklaşım / insan merkezli örgütlenme
b. Endüstri insanından örgüt insanına – üretim faktörü olarak insan
c. Örgütsel yapıda bütünleşme – güç & otorite (L.R. Lowman), durum & uyum (M. P. Follett), birey & örgüt (K. Lewin)
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
4) |
Modern Yönetim Düşüncesi ve Örgütlenme Pratikleri
a. Dünya Savaşlarının getirdikleri: Örgütsel yapılanmanın tarihsel değişimi
b. Rekabet ve girişimciliğin örgütsel değişime etkileri
c. Yönetimin değişimi; profesyonel yönetimin başarı kriterleri
d. Bilgi toplumuna doğru; bilgiyi elde etme ve kullanmanın örgütsel yaşama etkileri
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
5) |
Örgütsel yapıyı etkileyen öğeler (Koşul bağımlılık)
a. Çevre
b. Teknoloji
c. Büyüklük
d. Strateji
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
6) |
Örgüt Yapıları (İşlem maliyeti)
a. Mekanik Örgüt Yapıları – Organik Örgüt Yapıları
b. Dikey Yapılanma (Bütünleşme), Yatay Yapılanma (Bütünleşme) ve Matris (Melez) Örgüt Yapıları
c. Formal (Biçimsel) Örgüt Yapıları – Informal (Biçimsel olmayan) Örgüt Yapıları
d. Sanal Örgütlerde Yapılanma
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
7) |
Mintzberg’in Örgüt Yapıları
a. Basit Yapılar
b. Makine Bürokrasisi
c. Profesyonel Bürokrasi
d. Bölümlenmiş (Bölümlere ayrılmış) Biçim
e. Esnek Yapı (Adhokrasi)
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
8) |
VİZE Sınavı (ARASINAV) |
|
|
9) |
Sistem ve Durumsallık (Koşul Bağımlılık) Kuramları
a. “Kuram” nedir; kavramsal açıklama ve anlayışa kattıkları
b. Sistem kavramına bakış; açık ve kapalı sistemler olarak örgütlerin değerlendirilmesi
c. Sistemin parçaları ve karşılıklı bağımlılıkları
d. Açık sistemler olarak örgütlerin değerlendirilmesi: Durumsallık (Koşul Bağımlılık) Kuramı
e. Strateji bağlamında çevre – örgüt ilişkileri
f. Yapı – Koşul bağımlılığı ve uyum
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
10) |
İşlem Maliyeti ve Vekalet Kuramları
a. “İşlem maliyeti” kavramı özelinde piyasa ve hiyerarşi
b. İşlem maliyeti kuramı özelinde yap ya da satın al (make or buy) yaklaşımı
c. “İş”in yapılmasında taraflar; Asil – vekil kavramları
d. (Her iki kuramın da ortak kavramları) Davranışsal varsayımlar; sınırlı rasyonellik, fırsatçılık, bilgi asimetrisi, riskten kaçınma.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
11) |
Kaynak Bağımlılığı Kuramı
a. Örgüt – çevre ilişkisi bağlamında yapılanma; bağımlılık ve belirsizlik
b. Çevreye uyum sağlama ve değiştirme çabaları – Örgütün çevresel bağımlılığının yönetilmesi
c. Kaynaklara ulaşım, kaynakların kıtlığı ve kaynakların yönetilmesi
d. Örgütler arası ilişkilerin önemi – dikey ve yatay bütünleşmeler, çeşitlenme stratejileri
e. Güç dengeleri ve bağımlılık türleri
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
12) |
Örgütsel Ekoloji (Popülasyon Ekolojisi) Kuramı
a. Organizma olarak örgütler (örgütsel seviye)
b. Örgüt Popülasyonları ve Örgüt Toplulukları
c. Örgütlerde demografik değişkenler (büyüklük ve yaş faktörleri) ve yaşam döngüsü
d. Örgütlerin Evrimi (Birlikte Evrim yaklaşımı)
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
13) |
Yeni Kurumsal Kuram (YKK) ve Makro Kurumsal Kuram (MKK)
a. Kurum ve kurumsallaşma kavramları
b. Kurumsallaşma süreci
c. Kurumsal eşbiçimlilik ve meşruluk
d. Kurumsal değişim, kurumsal mantıklar ve kurumsal girişimcilik
e. Topluma özgülük ve ulusal iş sistemleri
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
14) |
Örgüt Kuramlarına Postmodern Yaklaşım: Sosyal Ağ (AğBağ) ve Sosyal Sermaye Kuramları)
a. “Sosyal ağ” kavramı ve örgütlerim sosyal yerleşikliği
b. “Sosyal Sermaye” kavramı ve günümüz örgütleri için önemi
c. Sosyal sermaye kaynakları, türleri ve örgütlere sağladıkları
d. Ağ düzeneklerinde (güçlü / zayıf) bağlar ve yapısal boşluklar
e. Örgütler arası ağ ilişkileri
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler. |
15) |
FİNAL Sınavı |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. |
2 |
2) |
İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme. |
|
3) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. |
1 |
4) |
Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
1 |
5) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme. |
|
6) |
Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. |
2 |
7) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. |
4 |
8) |
Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. |
4 |
9) |
İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
3 |
10) |
Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme. |
|
11) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|