Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci, tarihi eser kavramını örneklerle açıklayabilir, ulusal ve uluslararası korunacak değerler ve koruma ölçülerini tanımlar. Tarihi ve kültürel açıdan korunması gereken bir mimari eseri analiz edip ve değerlendirir: Tarihi eserin durum tespitini yaptıktan sonra ölçme ve belgeleme (rölöve) tekniklerini uygulayarak restorasyon projesi hazırlar, tarihi bir yapıda iç mekân tasarımı yapar. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, kültürel miras ve koruma kavramları, koruma ve restorasyon yaklaşımlarının tarihçesi ve gelişimi, restorasyon proje aşamalarından rölöve projesi, tarihçe, belgeleme ve rölöve yöntemleri, ölçüm teknikleri, çizim teknikleri, restitüsyon projesi ve restorasyon projesi, restorasyon uygulamalarından restorasyon teknikleri ve örnek uygulama konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Rölöve Restorasyon sürecinin öğelerini tanımlar.
|
2) Restorasyon ve Koruma kavramlarını açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bir mekanda kroki, ölçü alma, fotografik belgelemeden edindiği verileri sentezleyerek mekanın rölöve projesini çizer.
|
2) Yapılardaki bozulmaları tespit eder, rölöve projesine işleyebilir.
|
3) Tarihi eserlerde yeniden işlevlendirme alanındaki mevcut yaklaşımlardan yola çıkarak kendi özgün tasarımını oluşturabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kültürel mirası koruma konusunda evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
|
2) Tarihi eserde iç mekan tasarım proje sürecini yönetir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Rölöve Restorasyon dersi genel bilgilendirme. Temel kavramlar: Koruma, miras, kültür varlığı, tarihi çevre, sit alanı, restorasyon |
|
|
2) |
Rölöve, restitüsyon ve restorasyon tanımı, Rölövede ölçü alma teknikleri, geleneksel ve gelişmiş ölçüm aletleri, Belgeleme ve rölöve yöntemleri, Rölöve çalışma gruplarının oluşturulması, Uygulamaya ilişkin açıklamalar |
|
|
3) |
Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri, Analitik rölöve çizimi- kroki çalışmaları ; Saha Çalışması |
|
|
4) |
Rölövede plan çizim teknikleri, çizimlerin incelenmesi, plan çizimi yapılması. |
|
|
5) |
Rölövede görünüş çizim teknikleri, estampaj alma yöntemleri, çizimlerin incelenmesi, görünüş çizimi yapılması. |
|
|
6) |
Rölövede görünüş çizim teknikleri, çizimlerin incelenmesi, görünüş çizimi yapılması. |
|
|
7) |
Rölövede kesit ve görünüş çizim teknikleri, projelerin incelenmesi, kesit çizimi yapılması. ; Saha Çalışması |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Rölövede kesit çizim teknikleri, çizimlerin incelenmesi, kesit çizimi yapılması. |
|
|
10) |
Rölövede detay çizim teknikleri, geleneksel yapı detayları, çizimlerin incelenmesi, detay çizimi yapılması.
|
|
|
11) |
Tek Yapı Ölçeğinde Bozulmalar, Restorasyon öncesi Hazırlık Çalışmaları |
|
|
12) |
Restorasyon öncesi hazırlık çalışmaları, Restorasyonda malzeme kullanımı, Restorasyon projesi örnekleri ; Öğrenci Sunumları |
|
|
13) |
Restorasyon Teknikleri, Tarihi Yapıda Yeniden İşlevlendirme, Uygulama Örnekleri ; Öğrenci Sunumları |
|
|
14) |
Restorasyon Teknikleri, Tarihi Yapıda Yeniden İşlevlendirme, Uygulama Örnekleri ; Öğrenci Sunumları
|
|
|
15) |
Yarı Yılsonu Sınavı |
|
|
16) |
Yarı Yılsonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
● Ahunbay, Z. (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayın
● Uluengin, M.B. (2019) Rölöve. İstanbul: YEM Yayın
●Uluengin, M.B. (2020) Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları. İstanbul: YEM Yayın
●Madran. E. Özgönül, N.(2005) Kültürel Ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası
|
Diğer Kaynaklar: |
● Ahunbay, Z. (2019) Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın
● Altınoluk, Ü. (1998) Binaların Yeniden Kullanımı. İstanbul: YEM Yayın
● Akın, N. (1988/2) “Türkiyeʼde Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar” Mimarlık,, ss.40-43.
● Çeçener, B. (1995) İstanbulʼun Kültür ve İmar Sorunları. Istanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayını
● Erder, C. (1975) Tarihi Çevre Bilinci. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını
● Kuban, D. (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama. İstanbul: YEM Yayın
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
|
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
4 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
|
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
20 |
20 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
92 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |