DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60212METOZ-GRT0466 | Sürdürülebilir Tasarım | 3 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. AYŞE MERVE KÖSE |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Arş.Gör. AYŞE MERVE KÖSE Profesör Dr. BENGİSU BAYRAK SHAHMIRI |
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin, ham maddelerin seçimi ile başlayıp analiz edip strateji geliştirerek; bunların kullanımı, üretimi, paketlenmesi, nakliyesi, dağıtımı, reklamı, montajı, bakımı ve ürünün ömrünün sona ermesine kadar devam eden süreci evrensellik ilkesine uygun şekilde sürdürülebilir yaratıcı ürünler tasarlamalarını amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Tasarımcılar’ kullanıcı ve çevre arasındaki ilişkiyi kalıcı ve sürdürülebilir kılabilmek için toplumun da bu konuda bilinç kazanması sağlanmalıdır. Grafik tasarım öğrencileri; tasarım piramidine uygun şekilde grafik tasarım yöntemlerinde (örnek olarak basili ve ambalaj grafiği) doğa dostu/ekolojik hedefli analiz, araştırma, ihtiyaç kitlesi belirleme, fikir, taslak, malzeme, yenilikçi, çözüm ve amaca uygun tasarımların hammaddeden urunun ömrünün sona ermesine kadar olan sureci kapsayan yaratıcı projelerini kurumsal ve kitlesel uygulama için doğru strateji belirlemeleriyle yaratıcı projeler çıkarmalarına yardımcı olur. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sanat ve tasarım materyallerini yetkin düzeyde kullanabilme becerisi kazanır. |
||
2) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerileri ile tasarım sürecini planlanlar ve yönetir. |
||
3) Eleştirel düşünme ve sentez yapma yeterliliği kazanır, üst düzey beceri gerektiren bir tasarımı yorumlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Tasarım bilgilerini ve becerileri ile birlikte alanın gerektirdiği teknolojik donanımı ileri düzeyde kullanarak bağımsız projeler tasarlar. |
||
2) Çözümleyici ve eleştirel düşünerek, özgün fikirler üretebilme ve uygular. |
||
3) Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme ve alana yönelik görüşlerini etkin bir şekilde aktarma becerisi kazanır. |
||
4) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerleri tanıyarak estetik
farkındalık geliştirir. |
||
5) Hedef kitlesinin insani ve kültürel özelliklerine göre tasarımlar yapma konusunda
sorumluluk bilinci kazanır. |
||
6) Çevre bilinci olan yenilikçi, özgün sanat ve tasarım yapıtları sunma yetkinliği kazanır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş , ders içeriğinin açıklanması | ||
2) | Sürdürülebilirlik kavramı, ürün yaşam döngüsü | ||
3) | Grafik tasarımda sürdürülebilirlik kavramı | ||
4) | Spekülatif tasarım, sürdürülebilir gelecek tasarımı | ||
5) | Sürdürülebilir dünya yaratma | ||
6) | Sürdürülebilir dünya yaratma, karakter oluşturma | ||
7) | Yaratılan dünyaya uygun sürdürülebilir ürün tasarımı | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Tasarımcı, ürün, kullanıcı ilişkisi | ||
10) | Malzeme ve piyasa analizi ile hedef kitle belirlenmesi | ||
11) | Sürdürülebilir tasarım projesini belirleme | ||
12) | Belirlenen proje çalışması | ||
13) | Belirlenen proje çalışması | ||
14) | Belirlenen proje çalışması | ||
15) | Final Proje savunma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Boullosa, Nicholas. “The Secret Of Cradle-To-Cradle-Ready Products”. https://faircompanies.com/articles/the-secret-of-cradle-to-cradle-ready-products/ 2. Özdemir, Sencer. Türkiye Karton Ambalaj Sektöründe Çevresel Sürdürülebilir Ambalaj Tasarımı Yaklaşımının Benimsenme Profili. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. 2016. 3. Oduncu, Semih. “Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve Bioposter Tasarımı”. idil, 67 (2020 Mart): s. 481–496. doi: 10.7816/idil-09-67-07 4. http://www.c2cn.eu/gph/verpackungszentrum-graz 5. http://www.c2cn.eu/gph/ecover-ecological-cleaning-products-green-packaging 6. http://www.c2cn.eu/gph/lampi-di-stampa-print-demand 7. http://ecodesign.Ibooro.ec.uk/index.php?section=129¤tsubsection 8. https://recturkey.files.wordpress.com/2017/02/eko-tasarim.pdf 9. https://sustainablepackaging.org/ 10. https://www.gov.uk/government/publications/guidance-on-applying-the-waste-hierarchy 11. https://www.cevko.org.tr/ 12. https://www.theguardian.com/sustainable-business/2014/jul/18/good-product-bad-pack age-plastic-recycle-mistakes 13. 'Birleşmiş Milletler İklimDeğişikliği ÇerçeveSözleşmesive Kyoto Protokolü' , 'Metinler ve Temel Bilgiler', Yayına Hazırlayan:Yunus Arıkan, sf.10, madde:2, Bölgesel Çevre Merkezi, Ankara, Nisan 2006 URL: (http://www.ttgv.org.tr/UserFiles/File/REC.pdf ) ,23.12.2009 14. VAN DER RYN S., COWAN S., 'Ecological Design', Island Press, USA 1996 15. WILHILDE E., 'ECO; An Essential Source Book for Environmentally Friendly Design and Decoration', Universe Pub., 2002, sf.122-125 16. VEBRY M., 'Issues of Sustainable Building material on Aceh Reconstruction and Rehabilitation Process', 2005 National Green Building Program, 21.12.2009 www.nahbgreen.org |
Diğer Kaynaklar: | Güncel kaynaklar dersin öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 2 | 5 | 10 |
Proje | 2 | 6 | 12 |
Ödevler | 1 | 6 | 6 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 70 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 32 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 102 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |