DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0354 Televizyon Programı Yapımı 2 Bahar 2 2 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENES DÖNMEZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci televizyon program yapım süreçlerinin teorik ve pratik dinamiklerini tanımlar ve temel düzeyde uygular. Program öncesi hazırlıkları planlar ekip kurup yönetmeyi deneyimler ve ekipmanları kullanabilir.
Dersin İçeriği: Dersler, öğrencilerin televizyon programlarının yapım öncesi, sırasında yapılacakları değerlendirip bütün bu süreçleri görerek deneyim sahibi olmalarını içermektedir. Dersin teorik anlatımında programı hazırlayıp yapım sonrasına kadar olan süreç aktarılacaktır. Bütün bu süreçler uygulamalar ile pekiştirilecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Program düşün sürecini, format kurgulamayı ve ekip-ekipman oluşturma ve süreç iletişimini tanımlar. Aktüel ve stüdyo programları anlatır.
  2) Yayın öncesi, sırasında ve sonrasında yapılacakları açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir fikri programa dönüştürme sürecini deneyimler
  2) Aktüel ve Stüdyo programlarının yapısı ve ekipmanını tanımlar.
  3) Çoklu kamera uygulamasında ışık, kamera ve dekoru konumlandırır .
  4) Reji odası ve ekipmanları konusunda temel bilgi edinir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kamera, dekor, ışık, ses ve resim masası ile ilgili uygulamaları değerlendirir.
  2) Program çeşitlerini ve bunlar için gerekli hazırlıkları bilir.
  3) Bir programın baştan sona nasıl tasarlandığını ve üretildiğini görür.
  4) Aktüel ve Stüdyo ekibi kurmayı, yönetmeyi ve bu ekip üyeleri ile iletişim sürecini kavrar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş: Dersin kapsamı ve amaçları, program, stüdyo, stüdyo ekipmanları ve ekibin tanımlanmasına giriş
2) Program oluşturmaya giriş, yapımcı, format oluşturma, uygulanabilir içerik denetimi, forma ödevi, konuk (öngörü) kamera, ışık ve dekor konumlandırma
3) Format ödevlerinin değerlendirilmesi, çekim aşamasına geçerken dikkat edilmesi gereken yasal ve kurumsal çekinceler, ekip oluşturma süreci
4) Kadraj oluşturma, aktüel ve stüdyo program ışık çeşitleri, çerçeveyi oluşturma, rejisiz stüdyo uygulaması
5) Stüdyo ses sistemleri, sesin tanımı, kullanılan ekipmanlar, resim masası ve KJ sistemleri, uygulamalı olarak kamera, ışık, dekor ve reji odasının entegrasyonu ve yayına hazırlanması
6) Format oluşturmaktan stüdyonun hazır hale gelmesine kadar olan sürecin değerlendirilmesi ve stüdyonun seçilecek bir formata göre hazırlanması. Televizyon programları: Haber, haber programları, lifestyle programlar, ekonomi programları ve tanıtımlar, canlı yayın ve bant yayın, Ödev: Yukarıda sıralanmış televizyon programları ile ilgili program formatlama, çekime hazır hale getirme
7) Ara Sınav
8) Program yapım süreçlerinde yaşanan aksaklıklar ve süreç yönetimi, görüntü yedekleme
9) Program çekim uygulaması (yemek programı)
10) Program çekim uygulaması (eğitim programı)
11) Program çekim uygulaması (stüdyo klip çekimi veya aktüel tanıtım)
12) Tüm sürecin gözden geçirilmesi, çekilen programların değerlendirmesi.
13) Çekime hazır hale getirilmiş final projelerinin hazırlıklarının değerlendirilmesi ve yorumlanması.
14) Final genel tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uğurlu, G. (der.) (2014). Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel
Kavramları. Eskişehir: AÜ Yayınları.

Demir, Y. ve Özgür, Z. (2014). Radyo ve Televizyonda Program Yapımı.
Eskişehir: AÜ Yayınları.

Küçükcan, U. (2013). Film ve Video Yapımı. Eskişehir: AÜ Yayınları.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme 4
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme 3
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme 2
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme 4
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme 5
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme 5
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme 4
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 76
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 80
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 156
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6