DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60213METOZ-RTS0231 | Temel Fotoğraf | 1 | Güz | 1 | 2 | 2 | 6 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. DEFNE SESİN OKAY FIRAT |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Farklı disiplinlerle olan ilişkisi üzerinde durarak fotoğrafın sosyoloji, antropoloji, felsefe, sinema, güzel sanatların tüm dalları ile iç içe olmasının getirdiği sorumlulukla, görselliğin hemen her yerdeki kullanımına ve insanlar üzerindeki etkisine ilişkin farkındalık yaratmak temel amaçlardan biridir. Öğrenciler bireysel bir çalışma yaparken aynı zamanda sınıfça gidilen çekim gezilerinde, özellikle çekim esnasında, birbirlerini gözeterek ve çekim alanlarına müdahale etmeden çalışmalarına devam edebilmeleri ve birbirlerine alan sağlamaları konusunda izleme ve uygulamaya yönelik çalışmalar yapılır. Görsel dikkat, ışık ve gölge algısı, nesnelerin ışık karşısındaki değişken etkisi, konuların görsel olarak aktarımı üzerinde durulur. |
Dersin İçeriği: | İnsanın ifade biçimlerinden biri görsel bir dil olan fotoğraftır. Bu dili iyi ve bilinçli kullanabilmenin yolu fotoğraf çekim tekniklerini bilmek, konunun içeriğini bu teknik bilginin kullanımı ile anlatabilmektir. Bu derste yapılacak olan çalışmalar, öncelikle makinenin doğru kullanımı, ışık-nesne ilişkisi, renk, kompozisyon, perspektif, fotoğrafın keşfi ve tarihsel süreç içindeki gelişimi gibi konularla öğrencilerin bir başlangıç yapmasını sağlamaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğraf makinesi üzerindeki kavramları tanımlar.
|
||
2) Işığın nesneler üzerindeki etkisini bilir. |
||
3) Nesneler arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
||
4) Konuya yaklaşım amacına bağlı olarak teknik çözümlemede bulunur.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğrafın farklı disiplinlerle olan ilişkisini gözetir. |
||
2) Fotoğraf tarihinden belli başlı isimleri ve bu isimlerin fotoğrafa olan katkılarını bilir. |
||
3) Fotoğrafın felsefesine giriş yapar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğrafın doğru kullanımı ve yaklaşımı ile, toplum bilincinin gelişiminde önemli bir rolü olduğunu bilir.
|
||
2) Fotoğrafın bir ifade biçimi olduğunu bilir. |
||
3) Ekip içinde ve tek başına çekim yapma disiplinini öğrenir. |
||
4) Çekim sırasında nesnelere olan yaklaşımını belirler, etik kurallara uyar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Öğrencilerle tanışma, dönem içi işlenecek konulara giriş. | ||
2) | Geçmişten günümüze kısa fotoğraf tarihi, günümüz yerli-yabancı fotoğrafçılardan örnekler | ||
3) | Fotoğrafta ışığın önemi, ışığın geliş açıları, kullanım alanları ve amacı. | ||
4) | Fotoğraf makineleri ve kullanım alanları. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. | ||
5) | Enstantane ve diyafram nedir? Birbirleri ile olan ilişkisi nedir? | ||
6) | Net alan derinliği nedir? | ||
7) | Hareketli nesnelerin çekiminde uygulamalar. Pozometre nedir? Doğrudan ve yansıyan ışık kullanımında pozometre kullanımı. | ||
8) | Vize | ||
9) | İSO(ASA) nedir? İso değerleri hangi koşulda ve nasıl kullanılmalıdır? Avantaj- dezavantajları nelerdir? Final ödevine giriş. | ||
10) | Paraflaş ve makine flaşı. Filteler ve beyaz ayarı. Vize üzerinden genel bir değerlendirme. Filtreler ve etkileri. | ||
11) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (I) | ||
12) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (II) | ||
13) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (III) | ||
14) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (IV) |
Ders Notları / Kitaplar: | ● A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) - Görme Biçimleri - John Berger - Metis Yayınları - O Ana Adanmış - John Berger – Metis Yayınları - Yaratma Cesareti- Rollo May – Metis Yayınları - Işık Sözcükleri – Eduardo Cadava – Metis Yayınları - Dialogue with Photography – Paul Hill & Thomas Cooper – Dewi Lewis Publishing - Fotoğraf, Zihinsel Şey.. – A. Tufan Palalı – Altıkırkbeş Yayın Web kaynaklar: Fotomuzeturkiye – Gülderen Bölük - instagram www.fotografkonusmalari.com - Ahmet Sel Filmler: The Salt of The Earth – Wim Wenders Born İnto Brothels - Ross Kauffman, Zana Briski Fur: An İmaginary Portrait of Diane Arbus – Steven Shainberg Finding Vivian Maier – Charlie Siskel, John Maloof |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme | |
2) | Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme | |
3) | Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme | |
4) | Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
5) | Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme | |
6) | Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme | 4 |
7) | Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme | |
8) | Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme | |
9) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme | |
10) | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme | 3 |
11) | Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır | |
12) | Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme | |
13) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Gösterim |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 57 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 147 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |