DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60214METOZ-GRT0404 Tipografi II 2 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. MERVA KELEKÇİ OLGUN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:






Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Tipografi, grafik tasarımcı için kritik bir beceridir. Tipografinin ne olduğuna ve grafik tasarımda oynadığı ayrılmaz role genel bir bakış elde edecekler. Alfabenin ve tipografik tasarımın tarihini ve evrimini öğrenecekler ve temel teori ve pratiğe geçecekler. Bu ders tipografik çalışmaların daha fazla araştırılmasına odaklanmaktadır. Öğrenciler önceden başvuracak daha karmaşık görsellere çözümleri kavramsallaştırmak için tasarım ve tipografi teorisini öğrenerek profesyonel düzeyde grafik tasarım yapma ve sayfa düzeni için en yaygın yazılımı kullanarak iletişim sorunlarını çözmeyi öğrenecekler. Grafik tasarımdaki bu yoğun odak, bir öğrencinin üretim becerilerini ve bilgilerini daha da ileriye
taşıyacak, kavramsal düşünme ve görsel problem çözme kapasitesini genişletecektir.
Dersin İçeriği: Bu derste, alfabenin ve tipografik tasarımın tarihini ve evrimini öğrenecekler ve temel teori ve pratiğe çevrilerek uygulama yapılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Analiz yoluyla tipografi, renk ve görüntünün yaratıcı kullanımları hakkında ileri düzeyde bilgi edinme, mevcut tasarım parçalarının eleştirisi ve özgün görsel iletişim tasarımlarının oluşturulması.
  2) Yazı stilleri ve tipografi, tipografik bileşenler hakkında ileri düzeyde bilgi edinme, ölçüm sistemleri, tipografik ve düzen terminolojisi.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görsel hiyerarşi, yazım, imajı içeren görsel olarak dinamik tasarım düzenleri oluşturabilme. Bir tasarımın içeriğini etkili bir şekilde iletme ve destekleme için renk ve grafik öğeleri kullanır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım ve üretimde bir grafik tasarımcının işle ilgili sorumluluklarını anlama, görsel iletişim parçaları ve işbirlikçi bir çalışma ortamında çalışma gerekliliği kazanır.
  2) İleri görsel ve kavramsal becerilerin gelişimi, görsel bir iletişim problemini analiz etme, görsel konseptler geliştirme ve bilgi toplama, analiz, fikir geliştirme yoluyla izleyicinin ihtiyaçlarına cevap verme, tasarım projelerinin yaratılmasında değerlendirme.
  3) Proje yönetim becerilerini kazanır.
  4) Grafik tasarımın teknik süreçlerinde ileri düzey beceriler geliştirme. Belge yapısını kullanarak teknik olarak doğru tasarım parçalarının başarılı bir şekilde oluşturulması ve sayfa düzeni oluşturur.
  5) Başarılı bir tasarım oluşturmak için gerekli görsel ve kavramsal becerilerin gelişimini gösterme, yaratılmasın da fikir geliştirme, iyileştirme ve değerlendirme süreci yoluyla çözüm bulur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Farklı yüzey üzerine tipografik tasarım yapma ve ürettirme
2) Yaratıcı tipogragik çalışmaya nasıl başlanmalı? Mind mapping/ Zihin haritamalama ve diagramlarla kavramları ortaya çıkarma
3) Farklı alanda çalışma yapan firmalar hakkında bilgi toplama, marka kişilik kavramlarından yola çıkarak form, font, renk saptama
4) Proje Uygulama
5) Kurumsal Kimlik Klavuzu’nun neden yapıldığını ve nasıl okunması gerektiğini anlama, değerlendirme ve çok sayfalı sayfa tasarımı marka kimliğine uygun karar verme süreçleri
6) Kurumsal Kimlik Klavuzu çalışmalarının incelenmesi sınıf içi değerlendirme ve sorun çözme
7) Marka kimliği inşası konusunda uzmanlaşma
8) Ara Sınav
9) Yazı ve imajların bir araya getirilerek görsel hiyerarşi araştırmaları
10) Proje 4 - çalışmalarının incelenmesi sınıf içi değerlendirme ve sorun çözme
11) Ambalaj tasarımı ve tipografinin önemi
12) Proje 5 ambalaj tasarımı ve tipografi ile görsellerin birleştirilmesi ilk taslakların incelenmesi ve kritik verme
13) Dijital platformda tipografi kullanımı dinamiklerini anlama
14) Tipografi ve dijital mecralar da tasarım yapabilme
15) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: NAMIK KEMAL SARIKAVAK Çağdaş Tipografinin Temelleri
NAMIK KEMAL SARIKAVAK Modern Sanat ve Yeni Tipografi
EMRE BECER Görsel Tipografi Sözlüğü
PAUL HARRIS Tipografinin Temelleri - PAUL HARRIS, GAVIN AMBROSE
Textbook: How Typography Works, Baudin, Frenard, 1989, London: Design Press
Textbook: Learn Lettering and Calligraphy Step by Step, Lawther, Gail, 1991, London: Macdonald &Co (publishers) Ltd.
Textbook: Designing with Type, Craig, James, 1980, New York: Watson. Gutil
Diğer Kaynaklar: Kaynakça, okuma materyalleri, ders entegrasyonları, ödevlere yardımcı olacak öğreticiler ve Ders Programı ve Ders Programı dahil diğer kaynaklar çevrimiçi olarak online olarak paylaşılacaktır.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir.
2) Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir.
3) Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir.
4) Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir.
5) Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir.
6) Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir.
7) Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir.
8) Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir.
9) Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir.
10) Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir.
11) Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir.
12) Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 4 10 40
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 6 24
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Sunum / Seminer 2 4 8
Proje 3 6 18
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 138
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5