Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1. Hafta: Veri nedir ve yeni yükselen değer olarak önemi? ● Veri ile neler yapılabilir, nerelerde kullanılır? ● Örnekler üzerinden verinin elde edilme ve uç kullanıcılara ulaşma süreci. ● Örnekler üzerinden geçmişten günümüze görselleştirmeler, infografikler, haritalar. ● Müfredatla ilgili bilgiler, ödev konuları ve final projesine yönelik görüşme. |
|
|
2) |
2. Hafta: Açık veri kaynakları nelerdir? ● Kurumların sunduğu açık veri kaynakları ve incelenmesi
● Github üzerindeki işlemler. ● Github üzerinden açık veri kaynaklarına erişim.
|
|
|
3) |
3. Hafta: Veri Seti Dosya Formatları Farkları ● Tablolama Programları (Spreadsheets) ● Excel'e Giriş, Github üzerinden veri seti aktarma ● Genel olarak kullanılan Excel fonksiyonları |
|
|
4) |
4. Hafta: Veri görselleştirmede kullanılan çizelge çeşitleri ve uygulanma alanları ● Excel üzerinde çizelge ve grafik çeşitlerinin uygulanması |
|
|
5) |
5. Hafta: İnteraktif Veri Görselleştirme Yazılımlarına Giriş ● Datawrapper web arayüzü ile görselleştirme örnekleri ● Worldbank verisi ile "Line Chart" oluşturma |
|
|
6) |
6. Hafta: Veri Gazeteciliğine Giriş ● Veri Gazeteciliğinde Hikaye Anlatımı ● Dünya'dan ve Türkiye'den Veri Gazeteciliği Örnekleri ● Yıllara Göre Küresel Plastik Üretimi Verisi Üzerinden Datawrapper Kullanarak Anlama Dikkat Çekme Çalışması |
|
|
7) |
7. Hafta: Çizelge ve Grafik Tasarımı Prensipleri ● Veri Görselleştirmede Renk Kullanımı ● Makaleleştirilecek Konunun 4 Adımlık Eskiz Çizimleri ● Word ile Gazete Stili Makale Oluşturma |
|
|
8) |
8. Hafta: Ara Sınav |
|
|
9) |
9. Hafta: Coğrafi Konum Belirleme ● Coğrafi Veri Kullanarak Veri Gazeteciliği ● Açık Veri Kaynakları Üzerinden Coğrafi Veri Elde Etme ● Google Maps Kullanarak Harita Verisini Görselleştirme |
|
|
10) |
10. Hafta: Açık Kaynak Haritalama ● Koroplet Haritalarda Renk Seçimi ● Haritalar İçin İnterpolasyon ve Renk Ölçekleri ● Koroplet Harita Kullanarak Yıl Bazlı Konut Değeri Görselleştirme
|
|
|
11) |
11. Hafta: Koroplet Harita Kullanarak Seçim Verisi Görselleştirme ● Koroplet Harita Kullanarak IMF Avrupa Ülkeleri İşsizlik Oranı Verisini Görselleştirme |
|
|
12) |
12. Hafta: Sosyal Medya Firmalarının sunduğu API'ler ● Reddit Verilerinin API Sorguları ile Tablolama Programlarına Aktarılması ● Kelime Frekansına Göre Wordcloud Oluşturma |
|
|
13) |
13. Hafta: Veri ile Nasıl Yalan Söylenir? ● Hatalı Görselleştirme Örnekleri ● Veri Görselleştirme Uygulamalarında Etik ve Güvenilirlik ● Word ile Veri Raporu Oluşturma |
|
|
14) |
14. Hafta: Final Projesi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
○ Rogers, S., 2013. Facts are sacred: the power of data. Faber and Faber, Guardian Books, London.
○ Tufte, E.R., 2001. The visual display of quantitative information, 2nd ed. ed. Graphics Press, Cheshire, Conn.
○ Usher, N., 2016. Interactive journalism: hackers, data, and code. University of Illinois Press, Urbana.
|
Diğer Kaynaklar: |
○ https://datavizcatalogue.com/
○ https://handsondataviz.org/opendata.html
○ Özmen, K. (2017). Dünya'da ve Türkiye'de Bilgi-Veri Görselleştirme: İnfografik Tasarım, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
○ Kahraman, N. (2021). Açık Veri Uygulamasının Belediyeler Üzerindeki Etkisi: Londra ve İstanbul Büyükşehir Belediyeleri Örneği, Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
○ Oran, İ. (2018). A Qualitative Analysis of Data Journalism Practice in Turkey, Master's Thesis. Kadir Has University Graduate School of Social Sciences, Istanbul.
○Zinderen, A. (2019). Veri Gazeteciliği ve İnfografik Haber Tasarımına Yönelik Uygulamalı Bir Analiz, Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
○ https://www.academia.edu/34442143/Veri_Okuryazarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1_El_Kitab%C4%B1
○ https://www.academia.edu/8959292/D%C3%BCnyada_ve_T%C3%BCrkiyede_Veri_Gazetecili%C4%9Fi
○ https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1113756
○ https://manifold.press/infografigi-yeniden-tanimlamak
○ Gray, J., Chambers, Bounegru, L., 2012. The Data Journalism Handbook, 1., neue Ausg. ed. O’Reilly & Associates, Sebastopol, CA.
○ Mair, J. (Ed.), 2014. Data Journalism: Mapping the Future. Abramis, Bury St. Edmonds.
○ Mair, J., Keeble, R., Lucero, M., Moore, M., 2017. Data Journalism: Past, Present and Future.
○ McCandless, D., 2012. Information is Beautiful, New ed., Revised, Recalculated and Reimagined. ed. Collins, London.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
iletişim bilimleri, İletişim tasarımı ve iletişim tasarımının ilintili olduğu diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte ve eşgüdümlü olarak kullanabilir. |
4 |
|
1.1 Araştırma süreçleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur, araştırma sürecinin uygulamalarını gerçekleştirebilir. |
4 |
|
1.2 İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterir. |
5 |
|
1.3 İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü kendi başına tamamlar, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri iletişim sorun ve gereksinimleri yaratıcı yöntemler bularak çözümlemekte kullanabilir |
5 |
|
1.4 İletişim Tasarımı’nın alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, analiz ve değerlendirmeler yapar. |
5 |
|
1.5 İletişim Tasarımı ile ilintili diğer Sosyal Bilimlerin temel kavramlarını açıklar ve İletişim Tasarımı ve Yönetimi’nin kuramları ile ilişkilendirir. |
5 |
|
|
|
2) |
Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilir, geliştirebilir ve yönetebilir. |
5 |
|
2.1 Ekip çalışması içinde lider veya ekip üyesi olarak değişik görevler alır görevlerini yerine getirir. |
5 |
|
2.2 İletişim Tasarımı temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak, bireylerin veya grupların mesleki gelişiminin yönetiminde sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. |
5 |
|
2.3 İletişim tasarımı, yönetimi ve teknolojileri temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak öngörülemeyen çalışma veya öğrenim bağlamlarında karar vermek için sorumluluk alır. |
5 |
|
2.4 İletişim Tasarımı alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. |
5 |
|
2.5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir. |
5 |
|
2.6 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. |
5 |
|
2.7 İletişim Tasarımı alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
4 |
|
2.8 İletişim Tasarımı alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. |
|
|
2.9 Yaşamboyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. |
5 |
|
2.10 Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. |
4 |
|
2.11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. |
5 |
|
|
|
3) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygular. |
5 |
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır |
4 |
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
1 |
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
1 |
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
1 |
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
1 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir |
4 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
4 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|