DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60414TATOZ-GAS0515 Yiyecek ve İçecek Sektöründe Pazarlama 3 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BEHİYE BEĞENDİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Modern teknikler ve stratejiler ışığında, özellikle hizmet pazarlaması odağında, sağlam bir pazarlama teori ve bilgi alt yapısı oluşturmak.
Dersin İçeriği: Temel pazarlama bilgilerinin ışığında yiyecek ve içecek sektöründeki pazarlama uygulamalarını değerlendirilir. Pazarlama teorileri ve bilgilerinden yiyecek ve içecek pazarlama ve satış operasyonlarının tüm yönleri ele alınmakta, pazarlama, pazarlama karması, pazarlama planı geliştirme, pazar bölümleme ve konumlandırma ve sosyal medya pazarlaması üzerine odaklanılmaktadır.

Derse Özgü Kurallar

Ders Gereklilikleri olarak öğrencilerin derslere katılımları, sınıf içindeki tartışma ve değerlendirmelere aktif bir şekilde katılım sağlamaları, ödevlerini verilen sürede tamamlamaları ve OİS üzerinden e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yiyecek içecek sektöründe pazarlama çevresini değerlendirir.
  2) Hizmet pazarlaması çerçevesinde yiyecek içecek sektörünü değerlendirir.
  3) Yiyecek içecek sektöründe tüketici ve endüstriyel pazarları değerlendirir.
  4) Yiyecek içecek sektöründe pazar bölümlendirme çalışmaları yapar.
  5) Yiyecek içecek sektöründe pazar araştırması hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
  6) Yiyecek içecek sektöründe ürün ve marka kavramlarının pazarlamaya etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
  7) Yiyecek içecek sektöründe işletmenin fiyat politikasının belirlenmesi faaliyetlerini öğrenir.
  8) Yiyecek içecek sektöründe tutundurma karması faaliyetlerinin uygulanmasında bilgi sahibi olur.
  9) Yiyecek içecek sektöründe pazarlama karmasının dağıtım fonksiyonu hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Pazarlama kavramı, Temel kavramlar 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
2) Pazarlamanın mikro ve makro çevre unsurları 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
3) Tüketici pazarları 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
4) Endüstriyel pazarlar 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
5) Pazar bölümlendirme, Pazar hedefleme, Pazar konumlandırma 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
6) Pazarlama araştırma süreci, Pazarlama araştırma yöntemleri, Kalitatif ve Kantitatif araştırma, pazarlama bilgi sistemi 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
7) Ürün, Ürün sınıflandırmaları, Yeni ürün geliştirme süreci 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
8) Ara Sınav
9) Ürün yaşam eğrisi, Marka kavramı, Marka değeri 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
10) Hizmet pazarlaması, Hizmetin boyutları, Hizmet kalitesi 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
11) Fiyat, Fiyatlandırma stratejileri, Fiyat farklılaştırma 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
12) Dağıtım, Dağıtım stratejileri, Toptancılık ve Perakendecilik 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
13) İletişim süreci, Tutundurma bütçesi belirleme, Tutundurma karması 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması Ders Kitabı 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
14) Kişisel satış, Halkla ilişkiler, Doğrudan pazarlama, Reklâm, Satış geliştirme 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
15) Uluslararası pazarlama, Standardizasyon ve adaptasyon, Kültür kavramı 1. Pazarlama İlkeleri Ders Kitabı 2. Hizmet Pazarlaması 3. Hospitality Marketing Ders Kitabı 4. Ders notları
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bingöl, Ramazan, Restoran İşletmeciliği: Restoranlar ve Lokantalar Nasıl Yönetilir?, Timaş Yayınları, İstanbul, 2009
Diğer Kaynaklar:
Mucuk, İsmet, Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, 2006, İstanbul
İslamoğlu, Hamdi, Aydın, Kenan, Hizmet Pazarlaması, Beta Yayınları, 2016, İstanbul
Bowie, David, Buttle, Francis, Hospitality Marketing, Elsevier, Oxford, 2004
Kotler, Philip, Bowen, John T., Makens, James C., Baloglu, Seyhmus, Marketing for Hospitality and Tourism, Pearson, 2017
Kotler, P., Principles of marketing, Harlow : Pearson Prentice Hall, 2008

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme
2) Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme 3
3) Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme
4) İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme. 5
5) Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime 5
6) Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme
7) Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme.
8) Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme.
9) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme
10) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme
11) Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme.
12) Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterim

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 44
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 79
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3