Dersin Amacı: |
Öğrencilere Acil Yardım kapsamında karşılaşabilecekleri hastalıklar hakkında temel bilgi verilmesi ve mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri her sorunun üstesinden gelebilme güveni ve becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu dersin sonunda öğrencinin birinci ve ikinci muayeneyi yapabilmesi ve değerlendirebilmesi, sistem muayenelerini yapabilmesi, solunum, kardiyovasküler ve sinir sistemine ait hastalıkları tanıyabilmesi ve ilgili durumlarda acil bakımı verebilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Birinci Değerlendirme Teknikleri ve Yaşam Bulgularının Öğrenilmesi İkinci Değerlendirme Teknikleri, Hasta ve Yaralının Muayenesinde Kullanılan Kısaltmalar Hasta ve Yaralınının İkinci Değerlendirmesi; Glaskow Koma Skalası Hasta ve Yaralınının İkinci Değerlendirmesi; Baş-Boyun Muayenesi,Göğüs ve Sırt Muayenesi, Batın Muayenesi, Pelvis ve Pubis Muayenesi,Ekstremite Muayenesi Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım ; Patolojik Solunum Seslerinin Ayırt Edilmesi,Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarını Öğrenmek, Kardiyovasküler Sisteme Ait Belirti ve Bulguların Değerlendirilmesi; Nabız, Tansiyon, Kalp Sesleri, Ritim Bozukluklarının Değerlendirilmesi Göğüs Ağrılı Hastada Problemi Saptama, Göğüs Ağrısına Eşlik Eden Belirti ve Bulguların Öğrenilmesi Sinir Sistemi Hastalıklarının Öğrenilmesi, Sinir Sistemi Hastalıkları Enfeksiyonları, Beyin Tümörleri Bilinç Bozukluklarının Değerlendirilmesi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
|
2) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
|
3) Temel Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hastane öncesi acil bakımda stres ile başa çıkabilme yollarını bilir.
|
2) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
|
3) Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
4) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme
|
5) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Derse Giriş, ,
Hastane Öncesi Acil Bakımda Hastanın Değerlendirilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
2) |
Birinci Değerlendirme Teknikleri ve Yaşam Bulgularının Öğrenilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
3) |
İkinci Değerlendirme Teknikleri, Hasta ve Yaralının Fiziksel Muayenesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
4) |
İkinci Değerlendirme Teknikleri; Nörolojik Muayene, Glaskow Koma Skalası |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
5) |
Solunum Sistemi Hastalıklarını Değerlendirme ve Acil Yaklaşım;
Patolojik Solunum Seslerinin Ayırt Edilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
6) |
Solunum Sistemi Hastalıkları |
Responsible lecturer course presentations
|
|
7) |
Nörolojik Acillerde Hastane Öncesi Bakım |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarının Değerlendirilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
10) |
Kardiyovasküler Sisteme Ait Belirti ve Bulguların Değerlendirilmesi; Nabız, Tansiyon, Kalp Sesleri, EKG çekimi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
11) |
Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Göğüs Ağrılı Hastalara Yaklaşım |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
12) |
Sinir Sistemi Hastalıklarının Öğrenilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
13) |
Sinir Sistemi Hastalıkları Enfeksiyonları, Beyin Tümörleri |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
14) |
Bilinç Bozukluklarının Değerlendirilmesi |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları
|
|
15) |
Vaka Çalışması |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
5 |
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
5 |
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
4 |
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
5 |
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
5 |
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
5 |
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
5 |
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
4 |
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
5 |
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
5 |
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
4 |
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
5 |
75 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
3 |
15 |
45 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
5 |
5 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
130 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınavlar |
1 |
5 |
5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
5 |
5 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
15 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
145 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |