Dersin Amacı: |
Acil durumlarda yani, toplum hayatını sekteye uğratan can ve mal kaybına neden olabilen ve yerel kaynaklarla üstesinden gelinebilen olay ve durumlarda, görev tanımında belirtildiği şekilde, bilimsel veriler, teknoloji ve deneyimler ışığında olayların olmaması için tedbirler alabilen, acil durum meydana gelmişse, olaylara müdahale edebilecek, gerekenleri, olması gerektiği gibi uygulayabilecek, fiziksel ve mental olarak bu gibi durumlara görevini yerine getirebilecek, bilgi ve beceriyi kazandırabilmeyi amaçlıyoruz. |
Dersin İçeriği: |
Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması,yaşadıkalrı alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını içermektedir.
Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması, yaşadıkları alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil durum ve afet tanımları, yönetim ve organizasyon tanımı ve ile ilgili terminolojinin öğrenilmesi. Afetlerin ayrımını yapabilmek, risk analizi ve risk değerlendirmeyi biliyor olmak. Acil durumlada planlama yapabilmek.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil Durumlar ile ilgili genel tanım ve temel kavramların tanınması, yaşadıkları alanda, risk değerlendirmesi ve tehlike analizlerinin yapılması, acil durum eylem planları, olay komuta sistemleri, acil sağlık hizmetleri işleyişleri ve koordinasyon yapılması, acil durumlar ile ilgili hukuki dayanak, sorumluklar konularını bilmek ve uygulayabilmek.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.
|
2) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
|
3) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
|
4) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı Afet nedir? Afet çeşitleri nelerdir?
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
2) |
Tehlike-Risk Değerlendirmesi
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
3) |
Risk ve Zarar Azaltma
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
4) |
Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
5) |
Deprem nedir?
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
6) |
Diğer Afetler (Yangın, Sel, Heyelan, Tsunami, Taşkın, Çığ) |
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
7) |
Diğer Afetler (Yangın, Sel, Heyelan, Tsunami, Taşkın, Çığ)
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Olay Yeri Yönetimi ve Komutası
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
10) |
Afete Hazırlık (Hazırlık ve Planlama)
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
11) |
Afete Hazırlık (Müdahele ve İyileştirme )
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
12) |
Acil Durum Planların Hazırlanması Acil Durum Müdahale Ekibinin Yapısı
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
13) |
Acil Durum Müdahale Ekibinin Görev ve Sorumlulukları
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
14) |
Vaka Çalışması |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
15) |
Genel tekrar
|
Ders kitabı, elektronik kitap ve diğer kaynaklar
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
3 |
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
3 |
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
|
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
|
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
|
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
|
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
|
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
|
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
2 |
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
|
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
2 |
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
3 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
3 |
45 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
3 |
9 |
27 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
3 |
3 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
3 |
3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
78 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
6 |
12 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
18 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
96 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |