DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50911METOZ-OPT0152 Göz Hastalıkları 1 Bahar 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FATMA MELTEM YURTSEVEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere göz hastalıklarını ve semptomlarını, gelişim anomalilerini, göze lokal uygulama ilaçların sistemik emilimi ve görme üzerine etkilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Refraksiyon bozuklukları, Refraktif cerrahi, Kapak hastalıkları, Konjonktiva hastalıkları, Kornea hastalıkları, Lens hastalıkları, Uvea hastalıkları, Retina hastalıkları, Optik Sinir Hastalıkları, Vitreus Hastalıkları, Sklera hastalıkları, Şaşılık, Göz Tümörleri, Göz Yaralanmaları, konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Göz hastalıklarından kaynaklanan bulguları tanımlar.
  2) Göz hastalıklarının temel özelliklerini açıklar.
  3) Sistemik hastalıkların göze etkilerini listeler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gözün anatomik yapısı ve özellikleri ile göz hastalıkları semptomları arasındaki ilişki kurma becerisini geliştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sahip olduğu göz hastalıkları teorik bilgisi ile göz hekimleri ve hastalarla sağlıklı iletişim kurabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Refraksiyon bozuklukları
2) Refraktif cerrahi
3) Kapak hastalıkları
4) Konjonktiva hastalıkları
5) Kornea hastalıkları
6) Lens hastalıkları
7) Uvea hastalıkları
8) Ara Sınav
9) Retina hastalıkları
10) Optik Sinir Hastalıkları
11) Vitreus Hastalıkları
12) Sklera hastalıkları
13) Şaşılık
14) Göz Tümörleri
15) Göz Yaralanmaları
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesinin ders notları
Göz Hastalıkları, Editör Fatih Atmaca, Akademisyen Kitapevi
Göz hastalıkları El Kitabı - Atlas, G. Lang, Palme Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Göz Hastalıkları, Prof. Dr. Ünal Bengisu, Palme Yayıncılık

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Optisyenlik alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Göz anatomisi ve fizyolojisi alanındaki temel bilgileri açıklar. 3
1) Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini yapması için gerekli basamakları listeler.
1) Birey, halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma kurallarını açıklar. 4
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Temel ilk yardım ve sağlık tedbirlerinin uygulama basamaklarını listeler.
2) Numaralı gözlük ve kontakt lens ölçümleri hakkında bilgileri açıklar.
2) Temel görme cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 3
2) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri tanımlar.
3) Temel görme cihazlarının satış sürecini ve kullanıcıya adaptasyonu açıklar.
3) Çalışma alanında mesleki ve sosyal sorumluluklarını açıklar.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
3) Temel fizik ve fiziğin geometrik optik alanı bilgilerini açıklar.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Çalışma alanındaki ve hizmet verdiği kişilerle meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar. 4
4) Alanında kullandığı ekipmanların dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 2
4) Görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgileri açıklar. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) Mesleki görev ve sorumluluklarını, Türkiye'deki güncel optisyenlik mevzuatını tanımlar.
5) Genel ve mesleki yazılım program bilgilerini açıklar.
6) Gözlük çerçeveleri ve gözlük camları hakkında bilgileri açıklar.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 2
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 58
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 20 40
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 60
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 118
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5