DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-ODY0221 İşitme Ölçümü 1 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ERTUĞRUL GENÇTÜRK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: İşitme sistemi anatomisi ve fizyolojisinin yanı sıra temel odyolojik testlerin uygulama becerisinin kazanılmasını sağlamak
Dersin İçeriği: Akustik, anatomik, fizyolojik, gelişimsel ve sosyal yönüyle normal ve işitme kayıplı işitme sistemi hakkında temel anlayışı edinir. Odyolojik test teknikleri ve çalışma prensiblerinin kavranması

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Derse devam ve tartışmaları etkin kılmak 2) Problem çözebilme yeteneği kazandırma 3) Görsel örneklerin incelenmesini sağlamak
  2) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; işitme sistemi anatomi ve fizyolojisinin bilir. İşitme kayıplarını bilir. Subjektif (saf ses ve konuşma odyometri) odyolojik test tekniklerini bilir. İşitme sistemihastalıklarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) işitme ölçümü gerçekleştirebilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Odyometri Teknikerinin Görevleri ders notu
2) Ses ve Fiziksel Özellikleri ders notu
3) İşitme Sistemi Anatomisi ders notu
4) İşitme Sistemi Fizyolojisi ders notu
5) Otoskopik Muayene Nedir ? ders notu
6) İşitme Kayıpları Nedir ? ders notu
7) İşitme Kayıplarında Anamnez ve Muayene Yöntemleri Ders Notu
8) Ara Sınav (Vize)
9) Diyapozon Testleri ders notu
10) Saf Ses Odyometrisi I ders notu
11) Saf Ses Odyometrisi II ders notu
12) Konuşma Odyometrisi I ders notu
13) Konuşma Odyometrisi II ders notu
14) Saf Ses Odyometride Maskelemeye Giriş
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ders notları / lecture's notes
Diğer Kaynaklar: )Temel Odyoloji- edit: Erol Belgin ve A. Sanem Şahlı, 2017, Güneş Tıp Kitabevi
2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009.
3) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004.
4) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002.
5) Textbook of Audiological Medicine:Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,
Informa Health Care, 2003.
6) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008.
7) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004.
8)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack, 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
9)The Speech Chain, Peter B. Denes and Elliot N. Pinson,An Anchor Press Book,1973.
10) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, 2013.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) temel fizik bilgisi ile sesin fiziksel özelliklerini tanımlar 3
1) gelişim süreçlerini ve konuşma gelişimi evrelerini bilir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler 5
1) kulağın anatomi ve fizyolojisini bilir 3
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri anatomik ve fizyolojik yapılarını tanımlar.
1) diğer disiplinler ile iş birliği içerisinde çalışır
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır
2) işitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı konularına hakimdir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 5
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir
2) Alanı ile alakalı terminoloji kullanır 3
2) işitme sistemindeki akustik prensipleri bilir 3
2) odyometri programına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
2) sağlık kurum ve kuruluşları, işitme merkezleri ve rehabilitasyon merkezleri ile etkin iletişim kurar
3) işitme kayıplarının türlerinin ve nedenlerini bilir 2
3) işitme kayıplı çocuklarda bilgisayar destekli eğitim yaklaşımlarını takip eder. 5
3) alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır
3) Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
4) gelişim ve rehabilitasyona dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
4) işitme kayıplı çocuklarda eğitsel değerlendirme test ve tedavi yöntemlerini bilir 5
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
4) işitme kayıplarında ayırıcı tanı ve tedavi yöntemlerini bilir güncel gelişmeleri takip eder 3
5) meslek etiği ve iş sağlığı ve güvenliği konusunda gerekli donanıma sahiptir.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) alanı ile alakalı objektif ve subjektif değerlendirmeleri yapar
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
6) işitme tarama ve klinik testlerini gerçekleştirir
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
7) kulak burun boğaz hastalıklarında tanı ve tedavi yöntemlerini bilir
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
8) işitme cihazları ve çeşitlerini bilir. İşitme cihazları elemanlarını tanır
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
9) işitme cihazlarının bakım, kontrol ve temizliğini yapar. Odyolojik tanı da kullanılan cihazların kalibrasyonunu yapar
10) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Akran Eğitimi
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4