DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50914METOZ-TGT0223 Radyoterapi 2 Güz 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞE BANU BİRLİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Radyoterapi tedavi yönteminin temel prensiplerini öğretmek, klinik amaçla kullanılan ışınların oluşumu ve madde ile etkileşimi hakkında bilgiler aktarmak.
Dersin İçeriği: Bu ders; Radyasyon fiziğine giriş, elektromanyetik radyasyon ve çeşitleri, radyoterapinin temel ilkeleri, radyasyonun DNA üzerindeki etkisi, radyasyondan korunma, radyasyon birimleri, radyoterapi tedavi yöntemi ve süreci, Co-60 ve LINAC, Cyberknife – Gammaknife radyoterapi cihazları, üç boyutlu konformal radyoterapi (3BKRT), yoğunluk ayarlı radyoterapi (YART), radyoterapide immobilizasyon, radyoterapide kalite güvenilirliği QA, konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyoterapi fiziğini tanımlar.
  2) Kanserin nedenleri ve çeşitlerini listeler.
  3) Hastaya radyoterapi sürecini ve basamaklarını açıklar.
  4) Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini açıklar.
  5) Radyasyonun DNA üzerindeki etkilerini ve radyoaktif bozunmayı açıklar.
  6) Radyoterapide güncel ve teknolojik gelişmeleri açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyoterapi tedavisi için gerekli olan immobilizasyon araçlarını hastaya uygular.
  2) Tedavi alanlarının simülasyon ve port filmlerinin çekimi ile ilgili iş ve işlemleri uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyoterapi sırasında beklenmeyen bir durum halinde ilgili hekim ve sağlık fizikçisi ile birlikte süreci takip eder.
  2) Kanser tedavi yöntemlerinin ve ilgili kanser türüne göre tedavi seçimlerinin ana ilkeleri bilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Radyasyon fiziğine giriş
2) Elektromanyetik radyasyon ve çeşitleri
3) Radyasyonun madde ile etkileşimi
4) Radyoterapinin Temel İlkeleri
5) Kanser ve Çeşitleri
6) Radyasyonun DNA Üzerindeki Etkisi
7) Radyasyondan Korunma
8) Ara sınav
9) Radyoaktif Bozunma ve Radyoaktivite Hesaplamaları
10) Radyasyon birimleri ve dozimetre
11) Radyoterapi tedavi yöntemi ve süreci
12) Radyoterapide kullanılan cihazlar, CO-60 ve LINAC, CyberKnife – GammaKnife
13) Üç Boyutlu Konformal Radyoterapi (3BKRT), Yoğunluk Ayarlı Radyoterapi (YART)
14) Radyoterapide İmmobilizasyon
15) Radyoterapide Kalite Güvenilirliği QA
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Görevlisi Ders Notları
Temel ve Klinik Radyoterapi Kitabı, Türk Radyasyon Onkolojisi Derneği
Diğer Kaynaklar: Türk Radyasyon Onkolojisi Derneği / Temel ve Klinik Radyoterapi Kitabı
Radyoterapi Teknikerleri için Klinik Radyasyon Onkolojisi El Kitabı / Dr. Ayşe Yıldırım Altınok, Dr. Pelin Altınok
Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği, Palme Yayıncılık
Yoğunluk Ayarlı Radyoterapinin Uygulamalı Esasları, Prof. Dr. Gökhan ÖZYİĞİT, Dünya Tıp Kitabevi

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Tıbbi görüntüleme cihazlarına ait bütün araç ve sistemleri kurallarına ve tekniklerine uygun şekilde kalite kontrollerini ve bakımını açıklar.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Tıbbi görüntülemeye özgü tıbbi terim ve terminolojiyi tanımlar.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı tanımlar.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomiyi ve insan fizyolojisini tanımlar. 2
2) Tıbbı görüntüleme yöntemlerine ait cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
2) Hasta ve hasta yakınları ile meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar.
2) Tıbbi görüntüleme öncesi hasta hazırlığı sürecini tanımlar.
3) X-ışını sistemleri hakkında teorik ve uygulamalı olarak temel bilgi ve çalışma prensiplerini açıklar. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Görüntüleme sonrası dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler.
3) Uygulanacak tıbbi görüntüleme işlemine ait süreci hastaya açıklar.
3) Radyodiagnostik alanında (Konvansiyonel ve Dijital Radyoloji, Floroskopi, Dijital Substraksiyon Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans Görüntüleme) teorik ve uygulamalı bilgiyi açıklar.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Görüntüleme ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlama ile doğru ışınlama faktörünü tespit eder. 4
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak radyasyon ve çalışma sistemleri hakkında temel bilgileri açıklar. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Nükleer tıp ve radyoterapi alanında kullanılan tedavi-tanı sürecini açıklar. 5
5) Radyasyon güvenliği prosedürlerini listeler. 3
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
6) İyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazları ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip listeler.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 99
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 45
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 144
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5