ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Bilgi Güvenliği TeknolojisiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50613METOZ-BGP0133 Siber Saldırı ve Savunma Yöntemleri 2 Güz 2 1 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ABDULLAH ALAGÖZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Siber saldırı kapsamında Kali Linux ve Web Atakları ele alınmaktadır. Kritik alt yapıya sahip sistemlerin işleyişleri, zafiyet taramaları ve bu zaafiyetlerden nasıl yararlanılacağı anlatılmaktadır. Anlatımlar gerekli programlar üzerinden uygulamalı olarak yapılmaktadır.
Dersin İçeriği: Siber saldırı ve savunma Kali Linux üzerinden anlatılır. Öğrenciler amaca yönelik kali araçlarını kullanarak sisteme sızmaya ve savunma yapmaya odaklanırlar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siber saldırı ve savunmaya yönelik süreçler hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi Güvenliği için temel kavramları bilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanal Laboratuvar üzerinde saldırı ve savunma yöntemleri için farklı uygulamalar üretir.
  2) Temel kavramları öğrendikten sonra sanal laboratuvar üzerinden uygulamalar üretir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel siber kavramlar ve ağ kavramları Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) Linux ağ komutları ve Kablosuz ağlar Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) Kablosuz ağ saldırıları Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) Pasif / Aktif bilgi toplama ve zafiyet analizi Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) Ortadaki adam saldırıları ve korunma yöntemi Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
6) Bilgisayara saldırı Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Kullanıcılara saldırı : veil yükleme, arka kapı oluşturma Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
8) Ara sınav
9) Sosyal mühendislik Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) Beef Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) Sosyal mühendislik Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) Sosyal medya güvenliği Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) Siber saldırı ve modelleri Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Pasif / Aktif bilgi toplama ve zafiyet analizi Erdal Özkaya, Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi, 2020. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Yarıyıl sonu sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erdal Özkaya, 2020; Siber Güvenlik: Saldırı ve Savunma Stratejileri, Buzdağı Yayınevi
Diğer Kaynaklar: M. Alparslan Akyıldız, 2020; Uygulamalarla Siber Güvenliğe Giriş, Gazi Kitabevi
Cemal Taner, 2019; Herkes için Siber Güvenlik, Abaküs Kitap
P. W. Singer, Allan Friedman, 2015; Siber Güvenlik ve Siber Savaş, Buzdağı Yayınevi
Mustafa Altınkaynak, 2017; Uygulamalı Siber Güvenlik ve Hacking, Abaküs Kitap
Enes Aslanbakan, 2016; Bilgi Güvenliği ve Hacking,Pusula Yayıncılık

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilgi güvenliği teknolojisi ve yazılım alanındaki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Siber varlıkları bilir ve bilgi güvenliği açısından analiz eder. 4
3) Siber güvenlik risk yönetimi sistemini deneyimler. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 2 20 40
Proje 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 102
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 152
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6