DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731TATOZ-MIM0271 | Mimari Anlatım Teknikleri | 1 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. AYŞE NİLAY EVCİL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilerin, mimari tasarım sürecinde ve sunumunda kullanabilecekleri mimari anlatım tekniklerini anlamaları ve kullanma becerisi kazanmalarıdır. Çizim araç ve gereçlerini tanıyıp, kullanım tekniklerine hakim olarak evrensel bir ortak dil olan temel teknik çizim kuralları dahilinde teknik resim çizme becerisinin kazanılması ve teknik resim okuma kabiliyetinin geliştirilmesi diğer ana hedeflerdir. |
Dersin İçeriği: | Teknik çizim araçlarının tanıtımı, kullanımı; teknik yazı, çizgi çeşitleri ve özellikleri; izdüşüm, görünüş, plan, kesit, perspektif çeşitleri ve bu çizimlere ait teknikleri; ölçülendirme konuları; çizimler için antet hazırlama ve özgün insan figürü oluşturma da dahil olmak üzere her kavram için çeşitli çizim uygulamalarını içermektedir. |
Uygulama ağırlıklı yürütülen derste öğrenciden her hafta ders süresi boyunca verilen uygulamayı çizmesi beklenmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) . Teknik çizim kavramı, tarihçesi ve teknikleri, araç gereçlerin kullanım şekilleri ve kağıt boyutları
hakkında bilgi sahibidir.
2. Teknik çizim konularından çizgi ve yazı kullanımı, teslimlerde antet tasarımı konularında bilgi
sahibidir.
3. Temel geometrik çizimleri, teknik çizim kuralları doğrultusunda araç gereçler yardımıyla yapabilir.
4. Teknik çizim ana konularından izdüşüme hakimdir; noktanın, doğrunun, düzlemin ve cisimlerin
izdüşümünü çizebilir.
5. Teknik çizim ana konularından görünüşe hakimdir; bir makine parçasının eksik görünüşleri, mimari
cephe görünüşleri ve iç mekandan görünüşler çizebilir.
6. Teknik çizim ana konularından plan ve kesite hakimdir; bir makine parçasının kesitlerini, mimari ve
iç mekan detay kesitleri çizebilir.
7. Teknik çizim ana konularından perspektife hakimdir; bir makine parçasının, mimari bir yapının ya da
bir iç mekanın perspektifini çizebilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Açılış, malzeme tanıtımı ve kullanımı, A4-A3 antet formatı | ||
2) | Harf ve rakam yazılışlarının çizgi türlerinin anlatımı Stüdyo Egzersizi: Serbest el çalışmaları Uygulama: 1 Temel geometrik çizimler | ||
3) | Uygulama 2: Ölçek Kavramı, Krokiden ölçekli çizim, ölçülendirme, ölçek değişimi | ||
4) | Uygulama 3: İzdüşüm ve metodları: basit geometrik cisimlerin izdüşümü, epür sistemi, görünüş, önde arkada ilişkisi | ||
5) | Uygulama 4: Epür sistem, Görünüş | ||
6) | Kesit çizimi anlatımı ve uygulamaları | ||
7) | Uygulama 5: Kesit çizimi | ||
8) | Ara Sınav Haftası | ||
9) | Uygulama 6: Arazi Kesiti-Topoğrafya, eğimli bir topoğrafyada yer alan yapılar grubunun plan- kesit ve görünüşte ifadelendirilmesi | ||
10) | Vaziyet planı çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planları çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planlarında iç ve dış ölçü verme tekniklerinin aktarılması | ||
11) | 1/100 ölçek kat planları çizim tekniklerinin aktarılması 1/100 ölçek kat planlarında iç ve dış ölçü verme tekniklerinin aktarılması | ||
12) | 1/100 ölçek mimari kesit çizim tekniklerinin aktarılması, 1/100 ölçek görünüş çizim tekniklerinin aktarılması, Kot verme, malzeme ifade etme yöntemlerinin açıklanması Proje Ara Teslimi | ||
13) | Uygulama 7: Perspektif “Perspektif kavramı tanımı, Perspektif almanın amaçları ve yararları, Perspektif terimleri ve alma kuralları, Perspektif çeşitleri ve çeşitlere ait anlatımlar.” | ||
14) | Uygulama 8: Perspektif çeşitleri ve çeşitlere ait anlatımlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Şahinler, O. ve Fehmi Kızıl. Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Yayın, 2003. Onat,E. Perspektif ve Perspektifte Gölge Çizimi, Elif Yayınevi, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | Andrews, J., Architectural Visions Contemporary Sketches Perspectives Drawings, Braun, 2009. Architectural Graphic Standards: Student Edition, 12th Edition. John Wiley & Sons, 2016. Ching, F., Architectural Graphics. John Wiley & Sons: NY, 2009. Ching, Francis D. K., A Visual Dictionary of Architecture. New York: Van Nostrand Reinhold, 1995. Ching, Francis D. K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, Yem Yayınları, 1996. Ching, Francis D. K., Steven P. Juroszek, AIA. Design Drawing, 2nd Edition. John Wiley & Sons: 2011. Ching F., Green J.N., & Lasseau, P. Graphic Communication. In Erpi, F. & Gürsu H. (Eds.), Ankara: ODTÜ Basım İşliği, 1986. Ching, Francis, Drawing: A Creative Process. New York: John Wiley & Sons, 1990. Edwards, B., Understanding Architecture Through Drawing. Taylor & Francis: 2008. Hotan, H. Mimari Perspektif ve Gölge, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1999. Itten, Johannes, The art of color: the subjective experience and objective rationale of color, John Wiley & Sons, 1975. Lasean, Paul, Graphic Thinking for Architects and Designers. New York: Van Nostrand Reinhold, 1989. Manual of Graphic Techniques: Medium and Methods, V: 1, 2, 3., New York: Butterworth Architecture, 1980. McGarry, Richard., Scale Elements for Design Elevations. New York: Van Nostrand Reinhold, 1991. Zell, M. The Architectural Drawing Course, Thames & Hudson Smith, K. S., Architects Sketches. Elsevier, 2009. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Ödev | |
Proje Hazırlama |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Uygulama Sınavı |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Uygulama | 10 | % 30.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 30 | 180 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 180 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 | 50 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 70 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 250 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |