Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci fiziksel çevre ile insan arasındaki nesnel ve eylemsel ilişkiyi kurar. Statik ve dinamik haldeki kullanıcının mekân ve nesne ile nasıl temas edeceğini çözümler. Mekandaki dolu-boş bağını sağlıklı şekilde analiz eder. İnsan-mekân ilişkisini işlevsel gereklilikler bağlamında boyutlandırır.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde, ergonominin anlam, önem ve kapsamı, Antropometri kavramı, temel Statik Antropometri ve nesne-insan ilişkileri, Dinamik Antropometri ve eylem-çevre ilişkileri, konutta yaşam alanları; mutfak ve banyo ergonomisi, yaşama ve yeneiçme alanları ergonomisi, mekânsal bağlantılar, ekler ve takıların ergonomisi, ofis ve restoran mekanlarının ergonomisi, evrensel tasarım ilkeleri ve bilişsel ergonomi konuları yer almaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mekân-İnsan-Eylem ilişkisinin nesnel temellerini tanımlar.
|
2) Ölçü-Boyut-Biçim bağlamında mekânsal müdahalelerin niteliğini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mekânın dolu-boş dengesini tasarlar ve uygular.
|
2) Beden-Mekân bağını analiz ve inşa eder.
|
3) Beden-Nesne temasını inceler, yorumlar ve uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Teori ile Pratik bağını kurar.
|
2) Antropometrik değerlere uyumlu mekanlar ve nesneler tasarlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders içeriğinin tanıtımı ve Antropometriye giriş |
|
|
2) |
Statik Antropometri ve Dinamik Antropometri |
|
|
3) |
Mutfak mekânında ergonomi |
|
|
4) |
Mutfak mekânında ergonomi /uygulama |
|
|
5) |
Banyo mekânında ergonomi |
|
|
6) |
Banyo mekânında ergonomi /uygulama |
|
|
7) |
Konut yaşam mekânında ergonomi |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Konut yaşam mekânında ergonomi /uygulama |
|
|
10) |
Mekânsal bağlantılar, ekler ve takıların ergonomisi |
|
|
11) |
Mekânsal bağlantılar, ekler ve takılarda ergonomi / uygulama |
|
|
12) |
Ofis ve yeme-içme mekanlarında ergonomi |
|
|
13) |
Ofis ve yeme-içme mekanlarında ergonomi / uygulama |
|
|
14) |
Evrensel tasarım kavramı ve ilkeleri |
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Boduroğlu, Ş. (2005) Konutlarda Evrensel Tasarım Kavramı ve Örnekler Üzerinde Analizi
● Küçükerman, Ö., (1978) Kişi-Çevre İlişkilerinde Çağdaş Gelişimler ve Oturma Eylemi, İDGSA, İstanbul.
● Toka, C.(1978) “İnsan - Araç Bağlantısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”, İ.D.G.S.A. İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
● Albayrak, N. (2011) Ergonominin Anatomi Fizyoloji ve Psikoloji İle İlişkisi.
● Croney, J. (1980) Antropometry For Designers.
● Grandjean, E., (1973) “Ergonomics of The Home”, Francis and Taylor, London.
● Panero. J. ve Zelnik, M. (1979) Human Dimension & İnterior Space: A Source Book of Design Reference Standards, Watson-Guptill Publications, New York.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
|
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
3 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
|
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
|
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
3 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
|
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
|
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
|
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
|
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
|
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
|
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
72 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |