Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bireyin dezavantajlı olma durumunu ve farklı insanlık hallerini bilir, engel kavramını ve çeşitlerini açıklar.
|
2) Odağı dezavantajlı bireyler olan evrensel ve ulusal yasa, yönetmelik ve çeşitli düzenlemeleri kavrar ve tarihsel gelişimlerini tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Herkes için tasarım ilkeleri ve öğelerini tanımlar, tasarım ve dezavantajlı birey ilişkisini göz önüne alarak değerlendirme yapar.
|
2) Alınan teknik bilgiler ışığında dezavantajlı birey için mekan planlama sürecini yönetir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dezavantajlı kullanıcının istekleri ve tasarım standartları arasındaki ilişkiyi kurduğu iletişim ve teknik bilgiler ışığında evrensel mimarlık ilkeleri üzerinden yorumlar ve örneklendirir.
|
2) Tüm bireylerin problemlerini analiz edebilmek adına evrensel mimarlık gelişmelerini takip eder ve sorgular.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin tanımı, içerik ve işleyiş |
|
|
2) |
Dezavantajlı olmak ve engellilik üzerine tanımlar, sınıflandırmalar |
|
|
3) |
Erişilebilir, Engelsiz Tasarım ve Kapsayıcı Tasarım (Evrensel tasarım/Herkes için Tasarım) |
|
|
4) |
Erişilebilirlik konusunda yasal ve tasarıma ait düzenlemeler |
|
|
5) |
Evrensel Tasarım tanımı ve ilkeleri |
|
|
6) |
Toplumun engellileri, yaşlı bireyleri algılayışı, farkındalığı, tasarımcının bilinçliliğinin önemi |
|
|
7) |
Erişim denetçisinin görevleri/sorumlulukları ve erişimde genel ölçüler, alan gereksinimi ve erişme uzaklıkları |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Bina girişleri, yatay ve düşey sirkülasyon elemanlarında engelsiz tasarım ve kapsayıcı tasarım yaklaşımları |
|
|
10) |
Mutfak hacimlerinde engelsiz tasarım ve kapsayıcı tasarım yaklaşımları |
|
|
11) |
Tuvalet ve banyolarda engelsiz tasarım ve kapsayıcı tasarım yaklaşımları |
|
|
12) |
Dönem projesinin açıklanması ve proje hakkında soru-cevap |
|
|
13) |
Tarihi yapılarda/çevrelerde kapsayıcı tasarım gereksinimleri: Örnek uygulamaların incelenmesi |
|
|
14) |
Çalışmaların incelenmesi ve üzerine tartışmalar |
|
|
15) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
-Şükrü Sürmen (1995), “Özürlü ve Yaşlılar İle İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar ve Uygulamalar”, İTÜ Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi
-Dünya Engelliler Vakfı (2011), Herkes için Erişilebilir Şehir Yönetmeliği
-Aslı Sungur Erenoğlu (2013), Mimarlıkta Kapsayıcılık: 'Herkes için Tasarım', YTÜ
-Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak.
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Evcil, Ayşe Nilay, 2014, Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım, Boğaziçi Yayınları, İstanbul
2. Edward. S ; Steinfeld,E., Jordana L. Maisel.,2012, Universal design : creating inclusive environments, John Wiley & Sons, USA
3. Holmes-Siedle, J., 1996, Barrier-free design : a manual for building designers and managers , Oxford Butterworth Architecture.
4. Preiser Wolfgang F. E.,Universal Design Handbook, 2011, Second Ed., McGrawHill, Ohio, USA.
5. Sürmen, Şükrü, 2000, Yaşlılar ve Yaşlılık Üzerine Dağınık Notlar, Nüans ArmaYayınları, ISBN:975-7336-19-.
6. Goldsmith, S., 1997, Designing for the disabled : the new paradigm / . Oxford ; Boston : Architectural Press.
7. Erişebilirlik Klavuzu, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara,2020 (Bakanlığın internet sitesinden ulaşılabilir)
-Peterson MJ., 1998; Universal kitchen and bathroom planning.
-I. Hacıhasanoğlu (2003), “Evrensel Tasarım”. Tasarım Kuram Dergisi, Mimar Sinan Üniversitesi Yayını, cilt:2, sayı:3, 93-101.
-WHO (Dünya Sağlık Örgütü). 2001. International Classification of Functioning Disability and Health (çev. Kabakçı, E. ve Göğüş, A., İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması: ICF, T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Ankara, 148 s.)
-Disability Discrimination Act (DDA) (2005)
-Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı, Türkiye Özürlüler Araştırması, ISBN 9751935962, Yayın Numarası 2913, Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası, Ankara, 2002
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
|
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
|
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
|
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
|
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
|
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
|
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
|
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
|
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
|
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
|
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
|
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
|
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|