DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOS-IMC0066 Sahne Tasarımı 0 Bahar
1 2 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci sahne tasarım ilkelerini görsel, akustik, ısıl ve iç mekân iklimlendirme, işlevsellik, malzeme, ergonomi ve detay bakımından açıklar , tasarım, projelendirme, detaylandırma ve uygulama aşamaları sonucunda optimum tasarımlar yaratabilir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde sahne tasarımı ile ilgili mekân kavramı, sahne yapıları yönetmelikleri, yapı fiziği konuları (akustik, ışık), iç mekân iklimlendirme, ergonomi, malzeme ve mobilya seçimi konuları yer almaktadır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler edindikleri alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi birikimleriyle tasarımsal düşünme ve yaratıcı düşünme yöntemleriyle yaratıcı, güncel sahne ve performans mekanları tasarımı projeleri gerçekleştirirler.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Salon ve sahne tasarımı konusunda güncel yaklaşımları tanımlar.
  2) Salon yapıları yönetmelikleri (sahne yangın yalıtımı ve çıkış, oditoryum oturma sistemi ve çıkış, genel mekanlarda giriş ve çıkış) irdeler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Salon tasarımı (konser, tiyatro, çok amaçlı salon) konusundaki tasarım kriterlerini belirler.
  2) Yapı fiziği konuları (akustik, ışık) ile beraber iç hacim iklimlendirme ve tasarım kriterlerini geliştirir.
  3) Sahne ve performans alanı iç mekân projesi tasarlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekân planlama sürecini yönetir.
  2) Sahne ve performans mekanlarında kullanılacak yapı elemanları, mobilya, donatı ve bitiş malzemeleri konusunda karar alabilir ve detaylandırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sahne Tasarımına giriş, ders hakkında genel tanıtım. Sahne ve salon tasarımı konusundaki güncel uygulama ve tasarımlar
2) Salon yapıları ve sahne tasarımı ön çalışması
3) Salon ve sahne tasarım kriterleri; görsel konfor
4) Salon ve sahne tasarım kriterleri; akustik konfor ve yangın
5) Salon ve sahne tasarım kriterleri; aydınlatma elemanları ve ışık kullanımı
6) Salon form türleri ve tasarım kriterlerinin belirlenmesi, iki ve üç boyutlu çizimler ile konunun ifade edilmesi
7) Malzeme, donatı ve mobilyalara bağlı olarak salon ve sahne tasarımı, iki ve üç boyutlu çizimlerle konunun anlatılması / Final projesinin belirlenmesi
8) Ara Sınav
9) Final projesi eskiz çalışmaları kontrolü
10) Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden analiz ve tartışma
11) Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden yapı fiziği parametreleri analiz ve tartışması
12) Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden yapı fiziği parametreleri analiz ve tartışması
13) Ödev çalışmaları üzerinden malzeme seçimi, mobilya detaylandırma, bitirme ve aksesuar tasarımı tartışması
14) Ödev çalışmaları üzerinden malzeme seçimi, mobilya detaylandırma, bitirme ve aksesuar tasarımı tartışması
15) Yarıyıl Sonu Sınavı
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Nutku, Özdemir, (2002). Sahne Bilgisi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Diğer Kaynaklar: ● Barron, Michael, (2009). Auditorium Acoustics and Architectural Design. London: Spon Press
● Gloman, Chuck, NAPOLI, Rob, (2007). Scenic Design and Lighting Techniques. USA: Elsevier Inc.
● Izenour, George, (1997). Theatre Design. USA: Yale University Press
● Izenour, George, (1997). Theatre Technology. USA: Yale University Press
● Strong, Juditt, (2010). Theatre Buildings: A Design Guide. New York: Routledge

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 5
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme.
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme.
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 25 25
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 10 10
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 83
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 103
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4