Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci sahne tasarım ilkelerini görsel, akustik, ısıl ve iç mekân iklimlendirme, işlevsellik, malzeme, ergonomi ve detay bakımından açıklar , tasarım, projelendirme, detaylandırma ve uygulama aşamaları sonucunda optimum tasarımlar yaratabilir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde sahne tasarımı ile ilgili mekân kavramı, sahne yapıları yönetmelikleri, yapı fiziği konuları (akustik, ışık), iç mekân iklimlendirme, ergonomi, malzeme ve mobilya seçimi konuları yer almaktadır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler edindikleri alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi birikimleriyle tasarımsal düşünme ve yaratıcı düşünme yöntemleriyle yaratıcı, güncel sahne ve performans mekanları tasarımı projeleri gerçekleştirirler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Salon ve sahne tasarımı konusunda güncel yaklaşımları tanımlar.
|
2) Salon yapıları yönetmelikleri (sahne yangın yalıtımı ve çıkış, oditoryum oturma sistemi ve çıkış, genel mekanlarda giriş ve çıkış) irdeler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Salon tasarımı (konser, tiyatro, çok amaçlı salon) konusundaki tasarım kriterlerini belirler.
|
2) Yapı fiziği konuları (akustik, ışık) ile beraber iç hacim iklimlendirme ve tasarım kriterlerini geliştirir.
|
3) Sahne ve performans alanı iç mekân projesi tasarlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekân planlama sürecini yönetir.
|
2) Sahne ve performans mekanlarında kullanılacak yapı elemanları, mobilya, donatı ve bitiş malzemeleri konusunda karar alabilir ve detaylandırır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Sahne Tasarımına giriş, ders hakkında genel tanıtım. Sahne ve salon tasarımı konusundaki güncel uygulama ve tasarımlar |
|
|
2) |
Salon yapıları ve sahne tasarımı ön çalışması |
|
|
3) |
Salon ve sahne tasarım kriterleri; görsel konfor |
|
|
4) |
Salon ve sahne tasarım kriterleri; akustik konfor ve yangın |
|
|
5) |
Salon ve sahne tasarım kriterleri; aydınlatma elemanları ve ışık kullanımı |
|
|
6) |
Salon form türleri ve tasarım kriterlerinin belirlenmesi, iki ve üç boyutlu çizimler ile konunun ifade edilmesi |
|
|
7) |
Malzeme, donatı ve mobilyalara bağlı olarak salon ve sahne tasarımı, iki ve üç boyutlu çizimlerle konunun anlatılması / Final projesinin belirlenmesi |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Final projesi eskiz çalışmaları kontrolü |
|
|
10) |
Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden analiz ve tartışma |
|
|
11) |
Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden yapı fiziği parametreleri analiz ve tartışması |
|
|
12) |
Ödev çalışmaları ve çağdaş örnekler üzerinden yapı fiziği parametreleri analiz ve tartışması |
|
|
13) |
Ödev çalışmaları üzerinden malzeme seçimi, mobilya detaylandırma, bitirme ve aksesuar tasarımı tartışması |
|
|
14) |
Ödev çalışmaları üzerinden malzeme seçimi, mobilya detaylandırma, bitirme ve aksesuar tasarımı tartışması |
|
|
15) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
|
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
|
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
5 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
5 |
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
|
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
|
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
3 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
1 |
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
3 |
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
|
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
|
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
|
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
3 |
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
3 |
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
2 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
2 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
2 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
1 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
2 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|