DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70210METOS-ITG0142 Sosyal Tasarım 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. BENGİSU BAYRAK SHAHMIRI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, tasarımda etik ve sosyal konuların yanı sıra küreselleşme ve bilgi teknolojilerinin kentsel yaşam ve ekolojinin maddi temeli üzerindeki etkisini inceleyecektir. Öğrenciler teorik tartışmalara katılacak, önemli sanatsal ve tasarım örneklerini inceleyecek ve göze çarpan tasarım stratejilerini kullanarak sınıf projeleri geliştireceklerdir.
Ders, konferanslar, okuma tartışmaları, sanatçılar, tasarımcılar ve akademisyenler tarafından yapılan sınıf sunumları ve saha ziyaretlerinin bir kombinasyonudur. Öğrenciler özel sosyal projeler üzerinde çalışmak üzere gruplar oluşturacaklardır. Kolektif üretim ve tartışma son derece teşvik edilmektedir. Dersin amacı aktif bir araştırma ve üretim programını teşvik etmektir.
Dersin İçeriği:

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sosyal tasarımı kendi kurumsal, profesyonel veya kişisel bağlamınızda nasıl uygulayacağınıza dair anlayışınızı geliştirmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sosyal tasarım çerçevesi ve uygulamaları ile sosyal, çevresel veya sistemik bir sorunu ele alma konusunda uygulamalı deneyim kazanmak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sosyal bağlamlar ve sonuçlar için, içinde ve bunlarla birlikte tasarım yapmanın ne anlama geldiğine dair eleştirel bir anlayış geliştirmek

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş: Sosyal Tasarım Nedir?
2)
3) Sosyal tasarımın güncel manzarası
4) Ana akım tasarımın eleştirisi: neden sosyal tasarım?
5) Temel sosyal kuramlar: sosyal olandan nasıl anlam çıkarırız?
6) Sosyal tasarımın ilkeleri: tasarıma nasıl yaklaşırız?
7) Vize haftası
8) Vize revizyonu
9) Araştırma, analiz, sentez, fikir üretimi, prototip oluşturma ve oluşan etkiyi anlama üzerine metot ve uygulamalar
10) Etik, eleştirellik ve düşünümlülük
11) Projeler için geri bildirim haftası
12) Makro durumlar tasarımı nasıl etkiler? Politik tasarım ve sosyal tasarımın ilişkisi
13) Küreselleşme ve yeni tasarım stratejileri
14) Geri bildirim ve revizyon
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bir sanat eserini estetik açıdan yorumlayabilir.
1) Göstergebilim ve iletişim alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir.
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir.
1) İletişim alanındaki kişi ve kurumları bilgilendirebilecek, görüş ve çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü aktarabilir.
1) Alanıyla ilgili yenilikçi projeler üretme yetisi kazanır.
1) İletişim alanındaki araştırmalardan elde edilen verileri toplayarak, yorumlayabilir ve analiz edebilir.
2) Kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanarak sorunlara çözüm üretir.
2) Yazılı ve sözlü olarak kendini doğru, açık ve etkin biçimde ifade edebilir, alanıyla ilgili bilimsel araştırma yapabilir, bu araştırmanın sonuçlarını yorumlama ve yayma süreçlerinde etik davranabilir.
2) İletişim alanındaki kişi ve kurumları bilgilendirebilecek, görüş ve çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü aktarabilir.
2) Bir yapıtı eleştirel bağlamda estetik açıdan yorumlayabilir.
2) İlgi duyduğu görsel ve/ya işitsel sanatların üretimini göstergebilimi etkin kullanarak yetkin biçimde gerçekleştirebilir.
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar.
3) Estetik bilgisine ve duygusuna sahiptir.
3) Alınan kuramsal bilgiler ışığında estetik bakış açısını geliştirir.
3) Bir iletişim tasarım projesi tasarlayıp, konusuyla ilgili araştırmaları yapabilir ve çalışmasını bir rapor haline getirip sunabilir.
3) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
3) Estetik bilgisine ve duyusuna sahiptir.
4) Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu yöntembilimsel bilgileri etkin bir biçimde kullanır ve çıktıları çözümsel biçimde raporlar.
4) Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır.
5) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir.
5) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
6) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ