DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
70219METOS-ITG0051 | Göstergebilime Giriş | 1 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FÜSUN DENİZ ÖZDEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi FÜSUN DENİZ ÖZDEN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak, göstergebilim kuramcılarının öğretilerinin öğrencilere aktarılarak, öğrencilerin iletişim bilimlerinde dizgeleri yorumlamasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Göstergebilim, dilbilim ve göstergebilimin kavramları, göstergebilim ve iletişim bilimleri ilişkisi, gösterge türleri, göstergebilim kuramcıları ve metin çözümleme konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
yok |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Göstergebilim kavram ve ilkelerini tanımlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Göstergebilimin tarihini öğrenir ve göstergebilimin temel kavramları öğrenir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Alanın öncü kuramcılarının yöntemlerini bilir ve göstergeleri yorumlar. |
||
2) İletişim bağlamında gösterge yaratma ve çözümlemeyi bilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Tanışma ve derse giriş | ||
2) | Gösterge kavramı ve türlerinin açıklanması | ||
3) | Temel göstergebilim kavramları ve ilkeleri | ||
4) | Dizge, dilbilim ve göstergebilim ilişkisi anlatılacak | ||
5) | Göstergebilim kuramcıları hakkında genel bilgi | ||
6) | Ferdinand de Saussure ve Dilbilim | ||
7) | Dilsel Gösterge Özellikleri | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Charles Sanders Peirce Göstergebilim Kuramı | ||
10) | Roland Barthes Yananlam, Düzanlam | ||
11) | Umberto Eco ve Göstergebilim | ||
12) | Çözümleme türleri | ||
13) | Göstergebilim ve anlatı çözümlemesi | ||
14) | İletişim tasarımı ve göstergebilim ilişkisi | ||
15) | Final Haftası | ||
16) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim Üyesi ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Nükhet Güz, “Etkili İletişim Terimleri Sözlüğü”, İnkilap Kitabevi. Roland Barthes, “Göstergeler İmparatorluğu”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Tahsin Yücel Roland Barthes, “Göstergebilim Serüven”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Mehmet Rifat, Sema Rifat Roland Barthes, “Yazının Sıfır Derecesi Yeni Eleştirel Denemeler”, Yapı Kredi Yayınları, Çev.: Tahsin Yücel Umberto Eco, “Açık Yapıt”, Çev.: Tolga Esmer, Can Yayınları |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ |
---|
DÖÇ1 |
DÖÇ3 |
DÖÇ3 |
DÖÇ4 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ3 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | |||||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 142 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |