DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70320TATOS-ITG0071 İletişim ve Medya Kuramları 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERAP BOZKURT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere İletişim disiplini ve medya alanının temel tartışmalarını, belirlenen anahtar okumalar üzerinden tartışma, değerlendirme ve yorumlama ortamı sunmayı amaçlar. Ders sırasında demokratik bir tartışma ortamı içerisinde kuramsal konuların bağlamsallaştırılması ve öğrencinin bilimsel öznellik deneyimi kazanması hedeflenir.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler iletişim ve medya çalışmalarındaki temel tartışmaları yorumlar ve değerlendirir. Öğrencilerin tartışılan kavramlar ve anahtar sözcükler üzerine araştırma yapmaları, yazmaları ve tartışmaları beklenmektedir.

Derse Özgü Kurallar

yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim ve medya alanındaki temel tartışmaları değerlendirir.
  2) İletişim, medya, tasarım ve sanatı bilimsel yöntemlerle çözümler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim kuramlarının yansımalarını günlük hayat ve güncel örnekler içerisinde tespit eder, eleştiri ve yorumda bulunur.
  2) İletişim disiplinindeki farklı kuramsal yaklaşımları hem tarihsel bağlamda hem de güncel bağlamda uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim ve medya çalışmaları alanındaki uygulamaları eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İletişim ve Medya Çalışmaları nedir, neyi çalışır, nasıl çalışır?
2) Temsil ve Kültür
3) İzleyici, Meta ve İçerik
4) Mekanik (ve dijital) yeniden üretim çağı
5) Alt ve Karşı Kültür
6) Popüler Kültür ve Arabesk
7) Barthes'ın Göstergebilimi
8) Toplumsal Cinsiyet
9) Propaganda ve Tüketim Toplumu
10) Medya ve Denetim
11) Entelektüel, Sanatçı ve İletişim
12) Medya ve Teknoloji
13) "Yeni" Medya ve Yöndeşme
14) Teknoloji, Toplum ve Bireysellik
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık ek makaleler öğrencilerle paylaşılacaktır.

Öğretim elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: Severin, W. J. & Tankard Jr, J. W. (2011) İletişim Teorileri: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (Çev) Bir, A. A. & Meral, K. Z. İstanbul: the Kitap

Jenkins, H. (2006) Cesur Yeni Medya, (Çev) Nihan Yeğengil. İstanbul: İletişim Yayınları

Scannell, P. (2016) Medya ve İletişim, (Çev) Taş, O. & Sümer, B. Ankara: Ütopya

McLuhan, M. & Powers, B.R. (2020) Global Köy, (Çev) Öcal Düzgören, B. İstanbul: Scala Yayıncılık

Hepp, A. (2014) Medyatikleşen Kültürler (Çev) Bozdağ, Ç. & Posos-Devrani, E. Ankara: Dipnot Yayınları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Öğrenciler, görsel metinlerdeki biçim ve içerik unsurlarını sanat kuramları doğrultusunda analiz edebilir. 5
1) Öğrenciler, birden çok mecrada kuramsal bilgilerini uygulamalı projelerle bütünleştirerek ifade edebilir. 5
1) Öğrenciler, kuramsal bilgilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek mesleki uygulamalarda karar alma süreçlerine entegre edebilir. 3
1) Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında araştırma yöntemleri ve istatistiksel analiz tekniklerini kullanarak bilimsel bulgular elde edebilir. 3
1) Öğrenciler, görsel sanatlar, çağdaş sanat ve görsel iletişim tasarımı alanlarındaki temel kavramları tanımlayabilir. 5
1) Öğrenciler görsel metinleri kapsamlı bir sanat kuramı bilgisiyle okuyarak görsel temsilin biçim ve içeriğini tarihsel ve tematik bağlamda değerlendirebilir.
1) Öğrenciler, soyut veya metinsel kavramları görsel ve işitsel tasarım araçları kullanarak somut hale getirebilir. 3
1) Öğrenciler, görsel sanatlar ile performans, edebiyat ve müzik gibi diğer sanat disiplinleri arasındaki etkileşimleri tanımlayabilir. 4
2) Görsel sanatlar ve çağdaş sanat, görsel iletişim tasarımı, iletişim ve medya çalışmaları gibi alanlarda yer alan temel konu ve kuramları açıklayabilir.
2) Öğrenciler, görsel sanatların diğer disiplinlerle olan ilişkisini tematik ve biçimsel açıdan karşılaştırarak açıklayabilir. 4
2) Öğrenciler, görsel temsil örneklerini tarihsel ve tematik bağlamlarda yorumlayarak değerlendirebilir. 5
2) Öğrenciler, birden fazla görsel sanat mecrasında kuramsal bilgi ve pratik becerilerini birleştirerek profesyonel düzeyde çalışmalar üretebilir. 5
2) Öğrenciler, iletişim ve medya çalışmalarında yer alan temel kuramları ve bu kuramların sanatla olan ilişkisini açıklayabilir. 5
2) Öğrenciler, görsel sanatlar ve iletişim tasarımı projelerinde kuramsal bilgileri sentezleyerek etkili stratejiler oluşturabilir. 3
2) Öğrenciler, metinsel kavramları yaratıcı süreçler aracılığıyla görsel veya işitsel temsillere dönüştürebilir. 3
2) Öğrenciler, lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri bilgisiyle bağımsız araştırma projeleri tasarlayarak alanlarında katkı sağlayabilir. 3
3) Görsel sanatların bir ya da birden çok mecrasında uygulamalı ve kuramsal uzmanlıklarını sergileyebilirler
4) Öğrenciler soyut/metinsel kavramları somut ve görsel/işitsel formlara dönüştürebilir.
5) Öğrenciler görsel sanatların diğer sanat disiplinleriyle ilişkilerini açıklayabilir.
6) Kazanılan kapsamlı kuramsal bilgiyi görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanındaki mesleki uygulamalara entegre edebilir.
7) Lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ile görsel sanatlar ve iletişim tasarımı alanlarında bilimsel temele dayalı araştırmalar yürütebilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 60
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 90
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 142
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6