Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Klinik psikoloji çalışmaları için bilimsel yöntem ilke ve prensipleri çerçevesinde hipotetik bir bilimsel araştırma önerisi ve deneysel model sunar.
|
2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistik ve istatistiksel analizlere ilişkin temel kavramları bilir.
|
3) Veri analizi için uygun istatistiksel tekniklerin seçimine ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) SPSS ara yüzü üzerinde verilerin betimlenmesine ve istatistiksel testlerin uygulanmasına yönelik işlem adımlarını bilir.
|
2) Psikolojide klinik çalışmalar için istatistiksel analiz bulgularını/sonuçlarını yorumlayarak raporlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı, Bilimsel Yöntem ve İstatistik
Giriş ve Terminoloji I: Yöntem Terminolojisi ve İstatistik Terminolojisine Giriş
|
|
|
2) |
Giriş ve Terminoloji 2 : Değişkenlerin (Moderatör ve mediator değişkenlerin tanımlanması ve kavranması vb.) sınıflandırılması, Normal Dağılım ve Merkeze Eğilim ve Dağılım Ölçümleri. |
|
|
3) |
Giriş ve Terminoloji 3: Hipotez Test Etme (İşlem Adımları) ve İstatistiksel Karar |
|
|
4) |
İstatistiksel Güç, Klinik Önem ve Etki Büyüklüğü |
|
|
5) |
Tanımlayıcı (Betimsel) istatistikler, Normal Dağılım Sınaması ve Kararı, Uç Değerleri Kontrol Etme ve Normalliğin Görsel Kararı (histogram grafikleri) |
|
|
6) |
Klinikte Doğru İstatistiksel Testin Seçimi ve Varsayımları ve Uygulamaları |
|
|
7) |
SPSS Programının Tanıtımı: Veri Girişi ve Pratik Yollar |
|
|
8) |
Ara-Sınav |
|
|
9) |
Gruplar Arası İstatistiksel Karşılaştırmalar: T-test ve ANOVA modelleri ve Non-parametrik Karşılıkları |
|
|
10) |
İki Yönlü ANOVA Modeli ve ANCOVA Analizi |
|
|
11) |
Çoklu Regresyon Analizi: Varsayımlar ve Modelleri |
|
|
12) |
Aracı ve Düzenleyicisi Etki Analizlerinin SPSS'te Çoklu Regresyon Modelleri ile Analizi |
|
|
13) |
SPSS Process Makro ile Basit Aracılık ve Düzenleyici Etki Analizleri |
|
|
14) |
İstatistiksel Analizlerin Raporlanması ve Bulguların Yorumlanması: Bir Bilimsel Makale Okuması |
|
|
15) |
Final Exam |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ders Sunuları ve 3 Ana Kaynak:
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık.
2. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2017), Doç. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık.
3. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., 2013. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Pearson, Boston, MA.
4. Ders Kapsamında Seçilmiş Bilimsel Araştırma ve Derleme Makaleleri
|
Diğer Kaynaklar: |
1. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (2016), Julie PALLANT (Çev: Doç. Dr. Sibel BALCI, Yrd. Doç. Dr. Berat AHİ), Anı Yayıncılık. (Temel Ders Kaynağı)
2. Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı (1. Baskı, 2015), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (Çev. Edt.: Mustafa Baloğlu), Nobel Yayınları (Temel Ders Kaynağı).
3. Using Multivariate Statistics (2013), Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (6th ed.) Pearson, Boston, MA. (Temel Ders Kaynağı, İngilizce)
4. Deneysel Desenler- Ön-test-Son-test, Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi, Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Pegem Akademi Yayıncılık. (Yardımcı Kaynak)
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar. |
2 |
|
1.1 Psikolojik sorunların gösterge ve belirtilerini ayırt eder. |
2 |
|
1.2 Psikolojik sorunların gelişmesinden ve sürmesinden sorumlu faktörleri açıklayan güncel teorileri tanır. |
3 |
|
1.3 Bilimsel kanıt temelli psikoterapileri ve bunların teorik alt yapılarını tanır. |
|
|
1.4 Danışanların psikolojik sorunlarını kavramsallaştırma için bilimsel kanıt temelli psikoterapilerin formülasyon yaklaşımlarını kullanır ve bu doğrultuda sağaltım sağlayabilecek yöntemleri seçer. |
|
|
1.5 Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakimdir. |
|
|
1.6 Bu yaklaşımın bireysel, toplumsal, ekonomik ve sağlık sistemi için içerimlerini kavrar. |
|
2) |
Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir. |
2 |
|
2.1 Psikolojik sorunları açıklayan ve psikoterapi uygulamalarına yön veren teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
2 |
|
2.2 Bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımı doğrultusunda klinik değerlendirme yapar, vaka formülasyonu geliştirir, terapi yöntemleri seçer ve uygular. |
1 |
|
2.3 Klinik görüşme ilkelerini etkili kullanarak görüşmeler yürütür. |
2 |
|
2.4 Klinik uygulamaların sonuçlarını değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili kararlar alma vizyonu geliştirir. |
2 |
3) |
Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle literatür tarama becerileri sergiler. |
3 |
|
3.1 Araştırma sorusu üretme ve bu soruya ilişkin literatürü tarama becerisi geliştirir. |
3 |
|
3.2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlama ve yeni bilgiler oluşturma vizyonu geliştirir. |
3 |
4) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır. |
|
|
4.1 Çalışmalarını ve bilgisini bilimsel kongrelerde, sempozyumlarda vb. meslektaşlarıyla paylaşır. |
|
|
4.2 Medya aracılığıyla halkı her yaş grubunda gelişebilecek psikolojik sorunlarla ilgili bilgilendirir, onlara temel baş etme becerilerini aktarır. |
|
|
4.3 Toplumda geniş kitleleri etkileyen yıkım ya da felaketler sonrası gelişebilecek psikolojik sorunlara ve bunların sağaltımına dair bilgisini ve deneyimini sosyal sorumluluk projelerine aktarır, önerilerini yetkin kişilerle paylaşır. |
|
|
|
|
5) |
Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir. |
|
|
5.1 Psikolojik sorunlarda tedavi seçimini literatürde bulunan en iyi bilimsel verileri klinik uzmanlık ile bütünleştirerek, danışanın özellikleri, tercihleri ve kültürünü gözeterek yapar. |
|
|
5.2 Terapi uygulamalarında danışanın verdiği cevaba göre terapi planını revize eder, esneklik gösterir. |
|
|
5.3 Danışana uyguladığı tedavi yöntemlerinin geleceğe yönelik etkilerini tahmin eder, gerekli koşullarda uygulamalarını düzenler. |
|
|
5.4 Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlara danışır, tedavi planını aldığı yanıtlara istinaden geliştirir. |
|
6) |
Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. |
4 |
|
6.1 Klinik Psikoloji alanında öğrendiği teorik bilgi ve uygulamadaki yansımalarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. |
4 |
|
6.2 Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına entegre eder. |
3 |
7) |
Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur. |
|
|
7.1 Klinik psikoloji alanındaki çalışmalarında aksaklık yaşandığında sorunu çözmek adına sorumluluk alır. |
|
|
7.2 Klinik Psikoloji alanında ekip çalışması yürütürken takım ruhunu gözetir, gerekirse liderlik sorumluluğunu üstlenir. |
|