DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-KLP0121 Bilişsel ve Davranışçı Terapiler I 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. ZEYNEP HAMAMCI
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Günümüzde ruhsal sorunların sağaltımında etkili olduğu bilimsel olarak desteklenmiş psikoterapi yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu yaklaşıma ‘bilimsel kanıt temelli klinik pratik’ adı verilir. Bu yaklaşımda başı çeken psikoterapiler kuşkusuz bilişsel ve davranışçı terapilerdir (BDT). Bu ders birinci ve ikinci nesil davranış terapilerinin temel tekniklerini ve bunların klinik uygulamasını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dönem içinde (1) klinik davranış analizi ve kognitif vaka kavramsallaştırması ile vaka formülasyonu oluşturma; (2) düşünce ve davranış değişikliğine yönelik temel terapi tekniklerinin uygulaması konuları kapsamlı olarak ele alınacaktır. Dersin sonunda öğrencilerin vaka formülasyonu ile çalışma ve temel BDT yöntemlerini uygulama konularında temel bilgi kazanmış olmaları beklenmektedir.
Bu ders ikinci dönemde açılacak olan Bilişsel ve Davranışçı Terapiler - II dersinin temelini oluşturacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenci birçok bilişsel ve davranışçı terapi tekniklerini psikolojik bozukluklara ve psikopatolojilere uygulayabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders tanıtımı ve derse giriş
2) Üç nesil davranış terapilerinin tarihi ve felsefi temelleri
3) Tepkisel davranış ve klinik içerimleri
4) Edimsel davranış ve klinik içerimleri
5) Sözel davranış ve klinik içerimleri
6) Vaka formülasyonu: işlevsel analiz
7) Olumsallık yönetimi ve uyaran kontrolü
8) Üstüne gitme yöntemleri
9) Düşüncelerin işleviyle çalışma
10) Davranış etkinleştirme
11) Ara sınav
12) Duygularla çalışma: kabul, sıkıntı toleransı, mindfulness, duygu regülasyonu
13) Beceri eğitimi
14) Bilişsel vaka kavramsallaştırması (formülasyonu)
15) Otomatik düşünce, ara inanç ve temel inanç belirleme ve değiştirme
16) Tedavi planlama, seans yapılandırma ve süreç yönetimi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Psikolojik sorunları açıklayan ve psikoterapi uygulamalarına yön veren teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. 3
1) Çalışmalarını ve bilgisini bilimsel kongrelerde, sempozyumlarda vb. meslektaşlarıyla paylaşır. 2
1) Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar.
1) Klinik Psikoloji alanında öğrendiği teorik bilgi ve uygulamadaki yansımalarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. 2
1) Klinik psikoloji alanındaki çalışmalarında aksaklık yaşandığında sorunu çözmek adına sorumluluk alır.
1) Psikolojik sorunlarda tedavi seçimini literatürde bulunan en iyi bilimsel verileri klinik uzmanlık ile bütünleştirerek, danışanın özellikleri, tercihleri ve kültürünü gözeterek yapar. 4
1) Araştırma sorusu üretme ve bu soruya ilişkin literatürü tarama becerisi geliştirir. 3
1) Psikolojik sorunların gösterge ve belirtilerini ayırt eder. 4
2) Psikolojik sorunların gelişmesinden ve sürmesinden sorumlu faktörleri açıklayan güncel teorileri tanır. 4
2) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına entegre eder. 4
2) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir.
2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlama ve yeni bilgiler oluşturma vizyonu geliştirir. 3
2) Klinik Psikoloji alanında ekip çalışması yürütürken takım ruhunu gözetir, gerekirse liderlik sorumluluğunu üstlenir.
2) Terapi uygulamalarında danışanın verdiği cevaba göre terapi planını revize eder, esneklik gösterir. 5
2) Bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımı doğrultusunda klinik değerlendirme yapar, vaka formülasyonu geliştirir, terapi yöntemleri seçer ve uygular. 4
2) Medya aracılığıyla halkı her yaş grubunda gelişebilecek psikolojik sorunlarla ilgili bilgilendirir, onlara temel baş etme becerilerini aktarır. 1
3) Danışana uyguladığı tedavi yöntemlerinin geleceğe yönelik etkilerini tahmin eder, gerekli koşullarda uygulamalarını düzenler. 3
3) Bilimsel kanıt temelli psikoterapileri ve bunların teorik alt yapılarını tanır. 4
3) Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle literatür tarama becerileri sergiler.
3) Toplumda geniş kitleleri etkileyen yıkım ya da felaketler sonrası gelişebilecek psikolojik sorunlara ve bunların sağaltımına dair bilgisini ve deneyimini sosyal sorumluluk projelerine aktarır, önerilerini yetkin kişilerle paylaşır. 2
3) Klinik görüşme ilkelerini etkili kullanarak görüşmeler yürütür. 4
4) Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlara danışır, tedavi planını aldığı yanıtlara istinaden geliştirir. 4
4) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır.
4) Danışanların psikolojik sorunlarını kavramsallaştırma için bilimsel kanıt temelli psikoterapilerin formülasyon yaklaşımlarını kullanır ve bu doğrultuda sağaltım sağlayabilecek yöntemleri seçer. 5
4) Klinik uygulamaların sonuçlarını değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili kararlar alma vizyonu geliştirir. 5
5) Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakimdir. 5
5) Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir.
6) Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
6) Bu yaklaşımın bireysel, toplumsal, ekonomik ve sağlık sistemi için içerimlerini kavrar. 4
7) Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 112
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 116
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6