Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders tanıtımı ve derse giriş |
|
|
2) |
Üç nesil davranış terapilerinin tarihi ve felsefi temelleri |
|
|
3) |
Tepkisel davranış ve klinik içerimleri
|
|
|
4) |
Edimsel davranış ve klinik içerimleri
|
|
|
5) |
Sözel davranış ve klinik içerimleri |
|
|
6) |
Vaka formülasyonu: işlevsel analiz |
|
|
7) |
Olumsallık yönetimi ve uyaran kontrolü |
|
|
8) |
Üstüne gitme yöntemleri |
|
|
9) |
Düşüncelerin işleviyle çalışma |
|
|
10) |
Davranış etkinleştirme |
|
|
11) |
Ara sınav |
|
|
12) |
Duygularla çalışma: kabul, sıkıntı toleransı, mindfulness, duygu regülasyonu |
|
|
13) |
Beceri eğitimi
|
|
|
14) |
Bilişsel vaka kavramsallaştırması (formülasyonu) |
|
|
15) |
Otomatik düşünce, ara inanç ve temel inanç belirleme ve değiştirme |
|
|
16) |
Tedavi planlama, seans yapılandırma ve süreç yönetimi
|
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Psikolojik sorunları açıklayan ve psikoterapi uygulamalarına yön veren teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
3 |
1) |
Çalışmalarını ve bilgisini bilimsel kongrelerde, sempozyumlarda vb. meslektaşlarıyla paylaşır. |
2 |
1) |
Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar. |
|
1) |
Klinik Psikoloji alanında öğrendiği teorik bilgi ve uygulamadaki yansımalarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. |
2 |
1) |
Klinik psikoloji alanındaki çalışmalarında aksaklık yaşandığında sorunu çözmek adına sorumluluk alır. |
|
1) |
Psikolojik sorunlarda tedavi seçimini literatürde bulunan en iyi bilimsel verileri klinik uzmanlık ile bütünleştirerek, danışanın özellikleri, tercihleri ve kültürünü gözeterek yapar. |
4 |
1) |
Araştırma sorusu üretme ve bu soruya ilişkin literatürü tarama becerisi geliştirir. |
3 |
1) |
Psikolojik sorunların gösterge ve belirtilerini ayırt eder. |
4 |
2) |
Psikolojik sorunların gelişmesinden ve sürmesinden sorumlu faktörleri açıklayan güncel teorileri tanır. |
4 |
2) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına entegre eder. |
4 |
2) |
Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir. |
|
2) |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlama ve yeni bilgiler oluşturma vizyonu geliştirir. |
3 |
2) |
Klinik Psikoloji alanında ekip çalışması yürütürken takım ruhunu gözetir, gerekirse liderlik sorumluluğunu üstlenir. |
|
2) |
Terapi uygulamalarında danışanın verdiği cevaba göre terapi planını revize eder, esneklik gösterir. |
5 |
2) |
Bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımı doğrultusunda klinik değerlendirme yapar, vaka formülasyonu geliştirir, terapi yöntemleri seçer ve uygular. |
4 |
2) |
Medya aracılığıyla halkı her yaş grubunda gelişebilecek psikolojik sorunlarla ilgili bilgilendirir, onlara temel baş etme becerilerini aktarır. |
1 |
3) |
Danışana uyguladığı tedavi yöntemlerinin geleceğe yönelik etkilerini tahmin eder, gerekli koşullarda uygulamalarını düzenler. |
3 |
3) |
Bilimsel kanıt temelli psikoterapileri ve bunların teorik alt yapılarını tanır. |
4 |
3) |
Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle literatür tarama becerileri sergiler. |
|
3) |
Toplumda geniş kitleleri etkileyen yıkım ya da felaketler sonrası gelişebilecek psikolojik sorunlara ve bunların sağaltımına dair bilgisini ve deneyimini sosyal sorumluluk projelerine aktarır, önerilerini yetkin kişilerle paylaşır. |
2 |
3) |
Klinik görüşme ilkelerini etkili kullanarak görüşmeler yürütür. |
4 |
4) |
Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlara danışır, tedavi planını aldığı yanıtlara istinaden geliştirir. |
4 |
4) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır. |
|
4) |
Danışanların psikolojik sorunlarını kavramsallaştırma için bilimsel kanıt temelli psikoterapilerin formülasyon yaklaşımlarını kullanır ve bu doğrultuda sağaltım sağlayabilecek yöntemleri seçer. |
5 |
4) |
Klinik uygulamaların sonuçlarını değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili kararlar alma vizyonu geliştirir. |
5 |
5) |
Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakimdir. |
5 |
5) |
Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir. |
|
6) |
Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. |
|
6) |
Bu yaklaşımın bireysel, toplumsal, ekonomik ve sağlık sistemi için içerimlerini kavrar. |
4 |
7) |
Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur. |
|