ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Klinik Psikoloji TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313TATOZ-KLP0011 Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EDA YILMAZER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, klinik psikoloji araştırmalarında kullanılan temel yöntemleri (deneysel, yarı-deneysel, nitel ve nicel yöntemler, vaka çalışmaları, ölçme araçlarının geliştirilmesi) öğretmek ve öğrencilerin bilimsel araştırma planlama, yürütme ve raporlama becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerden aynı zamanda makale incelemeleri, sınıf sunumları ve uygulamalı araştırma projeleri ile aktif katılım beklenmektedir.
Dersin İçeriği: - Bilimsel araştırmanın temelleri ve felsefi dayanaklar
- Klinik psikolojide araştırma etiği ve APA ilkeleri
- Deneysel ve yarı-deneysel tasarımlar
- Nitel yöntemler ve vaka çalışmaları
- Ölçme araçları, ölçek geliştirme ve psikometrik analizler
- Geçerlik, güvenirlik ve metodolojik hatalar
- Makale okuma, analiz ve eleştiri
- Uygulamalı araştırma projeleri ve sunumlar

Derse Özgü Kurallar

Derse devam zorunludur. Okumalar günü gününe yapılmalıdır.
Öğrenciler, sınavlarda; ders notlarından ve ders kitaplarından sorumludur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Klinik psikoloji araştırmalarında kullanılan temel yöntemleri ileri düzeyde tanımlayabilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Deneysel ve yarı-deneysel araştırma tasarımlarını eleştirel biçimde analiz edebilecektir.
  2) - Nitel ve nicel veri toplama yöntemlerini uygulayabilecektir.
  3) - Geçerlik, güvenirlik ve metodolojik hataları değerlendirebilecektir.
  4) - Makale incelemeleri yaparak güncel araştırmaları yorumlayabilecektir.
  5) - Çocuklara ve yetişkinlere yönelik araştırma bulgularını anlaşılır biçimde sunabilecektir.
  6) - Kendi araştırma projesini tasarlayarak sınıfta sunabilecektir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) KLİNİK PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE GİRİŞ İçerik: Bilimsel araştırmanın doğası, temel kavramlar ve metodolojiye giriş. Uygulama: Sınıf tartışması: Psikolojide bilimsel yaklaşımın önemi. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 1
2) BİLİMSEL DÜŞÜNME VE ARAŞTIRMA ETİĞİ İçerik: APA Etik İlkeleri, insan katılımcılarla çalışma, bilgilendirilmiş onam. Uygulama: Makale incelemesi: Araştırma etiğinde güncel sorunlar. Kaynak: APA (2017)
3) DENEYSEL TASARIMLAR İçerik: Bağımsız ve bağımlı değişkenler, kontrol grupları, rastgele atama. Uygulama: Örnek deney tasarlama çalışması. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 6-7
4) YARI-DENEYSEL TASARIMLAR İçerik: Alan araştırmaları, doğal deneyler, içsel ve dışsal geçerlik. Uygulama: Ödev: Yarı-deneysel tasarımları karşılaştırma. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 10
5) KLİNİK ARAŞTIRMALARDA NİTEL VERİ ANALİZİNE GİRİŞ İçerik: Kodlama, temaların oluşturulması, içerik analizi. Uygulama: Öğrenciler küçük bir görüşme transkriptinden kod çıkarımı yapar. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 13
6) NİTEL YÖNTEMLER İçerik: Görüşmeler, odak grupları, tematik analiz. Uygulama: Öğrencilerden küçük bir nitel araştırma tasarlamaları istenir. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 13
7) VAKA ÇALIŞMALARI İçerik: Klinik vakaların araştırma bağlamında kullanımı, sınırlılıklar. İçerik: Klinik vakaların araştırma bağlamında kullanımı, sınırlılıklar. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 14
8) ARA SINAV İçerik: İlk 7 haftanın değerlendirilmesi. Uygulama: Yazılı ara sınav. Kaynak: Öğrenci notları
9) ÖLÇME ARAÇLARI VE ÖLÇEK GELİŞTİRME İçerik: Psikometrik özellikler, madde analizi, faktör analizi. Uygulama: Ödev: Bir ölçek geliştirme sürecini tasarlama. Kaynak: DeVellis (2016)
10) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK İçerik: İçsel/dışsal geçerlik, test-tekrar test güvenirliği, tutarlılık. Uygulama: Uygulama: Makale analizi üzerinden geçerlik/güvenirlik tartışması. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 5
11) KLİNİK ARAŞTIRMALARDA ETİK KONULAR İçerik: Klinik ortamda etik sorunlar ve çözüm önerileri. Uygulama: Sınıf tartışması: Etik ikilemler. Kaynak: Shaughnessy vd. (2016), Bölüm 3
12) MAKALE OKUMA VE ELEŞTİREL ANALİZ İçerik: Akademik makale inceleme, yöntem ve tartışma bölümlerine odaklanma. Uygulama: Öğrencilerden seçilen makale üzerinde analiz sunumu yapmaları beklenir. Kaynak: Seçili makaleler
13) MAKALE OKUMA VE ELEŞTİREL ANALİZ İçerik: Akademik makale inceleme, yöntem ve tartışma bölümlerine odaklanma. Uygulama: Öğrencilerden seçilen makale üzerinde analiz sunumu yapmaları beklenir. Kaynak: Seçili makaleler
14) GENEL DEĞERLENDİRME VE SUNUMLAR İçerik: Final sınavı öncesi genel tekrar, öğrenci sunumları. Uygulama: Final sınavı ve öğrenci proje sunumları. Kaynak: Tüm ders kaynakları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). McGraw-Hill.
DeVellis, R. F. (2016). Ölçek Geliştirme: Teori ve Uygulamalar (4. Baskı). Sage.
APA. (2017). Psikologların Etik İlkeleri ve Meslek Kuralları. American Psychological Association.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Psikolojik sorunların belirtilerini, gelişiminden ve sürmesinden sorumlu faktörleri tanıyabilme
2) Psikolojik sorunlarda tedavi planını literatürde bulunan bilimsel veriler ve danışanın kültürel özelliklerini göz önüne alarak oluşturabilme
3) Klinik değerlendirme, vaka formülasyonu oluşturma, uygun terapi yöntemleri seçme ve uygulama sırasında bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımını esas alır
4) Klinik uygulamaları değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili karar alabilme
5) Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına yansıtabilme
6) Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlarla işbirliği yapabilme
7) Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakim olma
8) Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürürken mesleki etik ilkelerini dikkate alma
9) Klinik çalışmalarında en etkili sonuca ulaşmada gereken bilgi ve görüşü kazanmak için kaynaklara ya da süpervizöre ihtiyacı olduğunun farkına varabilme
10) Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirebilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Ödev
Ders Konferansı
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 15.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 24 24
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 108
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 24 24
Ara Sınavlar 1 24 24
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 24 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 48
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 156
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6