Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Terapötik koşulları tanımlar, terapötik ilişkisinin özelliklerini bilir ve önemini kavrar
|
2) Görüşme sürecini başlatmak için gerekli bilgi ve becerileri kavrar
|
3) Danışanın sorunlarını değerlendirir
|
4) İyi bir amaç ifadesinin özelliklerini bilir, danışanın sorununa uygun amaç oluşturur
|
5) Bir oturumun genel olarak yapısını bilir ve oturumu yürütebilme becerileri kazanır
|
6) Danışanın sorunlarına uygun strateji belirler ve müdahale yöntemleri seçer
|
7) Duygularla ilgili müdahaleler ile bilişsel ve davranışçı müdahaleleri bilir ve uygular.
|
8) Görüşme sürecini sonlandırmak için gerekli bilgi ve becerileri kavrar
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, önemi ve gereklilikleri |
|
|
2) |
Psikoterapi Sürecine Genel Bir Bakış: Psikoterapi basamakları ve her bir basamak için gerekli beceriler |
|
|
3) |
Psikoterapi Sürecine Hazırlık: Danışan ve danışman rolleri, yardım arama davranışı ve psikoterapide değişim kavramı, fiziksel hazırlık. |
|
|
4) |
Danışanla Yakın İlişki Kurulması: Danışmanın sahip olması gereken temel tutum ve davranışlar, etkili ve etkili olmayan beden dili |
|
|
5) |
Danışanla İlişki Kurma Sürecinde Kullanılan Teknikler: Yapılandırma, içerik ve duygu yansıtması, kendini açma, konuşmaya açık davet, asgari düzeyde teşvik ve soru sorma |
|
|
6) |
Danışanla İlk Görüşmenin Yapılması |
|
|
7) |
Danışanın Sorunlarını Değerlendirme: Öngörüşme, özgeçmiş alma, sorunun tanımlanması |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Psikoterapi Sürecinde Amaç Oluşturma |
|
|
10) |
Psikoterapi Sürecinde Müdahale Seçimi ve Planlaması |
|
|
11) |
Duygu Odaklı Müdahaleler |
|
|
12) |
Bilişsel Müdahaleler |
|
|
13) |
Davranışçı Müdahaleler |
|
|
14) |
Sistemik Müdahaleler |
|
|
15) |
Psikoterapi Sürecinde Sonlandırma ve izleme |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar. |
1 |
|
1.1 Psikolojik sorunların gösterge ve belirtilerini ayırt eder. |
1 |
|
1.2 Psikolojik sorunların gelişmesinden ve sürmesinden sorumlu faktörleri açıklayan güncel teorileri tanır. |
3 |
|
1.3 Bilimsel kanıt temelli psikoterapileri ve bunların teorik alt yapılarını tanır. |
4 |
|
1.4 Danışanların psikolojik sorunlarını kavramsallaştırma için bilimsel kanıt temelli psikoterapilerin formülasyon yaklaşımlarını kullanır ve bu doğrultuda sağaltım sağlayabilecek yöntemleri seçer. |
5 |
|
1.5 Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakimdir. |
5 |
|
1.6 Bu yaklaşımın bireysel, toplumsal, ekonomik ve sağlık sistemi için içerimlerini kavrar. |
4 |
2) |
Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir. |
5 |
|
2.1 Psikolojik sorunları açıklayan ve psikoterapi uygulamalarına yön veren teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
5 |
|
2.2 Bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımı doğrultusunda klinik değerlendirme yapar, vaka formülasyonu geliştirir, terapi yöntemleri seçer ve uygular. |
5 |
|
2.3 Klinik görüşme ilkelerini etkili kullanarak görüşmeler yürütür. |
5 |
|
2.4 Klinik uygulamaların sonuçlarını değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili kararlar alma vizyonu geliştirir. |
5 |
3) |
Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle literatür tarama becerileri sergiler. |
2 |
|
3.1 Araştırma sorusu üretme ve bu soruya ilişkin literatürü tarama becerisi geliştirir. |
2 |
|
3.2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlama ve yeni bilgiler oluşturma vizyonu geliştirir. |
4 |
4) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır. |
4 |
|
4.1 Çalışmalarını ve bilgisini bilimsel kongrelerde, sempozyumlarda vb. meslektaşlarıyla paylaşır. |
4 |
|
4.2 Medya aracılığıyla halkı her yaş grubunda gelişebilecek psikolojik sorunlarla ilgili bilgilendirir, onlara temel baş etme becerilerini aktarır. |
4 |
|
4.3 Toplumda geniş kitleleri etkileyen yıkım ya da felaketler sonrası gelişebilecek psikolojik sorunlara ve bunların sağaltımına dair bilgisini ve deneyimini sosyal sorumluluk projelerine aktarır, önerilerini yetkin kişilerle paylaşır. |
4 |
|
|
|
5) |
Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir. |
4 |
|
5.1 Psikolojik sorunlarda tedavi seçimini literatürde bulunan en iyi bilimsel verileri klinik uzmanlık ile bütünleştirerek, danışanın özellikleri, tercihleri ve kültürünü gözeterek yapar. |
4 |
|
5.2 Terapi uygulamalarında danışanın verdiği cevaba göre terapi planını revize eder, esneklik gösterir. |
4 |
|
5.3 Danışana uyguladığı tedavi yöntemlerinin geleceğe yönelik etkilerini tahmin eder, gerekli koşullarda uygulamalarını düzenler. |
4 |
|
5.4 Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlara danışır, tedavi planını aldığı yanıtlara istinaden geliştirir. |
4 |
6) |
Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. |
4 |
|
6.1 Klinik Psikoloji alanında öğrendiği teorik bilgi ve uygulamadaki yansımalarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. |
4 |
|
6.2 Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına entegre eder. |
4 |
7) |
Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur. |
3 |
|
7.1 Klinik psikoloji alanındaki çalışmalarında aksaklık yaşandığında sorunu çözmek adına sorumluluk alır. |
3 |
|
7.2 Klinik Psikoloji alanında ekip çalışması yürütürken takım ruhunu gözetir, gerekirse liderlik sorumluluğunu üstlenir. |
3 |