DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOS-PSK0146 Travma Psikolojisi 0 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders III
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin travma psikolojisi ve travmatik yaşam olaylarına ilişkin temel bir anlayış geliştirmeleri; bireysel ve toplumsal travmanın etki ve sonuçları, toplumsal özellikler ve kültür bağlamında travmanın tanımlanması çerçevesinde farkındalık sahibi olmaları, güncel değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarına ilişkin bilgi edinmeleri ve ilişkili vakaları ele alınan yaklaşımlar çerçevesinde tartışabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında travma ve travmaya ilişkin kavramlar, travmanın tarihçesi, birey ve toplum üzerindeki etkileri ve belirtileri, toplumsal özellikler ve kültürü bağlamında travma, psikolojik sağlamlık, travma sonrası gözlemlenen psikolojik semptom ve bozukluklar, peri-travma ve post travmatik stres bozukluğu, stres, afet psikolojisi, afet sonrası travma, kayıp ve yas süreci, psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları ve bireysel müdahaleler, EMDR, ikincil travmalar, psiko-sosyal müdahale yaklaşımları ve travma sonrası büyüme konuları ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler travmanın tanımını, kapsamını, bireysel ve toplumsal etkilerini bilir.
  2) Öğrenciler travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkileri bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler travma yaşantısının psikolojik ve sosyolojik sonuçlarını bilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler travma sürecinde müdahale yöntemlerini değerlendirir ve klinik değerlendirmeler hakkında farkındalık sahibi olur.
  2) Öğrenciler travmayla ilişkili hukuki temelleri ve devlet politikalarını bilir
  3) Öğrenciler travma sonrası psikolojik danışma sürecini bilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Travma, Travmaya İlişkin Kavramlar ve Belirtileri
2) Toplum ve Kültür Açısından Travmanın Etkileri
3) Stres ve Travma Psikolojisi
4) Travma ve Psikolojik Sağlamlık
5) Travmanın Birey ve Toplum Üzerindeki Etkileri
6) Peri-travma ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB)
7) Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Psikolojik Bozukluklar
8) Ara Değerlendirme
9) Afet Psikolojisi
10) Kayıp ve Yas
11) Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme
12) Travma Odaklı Tedavi Yaklaşımları
13) Psiko-sosyal Müdahale Yaklaşımları
14) Travma Sonrası Büyüme
15) Travma Çalışmalarında Klinik Olgular/Vaka Çalışması
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Herman, J. (2011). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
• Solmuş, T. (2015). Travma Psikolojisi. Ankara: Nobel Yaşam Yayınları.
• Erdur-Baker, Ö. ve Doğan, T. (2017). Afetler, Krizler, Travmalar ve Psikolojik Yardım.

Diğer Kaynaklar: • Ruzek, J.I., Follette, V.C. (2000). Travmaya Yönelik Bilişsel-Davranışçı Terapiler.
• Trauma Division (APA Div. 56): http://www.apatraumadivision.org/
• International Society for Traumatic Stress Studies: http://www.istss.org/
• National Center for PTSD: http://www.ncptsd.va.gov
• The International Society for the Study of Trauma and Dissociation: http://www.isst-d.org
• David Baldwin’s Trauma Pages: http://www.trauma-pages.com/

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme
2) Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme
3) İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme
4) Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme
5) Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme
6) Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme
7) Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme
8) Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme
9) Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme
10) Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme
11) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 106
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 5 5
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 23
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 129
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5