Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin travma psikolojisi ve travmatik yaşam olaylarına ilişkin temel bir anlayış geliştirmeleri; bireysel ve toplumsal travmanın etki ve sonuçları, toplumsal özellikler ve kültür bağlamında travmanın tanımlanması çerçevesinde farkındalık sahibi olmaları, güncel değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarına ilişkin bilgi edinmeleri ve ilişkili vakaları ele alınan yaklaşımlar çerçevesinde tartışabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında travma ve travmaya ilişkin kavramlar, travmanın tarihçesi, birey ve toplum üzerindeki etkileri ve belirtileri, toplumsal özellikler ve kültürü bağlamında travma, psikolojik sağlamlık, travma sonrası gözlemlenen psikolojik semptom ve bozukluklar, peri-travma ve post travmatik stres bozukluğu, stres, afet psikolojisi, afet sonrası travma, kayıp ve yas süreci, psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları ve bireysel müdahaleler, EMDR, ikincil travmalar, psiko-sosyal müdahale yaklaşımları ve travma sonrası büyüme konuları ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travmanın tanımını, kapsamını, bireysel ve toplumsal etkilerini bilir.
|
2) Öğrenciler travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkileri bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travma yaşantısının psikolojik ve sosyolojik sonuçlarını bilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler travma sürecinde müdahale yöntemlerini değerlendirir ve klinik değerlendirmeler hakkında farkındalık sahibi olur.
|
2) Öğrenciler travmayla ilişkili hukuki temelleri ve devlet politikalarını bilir
|
3) Öğrenciler travma sonrası psikolojik danışma sürecini bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Travma, Travmaya İlişkin Kavramlar ve Belirtileri |
|
|
2) |
Toplum ve Kültür Açısından Travmanın Etkileri |
|
|
3) |
Stres ve Travma Psikolojisi |
|
|
4) |
Travma ve Psikolojik Sağlamlık |
|
|
5) |
Travmanın Birey ve Toplum Üzerindeki Etkileri |
|
|
6) |
Peri-travma ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) |
|
|
7) |
Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Psikolojik Bozukluklar |
|
|
8) |
Ara Değerlendirme |
|
|
9) |
Afet Psikolojisi |
|
|
10) |
Kayıp ve Yas |
|
|
11) |
Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme |
|
|
12) |
Travma Odaklı Tedavi Yaklaşımları |
|
|
13) |
Psiko-sosyal Müdahale Yaklaşımları |
|
|
14) |
Travma Sonrası Büyüme |
|
|
15) |
Travma Çalışmalarında Klinik Olgular/Vaka Çalışması |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme |
|
2) |
Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme |
|
3) |
İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme |
|
4) |
Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme |
|
5) |
Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme |
|
6) |
Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme |
|
7) |
Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme |
|
8) |
Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme |
|
9) |
Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme |
|
10) |
Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme |
|
11) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
4 |
56 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
4 |
8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
106 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
23 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
129 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |