ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOS-MIM0275 İnsan Mekan ve Çevre 4 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders I
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili:
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı:
Bu ders öğrencilerin mesleki hayatlarında yol gösterici olması amacı ile insanın çevre ve mekan ilişkilerine odaklanarak, güncel araştırmalar ve okumalar üzerinden düşünme ortamı oluşturmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği: Dersin İçeriği:
Ders kapsamda öncelikli olarak insan ve mekan arasındaki ilişkinin sorgulanması bununla birlikte sosyo-kültürel çevre ve fiziki çevre kavramlarının irdelenmesi hedeflenmektedir. Çevre kavramının tarihsel süreç içinde değişimi üzerinden kentlerin, mekanların değişimi ve insan üzerindeki etkileri araştırılarak, tartışma ortamı oluşturulacaktır

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) • Tanışma, dersin tanıtımı, kaynakların aktarılması, okumaların belirlenmesi. • İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları.
2) • İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. • Proje konularının belirlenmesi
3) • Tasarımda insan faktörü, evrensel tasarım prensipleri • Anlatılan konular üzerinden okumalar ve tartışmalar
4) • Mekan türleri, Mekan Bileşenleri, Mekanı tanımlayan Elemanlar, Mimari mekanın nitelikleri • Mekan kavramı, okumalar üzerinden tartışılması
5) • Tasarımda insan ve mimari mekan arasındaki psikolojik ilişki Mekan-Algı: Algı, Algılama, Mekan Algısı • Mekan algısı üzerinden okumalar ve tartışmalar • 1. ödev konularının belirlenmesi
6) • Kamusal mekan ve tasarım prensipleri • Anlatılan konular üzerinden okumalar ve tartışmalar
7) • Kentsel mekân tanımı, kentsel mekan tasarımının ilkeleri
8) • ARA SINAV, PROJENİN İLK TESLİMİNİN YAPILMASI
9) • ÖDEV SUNUMLARI
10) Çevre kavramı, tanımlar, çevre türleri Çevre ve insan ilişkisi Tarihsel süreç içinde değişimlerinin tartışılması 2. ödev konularını belirlenmesi
11) • PROJE İLERLEME RAPORLARININ SUNUMU VE İNCELENMESİ
12) • Günümüz koşullarında çevre-insan, mekan- insan ilişkisi
13) • ÖDEV SUNUMLARI
14) • PROJE İLERLEME RAPORLARININ SUNUMU VE İNCELENMESİ VE TESLİMİ
15) • FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Lang, J., 1987, Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design, New York, Van Nostrand Reinhold Co.
Lynch, K., 1960. The Image of the City, Cambridge, Mass: MIT Press.
Lynch, K., 1977. Growing Up in Cities: Studies of the Spatial Environment of Adolescence in Crakow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca, and Warszawa, The MIT Press, Cambridge, massachusetts, and London, Englend, UNESCO, Paris,
Rapoport, A., 1969, House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J. Prentice Hall.
Rapoport, A., 2004, Kültür, Mimarlık Tasarım, Yapı Yayınları, ISBN:9758599526
Norberg-Schulz, C. (1979) Genıus Loci, Towards a Phenomenology of Architecture,Rizzoli, Newyork.
Le Corbusier. (1987). The City of Tomorrow and Its Planning, The Architecture Press, London.
Tschumi,B. (1994). The Manhattan Transcripts, Academy Editions,NY.
Ünügür,M.,Hacıhasanoğlu,O.,Turgut,H.,(1997).Culture and Space in Home Environment, Globus-Dünya Basınevi, İstanbul.
Norberg-Schulz, C. (1985) The Concept of Dwelling, On the Way to Figurative Architecture, Electa/Rizzoli, Newyork.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri, YEM Yayın-177, İstanbul.
Baudrillard, J., Nouvel,J., (2011). Tekil Nesneler: Mimarlık ve Felsefe, YEM Yayın-178, İstanbul.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir.
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir.
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir.
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ