ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI MimarlıkSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOS-MIM0336 Mimarlıkta Sayısal Tasarım 4 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Seçmeli Ders III
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü:
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Enformasyon çağında mimari üretimler için farklı tasarım yaklaşımları ortaya çıkmıştır. Bu yaklaşımlar arasından sayısal tasarımın yeri ve tasarım sürecindeki rolü ders kapsamında ele alınacaktır. Bu ders mimari tasarımı destekleyen sayısal ve fiziksel artefektlerin arasındaki etkileşimin mantığının ve araçlarının temel seviyede öğretilmesini amaçlamaktadır. Mimari forma etki eden fiziksel ve kültürel faktörler yanında bilişsel verilerinde parametrik mimari tasarımda kullanılması dersin konusudur. Verilerin tasarım çıktısı olarak değerlendirilmesi ve tasarımların verilere indirgenmesi hakkında farkındalık sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bilişim Teknolojileri sonrası Mekan Üretimi; Bilgisayar Destekli Tasarım Kuramları ve Paradigmaları, Sayısal Tasarım ve Üretim; Tasarım ve Değerlendirme amaçlı Modelleme Teknikleri ve Paradigmaları; Parametrik Tasarım; Fraktaller; Bilişsel Süreçler, Mimari Tasarımdaki Açılımları ve Araçları; Bina Bilgi Modelleri ve Mimarlıkta Bilişim Yönetim Sistemleri; Sanal Ortam ve Mimari Tasarımda İşbirliği; Etkileşim, İletişim, Arayüz, Gömülü Çevreler; Mimarlıkta Veri Madenciliği; Disiplinleraşırı Çalışmalar ve Mimarlık; Tasarım Bilgisinin Görselleştirilmesi; Sayısal Tasarım ve Fenomenoloji; Hesaplamalı Tasarım; Mimarlıkta sayısal tasarımın kapsamı ve diline giriş; Farklı ölçek ve mekânsal düzeylerde farklı verilerle tasarım aktiviteleri

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Mimari tasarımda çağdaş tasarım yaklaşımları hakkında gerekli bilgiye sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Öğrencinin verilen kavramlar ile tasarım arasındaki ilişkileri kurmadaki yaratıcılığı; 2) Öğrencinin yenilikçi ortamları tasarıma aktarabilmesi; 3) Öğrencinin, sayısal tasarım kavramlarını, ön tasarım ve tasarım süreçlerinde eş zamanlı kullanabilmeleri ; 4) Öğrencinin çağdaş mimari ifade tekniklerini rafine olarak kullanması; 5) Sayısal tasarım araçlarını ve yöntemlerini kullanarak, esnek-özgürlükçü yaklaşımların kazanılması; 6) Mimari tasarımda disiplinlerarası düşünme pratiği kazanılması;
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Bilişim teknolojileri sonrası mekan üretimi hakkında bilgi sahibi olmak 2) Mimarlıkta sayısal tasarım hakkında bilgi sahibi olmak 3) Mimari tasarım sürecinde kullanılabilecek etkileşim araç ve ortamları konusunda bilgi sahibi olmak. 4) Mimari tasarımda yeni araçlar ve açılımlar hakkında bilgi sahibi olmak 5) Mimari tasarımı destekleyen sayısal ve fiziksel artefektlerin arasındaki etkileşimin mantığı hakkında bilgi sahibi olmak. 6) Mimaride çağdaş kavramlar hakkında ( veri kullanımı, hesaplamalı tasarım, parametrik tasarım, fraktal, parazit ) bilgi sahibi olmak

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, Ders tanıtımı Mimarlıkta Sayısal Tasarıma Giriş
2) Yapay Zekaya Giriş: Veri Alma Deneysel Atölye: ChatGPT
3) AI Deneysel Atölye
4) AI Deneysel Atölye
5) Seminer 1 (BIM)
6) Seminer 2 (QShaper, Grosshoper,Rhinoscripting)
7) Ara Sınav
8) Proje Değerlendirme ve Ara Teslim
9) Mimarlıkta Sayısal Tasarıma Giriş “Mimari tasarım ve araç ilişkisi, Arayüz Kavramı ve Arayüzün Dijitalleşmesi” Mimari Tasarımda Sayısal Dönüşümler ve Potansiyeller
10) Sayısal Tasarım Üzerine Okumaların Tartışılması Sayısal Tasarım Deneysel Atölye
11) Sayısal Tasarım Deneysel Atölye
12) PROJE ARA TESLİMİ Nicel ve Nitel Alan Çalışması Verilerinin Tartışılması Parametrik Tasarım Üzerine Tartışmalar ve Konuların Belirlenmesi
13) Proje geliştirme çalışmaları ve kritikler
14) PROJE TESLİMİ Sunum ve Tartışmalar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akın, Ö., (1997), “The Computer as a Catalyst for new Educational Paradigms in Architecture”,
Mimarlık, ODTÜ Journal of Faculty of Architecture, Bahar 1997, Ankara.
Akın, Ö., (2002), “Case-based Instruction Strategies in Architecture”, Design Studies, 23:407-431, Elsevier Science Ltd.
Akın, Ö. ve Özkaya, İ., (2005), “Mixing Domains: Architecture Plus Software Engineering”, Education and Research in Computer-Aided Architectural Design in Europe, eCAADe 23. Lisbon Conference Proceedings, sf.27-35, J.P. Duarte (derl.), Digital Design: The Quest for New Paradigms, Session 1: Collaborative Design and Learning, Portekiz.
Augenbroe, G., Eastman, C., (1999), Computers in Building, Kluwer Academic Publ. U.S.A.
Bongers, B. (2006). Interaction with our electronic environment an e-cological approach to physical interface design,Cahier Book series (no 34) of the Faculty of Journalism and Communication, Hogeschool van Utrecht, April 2004 ISBN 90-77575-02-2.
Bovill, C., (1996), Fractal Geometry in Architecture and Design, Birkhauser, Boston.
Cooper, J. Watkinson, D., Oskrochi, R. 2010. Fractal analysis and perception of visual quality in everyday street vistas. Environment and Planning B: Planning and Design, pp. 808-822.
Coyne, R.D., Rosenman, M.A., Radford, A.D., Balachandran, M., Gero, J.S., (1990), Knowledge-Based Design Systems U.S.A: Addison-Wesley.
Ediz, Ö. (2003) Mimari Tasarımda Fraktal Kurguya Dayalı Üretken Bir Yaklaşım. Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
Gero, J.S., Maher, M.L. (eds.), (1993), Modeling Creativity and Knowledge-Based Creative Design, NewJersey: Lawrence Erlbaum Ass. Publ.
Jabi, W., (Ed.) (2001), Reinventing the Discourse: How Digital Tools Help Bridge and Transform Research, Education and Practice in Architecture, ACADIA2001, NewYork. .
Kafai, Y., Resnick, M., (eds) (1996), Designing Thinking and Learning in a igital World, Lawrence Erlbaum, New Jersey. .
Kolodner, J., (1993), Case Based Reasoning, Morgan Kaufmann Publ., San Mateo, CA.
Lawson, B., (1991), How Designers Think, Oxford: Butterworth. .
Maher, M.L., Pu, P., (1997), Issues and Applications of Case-Based Reasoning in Design, Lawrence Erlbaum Associates Publ., New Jersey.
Mitchell, W.J., (1990), The Logic of Architecture, Design, Computation and Cognition, Massachusetts: The MIT Press.
Paul Dourish. (2004). Where the action is: the foundations of embodied interaction. MIT press.
Picon, A. (2010). Digital culture in architecture. Birkh user Architecture.
Pohl, J., (ed) (1997), Advances in Collaborative Design and Decision Support Systems, InterSymp-97, Germany.
Russell, S., Norvig, P., (2009), Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall Inc., New Jersey.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Sürekli gelişen mimarlık alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 4 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 0
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5